י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

"שניים אוחזים בטלית", גרסת 2009

שלל הודעות יחסי הציבור הזורמות לשולחן המערכת, גורמות לבלבול גדול. פעמים רבות נלקחים שני קרדיטים על מעשה אחד. והפעם תחרות: ליצמן מול פרוש • מאחורי הקלעים של הודעות היח"צ

"שניים אוחזים בטלית", גרסת 2009

מידי יום מצטברים על שולחן המערכת, עשרות הודעות יחסי ציבור משליח הציבור אותם שלחנו לכנסת. הנציגים שאמונים על הכלל :"עשית ולא פרסמת – לא עשית", דואגים ליידע את הציבור די בכל אתר ואתר בכל פעילות אותה הם עושים. כל זה טוב ויפה, ואף נהוג מקדמא דנא, ואין אנו באים לערער על פעילות שזרעיה נטמנו לפני עשרות שנים.

הבעיה מתחילה בפרסום דברים, שלא היו ולא נבראו. שליח הציבור שומע על יוזמה ראויה של חברו, ומחליט להתהדר בעצמו ביוזמה המדוברת. אין ספור פעמים מתקבלות הודעות כפולות באותו נושא בדיוק. "שניים אוחזים בטלית", גירסת 2009. אלא שבדרך כלל קשה לשפוט בין הניצים. זה אומר כולה שלי, ורעהו אומר כולה שלי. ואנן מה נענה אבתראי.

אלא שבימים האחרונים, הגיעו לשולחן המערכת סיפור המספר על פעילות לטובת המוסדות החרדיים, ועליו שני טוענים לכתר. הפעם בחרנו לבחון את העניין לעומקו, ולראות למי הקרדיט.

המדובר בהארכת הרשיונות של המוסדות החרדיים לחמש שנים. עד היום נהוג היה לחדש את הרשיון מידי שנה, מה שגרם לטרחה רבה למנהלי המוסדות. וכאן החליט אחד הח"כים החרדים לטפל בעניין, ולהאריך את הרשיון לחמש שנים. מי זה? כבר נברר.

בהודעת יח"צ ששלח משרד החינוך נכתב: "במשרד החינוך הולך ומתגבש נוהל חדש של קריטריונים לפיו תוקף רשיון ההפעלה במוסדות החינוך המוכר שאינו רשמי יוארך למשך חמש שנים, בעקבות פעילות סגן שר החינוך הרב מאיר פרוש מול הגורמים המקצועיים במשרד.

מיד עם כניסתו של הרב פרוש לתפקידו כסגן שר החינוך, החל מיד בפעילות להאריך את תוקף רשיון ההפעלה של מוסדות החינוך המוכר שאינו רשמי, לאור הקשיים המרובים שנגרמים בגין הצורך להגיש מידי שנה בקשה לחידוש הרשיון, המצריך טיפול בבירוקרטיה מתמשכת ומיותרת תוך עלויות גבוהות, כאשר הדבר אף מקשה על ניהולם התקין של המוסדות לאחר שישנו עומס רב במחלקת הרישוי להכנת החומר ובדיקתם מחדש מידי שנה.

כדי לקדם את הנושא נפגש סגן השר מספר פעמים עם המנכ"ל ד"ר שמשון שושני, ומנהל האגף למוחש"ר מר יהודה פינסקי והיועצת המשפטית עו"ד ד. מורג וכן עם הגורמים המקצועיים במשרד, וסוכם על גיבוש נוהל שיאפשר הארכת תוקפו של הרשיון למשך חמש שנים למוסדות שעומדים בקריטריונים החוקתיים".

לאחר הקריאה, נראה לעין כל כי ח"כ מאיר פרוש עמל וטרח לקדם את נשוא הרשיונות, ואף רוא ברכה בעמלו.

אלא שממשרד הבריאות מגיע המייל הבא: "בשורה למנהלי מוסדות החינוך החרדי. משרד הבריאות נרתם למהלך להארכת רישיון למוסדות חינוך פרטיים, ביניהם מוסדות החינוך החרדיים, לתקופה של חמש שנים. סגן שר הבריאות הרב יעקב ליצמן הנחה את הגורמים המקצועיים לקדם את הליך הארכת הרישיון בכל הנושאים הקשורים למשרד הבריאות. זאת לאור העובדה שמשרד החינוך החליט באופן רשמי להכיר בצורך למתן רישיונות לתקופה ארוכה למוסדות החינוך הפרטיים.

פעילותו של הרב ליצמן באה על רקע בקשות רבות של מנהלי המוסדות החרדיים להארכת תקופת הרישיון לחמש שנים לפחות, בשל הקשיים הרבים שיש בצורך לחידוש רישיון למוסד חינוכי בכל שנה מחדש, מה שגורם לעלויות מוגברות ולהוצאות מיותרות כמו גם לתסבוכת בירוקרטית מיותרת. יצויין שדרישת משרד החינוך ממוסדות החינוך החרדיים לחדש רישיון בכל שנה - שנתיים, אינה קיימת כלל בבתי הספר הממלכתיים המופעלים על ידי המדינה.

ח"כ הרב יעקב ליצמן שהנושא קרוב לליבו פעל רבות בניסיון לשינוי נהלים אלו ודרש את הארכת תקופת הרישיון למוסדות חרדיים לחמש שנים. עם כניסתו של הרב ליצמן לתפקיד סגן השר במשרד הבריאות הנחה את הצוות במשרד לאשר את התנאים הנדרשים ולזרז את ההליך מול משרד החינוך".

אכן מצוקה קשה. מי דאג לפתרון, שעדיין לא הגיע, להארכת הרשיון לחמש שנים?

משמיים נפל עלינו הודעת יח"צ של עיריית בני ברק. ההודעה שמסקרת בהרחבה את ביקורם של אנשי משרד החינוך בעיר בני ברק, מתחבאת השורה הבאה: "מר יהודה פינסקי, מנהל אגף חינוך מוכר שאינו רשמי במשרד החינוך העלה על נס את יום הסיורים להכרת הנושאים מקרוב, וקרא אף הוא לגישה יותר הגיונית בתחום הרישוי. הוא הביע תמיכה ברישוי מבנים לתקופה של חמש שנים, והוסיף כי הרב מאיר פרוש, סגן שר החינוך עוסק במציאת פיתרון מקיף לנושא ולהיבטיו השונים. כדי להקל הציע גם לאשר יועצי בריאות, כדוגמת יועצי בטיחות הפועלים, כיום, בנושאי הרישוי, ולהסתייע בכך בהרב יעקב ליצמן, סגן שר הבריאות".

קשה לנו להאמין, שעיריית בני ברק, תוציא מכתב רשמי המורה על פעולתו של מאיר פרוש בנושא השנוי במחלוקת. דובר העירייה אברהם טננבוים נמצא מספיק שנים בתחום בכדי לא להיכנס לבורות שכאלו. האם משרד הבריאות ניכס לעצמו הישג לא לו?

את התשובות אנו משאירים לכם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}