י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

הערב הראשי • ראיון בלעדי

הרב שמואל ליאני יוזם רעיון 'ערבים לחיים' ולבריאות בראיון ראשון ובלעדי לאתר 'בחדרי חרדים': הילד שנפטר, התוכנית שהתעכבה 7 שנים, והבג"ץ החרדי • ראיון מרתק

פתיחת תוכנית ערבים בבית הגר''ע אוירבעך. לפני כשבועיים
פתיחת תוכנית ערבים בבית הגר''ע אוירבעך. לפני כשבועיים

ביום שישי האחרון מלאו העיתונים היומיים במודעות ענק. "ערבים לבריאות" - הכריזו הכותרות. בימים אלו, כשהבריאות מככבת בכותרות הראשיות, מה יותר פשוט מלדאוג לעמך ישראל, לתוכנית שמבטיחה אחדות ודאגה בין כל חלקי העם.

קצת היסטוריה: לפני כשלוש שנים עלתה בקול רעש גדול תכנית ערבים. התוכנית נולדה בכדי לענות על מצוקה אדירה של משפחות בהן ראש המשפחה נפטר, וילדים רבים יושבים בבית, ללא פרנסה, ללא אפשרות להתחתן. הרעיון היה לפתח קרן ערבות הדדית. מטרת הקרן היא לשתף את כל עם ישראל באסון המשפחה הפרטית. אם כל אחד ישלם קצת, הרי שבסופו של דבר יצטבר סכום גדול, שיאפשר למשפחה לחיות בכבוד.

מאחורי היוזמה, עומד בן אדם אחד, בשם שמואל ליאני. ליאני, כבן חמישים, תושב בני-ברק, התחנך במוסדות ליטאיים, ומקורב לחסידות. לפרנסתו הוא מפעיל משרד יעוץ, המבוסס על חשיבה המצאתית, ובעל משרד של סוכנות ביטוח. הילדים לומדים במוסדות של ברסלב. איש שמכיל קצת מכל דבר, והעיקר הרבה אהבת ישראל.

בראיון ראשון ומקיף לאתר 'בחדרי חרדים' הוא מסביר מה מניע אדם מן הישוב לפתח תוכנית גרנדיוזית מעין זו, איך הגיע לתחום, ואיך קשור בנו זכרונו לברכה לתכנית הכה המדוברת. יהיה מרתק, הוא מבטיח, ומקיים.

• מאיפה לוקח יהודי מן היישוב כוחות, זמן ומשאבים לפתח תכנית כמו ערבים?

"בכדי לענות על השאלה, אחזור יחד איתך 11 שנים אחורה. אני מתפלל בבית הכנסת של לעלוב בשיכון ה'. במוצאי שבת, לאחר תפילת ערבית, ביקש ממני האדמו"ר להמתין. לאחר התפילה ניגשתי אליו, והוא שאל אותי: 'תגיד, איך הביזנס של הביטוחים?'. אני, שלא הבנתי בתחום בכלל, אמרתי לאדמו"ר: 'כל עסק הוא עסק מצוין אם יש סיעתא דשמיא' - ונפרדתי ממנו.

"לאחר כמה חודשים הגעתי אליו לביתו בצפת, בכדי להתייעץ עם האדמו"ר על עסקי. אמרתי לו: אני טרוד ביותר מידי עסקים, אני רוצה להוריד משהו, מה להוריד? האדמו"ר שוב דיבר איתי על ביטוח, ואמר לי: אל תוריד כלום ותיכנס לתחום הביטוח. הייתי המום. באתי להוריד משהו, והאדמו"ר אומר לי, תוסיף עוד עבודה. יצאתי משם מהורהר.

