י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

מערות הקבורה יעכבו את הבניה בבית שמש?

אתרא קדישא: ברמת בית שמש ג' קיימות עשרות מערות קבורה • האם הקברים והחוק הארכיאולוגי יעכבו בעוד חודשים רבים את חלום הבנייה בבית שמש? • כל הפרטים בפרסום ראשון

צילום אילוסטרציה: מאבטח מכה נער חרדי בהפגנות נגד חפירות בכביש 6
צילום אילוסטרציה: מאבטח מכה נער חרדי בהפגנות נגד חפירות בכביש 6


כפי שנחשף אתמול באתר 'בחדרי חרדים', הפשרת הקרקע לבניה ברמת בית שמש ג', מובילה למלחמות בין הד"לים והחרדים על צביון השכונה. היום מתברר כי עוד מקל, עבה במיוחד, עלול לתקוע את גלגלי הבניה במקום.

בית שמש: מלחמת הכל בכל

בשבועות הקרובים עומד משרד השיכון להוציא מכרז לקבלנים, על בניית הדירות ברמת בית שמש ג'. בסיור שערכנו היום (ג) ברמת בית שמש ג' עולה, כי כל התשתיות - מוכנות, הכבישים - סלולים, וצינורות החשמל והביוב - כבר קיימים. מה שחסר הם רק הטרקטורים שיעלו על השטח ויתחילו להניח יסודות לבניינים החדשים.

אך לא הכל הולך לפי התוכניות.

ממידע שהגיע אלינו עולה, כי מערות קבורה רבות ממקומות בשטחי רמת בית שמש ג', חלקן ידועות, וחלקן נמצאות מתחת לפני השטח. ברמת העיקרון, אומרים לנו גורמים ב'אתרא קדישא', עשוי להימצא בכל קידוח של טרקטור בשטח מערת קבורה.

האוכלסיה המיישבת את האיזור, הלא המה נציגיהם של העדה החרדית, וציבור ירושלמי גדול, צמאים לקצת הפגנות - ונושא הקבורה נחשב תמיד כעילה מוצדקת בכדי לצאת להפגנות סוערות.

חוק רשות העתיקות אינו מאפשר עבודות קבלניות במקומות בהם נחשפים קברים או ממצאים ארכיאולוגים. בכדי להתחיל בעבודה, צריכים עובדי רשות העתיקות לרדת לשטח, שם הם בודקים כל מערת קבורה, מזקקים את החול בנפות מיוחדות, ומוודאים שבמקום אין ממצאים ארכיאולוגיים.

אולם לא רק רשות העתיקות צריכה לאשר את העלאת הטרקטורים לשטח. גם 'אתרא קדישא', גוף חרדי השומר על כבוד המתים ופועל למנוע חילול מערות קבורה קדמונים, עשוי לעכב את בניית הפרויקט.

בשיחה שקיימנו עם מספר גורמים ב'אתרא קדישא'. התברר כי "המצב כלל לא פשוט". לטענתם, "ידוע לנו על המצאות קברים ברמת בית שמש ג', חלקם ידועים וחלקם נצטרך להמתין לעבודות הקבלנים בשטח.

"יכול להיות שישנו את תוכניות הבניה לפי הממצאים, או לחילופין ימצאו פתרונות הלכתיים כמו פותח טפח ויבנו מעליהם בנייני מגורים, או לחילופין שטחים שמתחתם ישנן מערות קבורה יוקמו עליהם שטחים ירוקים, כמו פארקים וכדומה, וכך לא יחוללו מערות הקבורה".

בכל מקרה, אם אכן יתברר, בסופו של דבר, כי מערות הקבורה מצריכות שינוי בתב"ע, הרי שחלום הציבור החרדי לאלפי יחידות דיור בבית שמש עלול להידחות בעוד חודשים לא מעטים, ואולי אף יותר מכך.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}