י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

גפני, תעזור לנו!

עולם התורה הנמצא בקשיים אדירים צפוי לקבל מכה נוספת. בחוק ההסדרים נטמנו אי אלו מוקשים, שיקשו על עולם התורה. שלמה ברילנט: "פניתי לח"כים והם הבטיחו שיטפלו בנושא"

גפני, תעזור לנו!

המצב הכלכלי של מוסדות התורה, נידון בהרחבה. המשבר הכלכלי העולמי גרר את מוסדות התורה למצב קשה מאין כמוהו, אך נושא זה נטחן עד דק, ואינו צריך להרחבה נוספת.

לפני מספר חודשים, בעיצומם של ימי המשא ומתן הקואליציוניים, הודיעו הח"כים החרדים על מאבק למען עולם התורה. שלוחי הציבור שהבינו כי המוסדות שנמצאים ערב קריסה, לא יסלחו להם באם לא יצאו מהמו"מ אם בשורה, עשו כל מאמץ בכדי להגדיל את התקציב הממשלתי הניתן לישיבות. אמנם, גם לאחר מו"מ מתיש אין הקומץ משביע את הארי המורעב, אך את ההישגים אותם השיגו נציגינו אי אפשר לפטור בלא כלום.

מאז עברו מספר חודשים, ונראה שהממשלה מנסה להשחיל גזירות כלכליות על מוסדות דרך הדלת האחורית. מחר (א') תידון בוועדת הכספים, שני נושאים הנוגעים באופן ישיר לתקציבה המדולדלים של מוסדות התורה ועמותות החסד.

המדובר במע"מ על הפירות, והעלאת המע"מ באחוז נוסף ל- 16.5.%. המע"מ על הפירות סוקר כאן בהרחבה, והנציים החרדים הודיעו כי יפעלו ליצירת מנגנון שיפעל להחזיר את הכספים שנלקחים מהמוסדות, לחשבונות. אישור סופי עדיין לא קיבלנו, אך פעילות בנושא כבר מתבצעת.

גידול המע"מ הוא נושא שהשפעתו על תקציבי הישיבות הוא קריטי. כידוע, עמותות פטורות מתשלום מס על משכורות לעובדים. המס שמשולם למדינה הוא חצי מהמע"מ. כלומר עם עד היום שילמו העמותות 7.7% מס על המשכורות, הרי שאם יעלה המע"מ באחוז שלם, יאצו לשלם תוספת של חצי אחוז למשכורות.

אם נצרף לזה, את העלויות בכל התחומים שיגדלו באחוז נוסף, כתוצאה מהעלאת המע"מ הרי שמדובר במכה קשה.

שלמה ברילנט מ'איגוד הישיבות' אומר ל'בחדרי חרדים', כי הוא בטוח שהנציגים יעשו הכל בכדי למנוע את הגזירה. לדבריו, במהלך הערב (מוצ"ש), הא שוחח בנושא עם ח"כים מ'יהדות תהורה' וש"ס, ואלו הבטיחו שיעכבו את ההחלטה, עד למציאת פיתרון.

אנחנו נמשיך ונעקוב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}