"לאחר עוד כחודשיים, נכנסתי שוב לאדמו"ר, והוא אומר לי שלחתי אליך שני אנשים מארצות הברית, שהתענינו בביטוח, תטפל בהם. באותו רגע אמרתי לעצמי: אם הרב'ה אומר שלוש פעמים ביטוח - אני הולך על זה. לא היה לי שום רקע בתחום והתחלתי להתעניין איך לומדים את הנושא. הלכתי לסוכן הביטוח שלי, והתעניינתי איפה לומדים את התחום. הוא אומר לי יש שתי דרכים: או ללמוד לימוד אינטנסיבי במשך חודש וחצי, או ללמוד לימוד איטי יותר במשך חצי שנה.

"הלכתי לאדמו"ר ושאלתי מה לעשות: איך אני יכול לעזוב את המשרד לחודש וחצי? הוא אמר לי: לך על זה והמשרד כבר יסתדר. וכך הווה. הלכתי ללמוד ביטוח, באמצע החיים, ללא כל ניסיון".

• סיפור מעניין, אבל מאיפה הגיעה התוכנית של 'ערבים'?

"לאחר הלימודים, הפנה אותי מנכ"ל חברת ביטוח מסוימת לחברה שבעליה נפטר, והתחלתי לעבוד שם. גם זה באורח פלאי, אבל זה מתאים לראיון נפרד. לאחר תקופה שעבדתי בתחום הביטוח, עלה לי רעיון לראש. עיקרון הביטוח מבוסס על חלוקת נזק בין הרבה אנשים. לדוגמה: ישנן אלף אוניות. בממוצע כל שנה - אוניה אחת טובעת, במקום שכל העלות תיפול על בעל האוניה, חברת הביטוח גובה מכל בעלי האלף אוניות סכום כסף שיספיק לכסות את האוניה, פלוס ההוצאות של חברת הביטוח.

"אני חשבתי, למה לא לעשות אותו דבר בציבור החרדי. מה שדחף אותי לרעיון, היה שני מקרים מזעזעים שקרו בסביבתי. שתי משפחות שראש המשפחה נפטר, ונפתחו קרנות צדקה. במקרה אחד היה עודף כסף ובמקרה שני לא היה כסף אפילו לחתונה של בת אחת. הבנתי שחייבים לפתוח משהו בכדי לענות על המצוקה.

"לפני כעשר שנים בדקתי את הרעיון מבחינה טכנית. ישבנו במשרד של עו"ד יעקב וינרוט עם עורכי דין, מנהלי חברות ביטוח, וכל מי שקשור לנושא, וגיבשנו תוכנית פעולה. לפני שבע שנים הרעיון כבר היה מבושל. התוכנית כללה ארבעה פרטים: ערבים לחיים, ערבים לבריאות, הקמת בג"ץ חרדי (הרחבה בהמשך), ותכנית לחיתון ילדים בכבוד".

• למה זה התעכב כל-כך הרבה זמן?

"אני לא רוצה לדבר על כך. היו סיבות". מבירור שערך 'בחדרי חרדים' עולה, כי מריבות בין קופות הצדקה עיכבו את קידום הפרויקט. אך גם אנחנו לא נתעסק בנושא כאוב זה.

• איך ניסית לקדם את התוכנית?

"הלכתי לשלושה רבנים שמייצגים את כל חלקי האוכלוסייה החרדית. הגר"ע אוירבעך – מייצג הציבור הליטאי, הגר"מ שפרן – מייצג הציבור החסידי, והרב בן שמעון – מייצג הציבור הספרדי". במאמר המוסגר: את הרבנים הללו רצה ליאני לכנס למעין פורום של בג"ץ שיטפל בבעיות קשות בממסד החרדי. כדוגמה הוא מביא את בעיית התשלום לסמינרים, את אי הקבלה למוסדות, ועוד מצוקות קשות ש'הבג"ץ החרדי' יטפל בהן. "התוכנית בינתיים לא התרוממה. אבל הרבנים האלה עמדו בראש תוכנית הערבים הראשונה".

• איך הצלחתם להחדיר את התוכנית?

