י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

בימי כשר חינוך לחרדים היה הכי טוב • וידאו

שר החינוך לשעבר, יוסי שריד, ב'אחד על אחד' עם הרב דוב פוברסקי: על הגרא"מ שך, רביץ, משי זהב, שנאת חרדים, היחסים עם ש"ס, חניון ספרא, ומשרד החינוך • ראיון וידאו בלעדי לאתר 'בחדרי חרדים'

הרב דוב פוברסקי עם יוסי שריד, במהלך הראיון
הרב דוב פוברסקי עם יוסי שריד, במהלך הראיון




יוסי שריד: "לו הייתי שומע לראשונה מפיך את הטענה שאני מוחזק כשונא חרדים, הייתי תיכף ומיד מתקומם וכועס עליך. אבל מכיוון ששמעתי את זה בעבר כבר אלף ואחת פעמים, אני כבר לא מתקומם. אין לזה שום שחר. יתרה מכך: כמה מחברי הטובים ביותר הם אנשים חרדיים, לרבות חרדים פוליטיקאים... לו הייתי צריך לרוץ אחר שמועות שאין להם שחר כל היום הייתי צריך להיות עסוק בריצה".

"אם תצא לרחובות ירושלים או בני ברק ותשאל אנשי חינוך מן הרשתות החרדיות, אפילו מש"ס, ולא רק החינוך העצמאי, יספרו לך שלא היו להם ימים יותר טובים מימיו של יוסי שריד כשר חינוך. נהגתי איתם ביושר, והם תמיד קיבלו את כל מה שמגיע להם. היתה להם הרגשה מאוד טובה, מכיוון שהם לא קיבלו את זה בחסד ולא בגלל הסכמים קואליציוניים או סחיטה פוליטית לא עלינו, אלא הם קיבלו את כל מה שהם קיבלו בזכות.

"גונבה לאוזני שמועה, אוי לאוזניים שכך שומעות, שרבנים מאוד-מאוד חשובים, חיים ומתים, אמרו דברים בשבחו של יוסי שריד. היו שמועות שכאשר פונים ליוסי שריד, ולא חשוב מי פונה, דווקא אצלי, בביתי ובמשרדי, הם מצאו דלת פתוחה ואוזן קשבת.

"שר חינוך צריך להיות "עיוור צבעים", "עיוור ילדים". כל הילדים בעיניו חייבים להיות שווים.

"פעם הרב שך אסר על נאמניו לכתוב ולו מילה רעה אחת בעיתון, כי יוסי שריד על פי מה שהוא יודע הוא בכלל צדיק. אני חושב שהוא קצת הגזים בצורה פרועה.

על רביץ: "הוא היה חברי הטוב. היה מטלפן אלי לעיתים קרובות, פעם בשבועיים, על מנת לחלק לי מחמאות על דברים שהוא קורא, גם אם הדברים לא נעמו לו, אבל הוא ידע להפריד בין מה שנעים לאוזן לבין מה שאדם מעריך גם אם זו אינה השקפתו".

על ההתפטרותו מהממשלה בגלל ש"ס: "מה רצו ממני? רצו שאני אשלם כסף שחור. למה? כי לש"ס היה כח פוליטי וכח סחיטה. אמרו לי: בשביל 100 מיליון שקל אתה עושה סיפור? אבל אצלי זה עקרון. דין פרוטה כדין מאה. אמרתי להם: בשביל כסף שחור יש מעומדים יותר טובים ממני. אני לא בעסק הזה.

"ברוך השם, עברתי 30 שנה בפוליטיקה ולא ביקרתי בשום תחנת משטרה כדי להיחקר. לא היה שום סיכוי שאני אשלם להם אפילו שקל אחד. על זה ש"ס בכלל צריכה להודות לי, כיוון שמערכת החינוך שלהם היתה מסואבת, רקובה ומושחתת. הרי אנשים שלהם הלכו לבתי סוהר. במידה רבה אני ניקיתי, ולדעתי הם אף צריכים להכיר לי תודה על כך.

על חניון ספרא: "לו הייתי חושב שהמגרש הזה היה מפריע לציבור החרדי לנהל את אורך חייו - הייתי חושב שזה לא ראוי. למגרש הזה אין כל קשר לסביבה או לקרבה חרדית. זה לא מפריע לאף אחד ולא חורג מהסטטוס קוו. פתיחת החניון באה לענות על צורך אמיתי של המבקרים בבירה בשבת. אנשים רוצים לעלות לירושלים ביום החופשי שלהם. למה למנוע זאת מהם? גם את רחוב בר אילן: מכיוון שמדובר בעורק תחבורה ראשי שמוביל לבתי חולים חשבתי שלסגור אותו זה מעשה שלא יעשה".

על שמירת השבת והפגנות השבת בירושלים: "אני מאוד אוהב את יום השבת. הלואי והיו שתי שבתות בשבוע, אפילו שלוש. גם בעניינים של שמירת שבת יש יותר מטעם אחד. השבת נשמרת באופנים שונים וחבל שהחרדים לא מפנימים את זה. המאבק על השבת מתעורר בכל פעם מחדש בירושלים, בכל פעם קם דור חדש של מנהיגים. פעם זה היה 'הגיבור הגדול' שנתנו לו להדליק משואה ביום העצמאות (יהודה משי זהב). הוא כבר מימש את שאיפותיו ונחה עליו דעתו. היום הוא כבר מוסד.

"יש עכשיו אחרים שצריכים לכונן את מנהיגותם. כל הנושא הזה של פגיעה בשבת, זו לא בעיה אמיתית. זו בעיה שהם בכוונה יוצרים אותה ומעצימים אותה. אני קראתי בעיתון שרוב המפגינים בשבת האחרונה אפילו לא ידעו על מה ההפגנה, איפה בכלל החניון נמצא. קראו להם אז הם התייצבו. כבר כמה שנים שקטות עברו ולא הפכו מכולות אשפה ולא קראו שעבס שעבס. גם לדור החדש מגיע משהו, אז צריך לחדש את ימינו כקדם. בכל חברה יש את השאבאב ודי בהם כדי לחולל מהומה".

על ההתבוללות: "ההיסטריה הזו שעם ישראל נמצא בכל רגע בסכנת הכחדה היא לא לטובתינו. אם אתה מודאג מההתבוללות אז אדרבא - בוא נקרב רחוקים ולא נרחיק קרובים. אתה תחדיר להם את היהדות שלך, ואני אחדיר להם את היהדות שלי. איש באמונתו יחיה. בואו נירגע".

על מנהיגות: "מנהיג זה מלשון נהג. הבעיה של המנהיגות בארץ, גם חילונית וגם דתית, צבאית, תרבותית ועוד, היא לא זו בלבד שאינן יושבות בכיסא הנהג, אפילו במושב האחורי הם אינם יושבים. מנחם בגין היה לטעמי מנהיג. אלמלא ההליכה שלו בראש המחנה ונגד המחנה שלו - אני הייתי מזהה במנהיגותו דברים לא כל כך נעימים".

על קיפוח ואפלייה: "הקיפוח וההפליה של הציבור המזרחי עדיין לא עברו מהעולם. הקיפוח האפליה הכי בולטים הם דווקא בציבור החרדי. נעשים שם דברים שלא יעשו".

מזוזה: "יש לי מזוזה בדלת. אל תשכחו לנשק אותה כשאתם יוצאים"...

קישורים:
לגלריית תמונות מאחורי הקלעים של הראיון
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}