י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

אם אין דירות, תאכלו שדולה

מעמד הפתיחה של השדולה למען הדיור התקיים בכנסת. היה חם. רוטשילד דיבר על פרויקטים באוויר, פולק דיבר על אובמה, ומוזס התלוצץ עם עיתונאים • שי איזנברג היה שם, ומגיש סיכום מיוחד

כינוס השדולה למצוקת הדיור
כינוס השדולה למצוקת הדיור

חם, חם בכנסת. לא רק במובן המטפאורי. המזגן בחדר ההרצאות בקומה 1 של הכנסת פשוט לא עבד, והנוכחים הנכבדים מחו ללא הרף אגלי זיעה מהמצח.

לחדר ההרצאות התכנסו בכירי הפוליטיקאים החרדים. קשה לסרב לקריאתו של יו"ר סיעת 'יהדות התורה, ח"כ מנחם לייזר מוזס. יותר נכון, קשה לסרב לבקשותיה של העוזרת המסורה, גב' טייבי גלבשטיין. במשך השבוע האחרון שלחה העוזרת המסורה הזמנות לשדולה חדשה העומדת לקום, אותה יזם מנחם לייזר.

השדולה הוקמה בכדי לעסוק במצוקת הדיור החרדית. המצוקה המתוקשרת כל-כך, לא הותירה את מוזס אדיש. אולי יהיה זה מוגזם לומר שההד התקשורתי שנלווה לשדולה מעין זו, גרם למוזס לייסד אותה, אך ודאי שזה לא עיכב את ההחלטה.

סביב שולחן עגול ישבו ח"כ מיכאל בן ארי והקבלן יקי רייסנר, משה אבוטבול והרב מיכה רוטשילד, ועוד שילובים שהגורם היחידי שיכול להושיב אותם סביב שולחן אחד, היא מצוקת הדיור החריפה. וכמובן, מוזס הבלתי נלאה.

כל ראשי הערים החרדיות (לבד מיעקב אשר, הנמצא בימים אלו בארה"ב, ראה ידיעה נפרדת), שר השיכון, יו"ר ועדת הכספים, ונציגים מכל המשרדים הרלונטיים, הגיעו לישיבת היסוד של השדולה לפתרון המצוקה החריפה.

הישיבה נוהלה על-ידי מוזס בכישרון רב. תוך כדי הנאומים ניתן היה לראות אותו מחליף קריצות עם כתבים, מסתודד עם שכניו לשולחן, ועדיין ערני לכל מילה נאמרת.

רשות הדיבור ניתנה לנציג משרד האוצר. הלה האריך בסבך הביורוקרטי של לקיחת המשכנתאות, וזכה למתקפת קושיות מצידו של שר השיכון אריאל אטיאס, שבחודשים האחרונים אינו מעניק ראיונות לתקשורת בתואנה שהוא עדיין לומד את המשרד. לפי השאלות, נראה ששלב הלימודים הסתיים - ובהצלחה.

לאחר מכן נשא דברים הרב מיכה רוטשילד, המרכז את נושא מצוקת הדיור מטעם הרבנים. רוטשילד פתח את דבריו במתקפת נתונים: בשנת 2004 הוציא משרד השיכון מסמך שנועד למצוא פתרונות למצוקת הדיור החרדית. המסמך מדבר על 20 שנה. כבר שם דיברו שעד שנת 2009 יחסרו לציבור החרדי 32,400 יחידות דיור. באותו מסמך נכתבו מספר פתרונות בכדי לקדם פתרונות דיור. עד היום - אף אחד מהם לא יושם!

רוטשילד המשיך: המצוקה היא חריפה מנשוא. בבני ברק פתח קבלן הרשמה לדירות. ההרשמה נפתחה, עוד לפני שהיה לו אפילו בדל של קרקע, ואפילו עוד לא התחיל משא ומתן. אותו קבלן הצליח להביא 2000 נרשמים! וכל אחד מהם שילם 20,000 ₪. כל זה על אוויר (רוטשילד מדבר על הפרויקט של מאיר כהן בבית שמש. פרויקט שזכה לברכתו של הגר"י סילמן. הפרויקט המדובר סוקר בהרחבה באתר 'בחדרי חרדים').

רוטשילד סיים את דבריו באומרו, שחובה על כל הגורמים העוסקים בנושא לפעול במהירות. שכן, המצב הולך לקראת קטסטרופה טוטאלית.

רשות הדיבור עוברת ליהושע פולק. פולק, שועל קרקעות ותיק, מכיר את נושא הדיור לאורכו ולורחבו. נדמה שהנושא נהיה לו לזרא. עיניו צועקות: "הבו לנו פתרונות. די לדיבורים". הוא מצטרף לדברי הרב רוטשילד, ומחזק אותם במספר נתונים אותם הוא דולה מזכרונו.

לאולם מתפרץ יו"ר הקואליציה זאב אלקין, שמשמש כגננת לח"כים שנעדרים מהצבעות חשובות. ברגעים אלו נערכת ההצבעה על התקציב. אלקין קורא לכולם להיכנס לאולם המליאה, ולהצביע למען התקציב. חברי הכנסת קמים מהכיסאות, אך מוזס מתקשה להיפרד. הוא רוטן על הפסקת הישיבה. ומבקש מאלקין לאפשר לו להישאר באולם. אלקין לא מוותר: "הח"כים מ'יהדות התורה' לא רוצים להצביע בלי היו"ר שלהם", הוא אומר בבדיחות.

מוזס שומע את הטיעון ברצינות, וקם להצביע.

הישיבה מאבדת כיוון, וח"כ מיכאל בן ארי מציע את עצמו להחליף את היו"ר. בן ארי שיחד עם כל חברי האופוזיציה מחרימים את ההצבעה על התקציב, מקבל את כסא היו"ר, ופולק ממשיך בנאומו.

"אולי היו"ר בן ארי לא יאהב את מה שאני אומר עכשיו", אומר פולק בחיוך, "אבל מאז שהגיע הנשיא אובמה לנשיאות ארצות הברית, נעצרה הבניה בערים החרדיות שנמצאות מעבר לקו הירוק. אמנם היו"ר לא תומך בהקשבה מוחלטת לדברי אובמה, אך זהו המצב בשטח. ומכיוון שכך, צריך לפעול להרחבת ההתישבות החרדית בתוך הקו הירוק. בבית שמש יש אופציה לאלפי יחידות דיור, באלעד יש אופציות לבניה", וכך ממשיך פולק למנות את המקומות בהם ניתן לבנות יחידות דיור עבור הציבור החרדי.

הישיבה נהפכת למפוהקת. היעדרותם של הח"כים מורגשת, והדיון עומד לקראת סיום. מוזס מבטיח שהשדולה אותה הוא הקים לא תרפה, עד למציאת פתרונות שיובילו למהפכה בהרגלי הדיור של הציבור החרדי.

אנחנו נמשיך ונעקוב. מה שבטוח שעם מוזס מטפל בעניין, פתרונות אולי לא ימצאו, אבל משעמם - לא יהיה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}