"הלכנו עם הרבנים לגדולי הדור, והצענו בפניהם את התוכנית. כולם הביעו תמיכה נלהבת ברעיון. הגרי"ש אלישיב ביקש שילכו כולם ביחד. שלא יהיה מצב של פילוג. מכיוון שכל הרעיון שעומד מאחורי זה הוא האחדות. בסוף, לצערי, קמו שתי קופות, אבל בסופו של דבר התוכנית זכתה להצלחה עצומה".

אתה הרווחת משהו מהקמת הקרן?

"לא. אני השקעתי בפיתוח, ביזמות, בהקמה. הבאתי לקופות תוכנית מושלמת. החתמתי אותם על מסמך שאומר שכל הכספים שיתקבלו, ילכו נטו לצדקה. אסור להשתמש בכסף למטרות מנהליות או מטרות פרסומת, ועל זה הם חתמו. עשיתי הכל בשביל האחדות".

• ומתי החלטת להפעיל את תכנית 'ערבים לבריאות'?

"לפני כשנה וחצי נפטר בני, הרב נחמן ליאני ז"ל. בני היה צדיק ממש. מגיל בר מצווה הוא היה קם לתיקון חצות. אהוב נפשי. הוא נפטר בתאונה מזעזעת, לאחר תיקון חצות בקבר רשב"י. הוא גם דחף את הרעיון הזה, ולאחר פטירתו החלטתי לקדם את הרעיון לעילוי נשמתו".

• מהי בעצם התכנית? כל אחד יכול להצטרף?

"התכנית בעצם מבוססת על תוכנית ערבים לחיים. כל אחד שנזקק לטיפול רפואי או להשתלה, יבוא לוועדה מקצועית שהוקמה על ידי הקרן ויביא טופס מרופא המאשר את הבקשה. לאחר מכן הוא יקבל את כל ההוצאות להן הוא נזקק, כולל מלווה וטיפול במרכזים הכי טובים. כל הבקשות יבדקו, והתנאים יהיו בחפיפה מלאה לתנאי חברות הביטוח.

"בשלב הזה מי שרשום לתכנית ערבים יצטרף אוטומטית לתכנית המדוברת. לא תהיה אפשרות להצטרפות אנשים רק לתוכנית הזאת. להערכתי ישנם כ-40,000 אנשים בתוכניות ערבים של שתי הקופות".

• במה אתם שונים מחברת ביטוח רגילה?

"יש מספר שינויים מרכזיים. אבל אני חושב שהשוני העיקרי הוא האחדות שמפגין כאן הציבור החרדי אחד כלפי השני. יש כאן פרויקט אדיר של ערבות הדדית שכל אחד יכול להצטרף. מלבד הצדקה שנעשית כאן בדרך מכובדת.

"מלבד זה, העלות של התוכנית שלנו היא מזערית ביחס לתוכניות הביטוח. ב'ידיעות אחרונות' היתה כתבה שהעלתה שהעלות שלנו היא פחות מעשירית מתוכניות חברות הביטוח. ביטוח חיים לזוג בני 50 עם שישה ילדים יעלה 11,500 ₪. העלות שלנו היא כ-700 ₪ מקסימום. זו הסטטיסטיקה אחרי שלוש שנים.

"גם למי שיש תוכנית ביטוחית, כדאי לו להצטרף. האחדות, המחיר, וכל המרכיבים הנוספים שהפכו את ערבים לסיפור הצלחה, יעזרו לכל אחד, במקרים בלתי צפויים, לא עלינו".

השיחה עוד נמשכה ונמשכה, אך המסר שהועבר, לאורך כל השיחה הוא: "אחדות אחדות ואחדות". הבן שנפטר, והתודות אותן הוא מקבל לאורך כל הדרך, נסכו בליאני מין תחושת שליחות אותה הוא לא מתכוון לבזבז סתם.

מה שבטוח עוד תשמעו עליו הרבה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}