י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

הבריאות בסדר, אבל הכספים, אוי הכספים

יעקב ליצמן הוזמן ל'שניידר' לסיור מיוחד • הוא סקר את מערכת הבריאות ונזכר בשטיקים של ועדת הכספים. וגם: מה אמר על ח"כ גפני • תמי גיל ויצחק לב ארי היו שם • וידאו בלעדי

ליצמן ב'שניידר'
ליצמן ב'שניידר'






"לאחרונה אני סובל מנדודי שינה", פתח סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, את נאומו.

רק לפני מספר שבועות, כאשר נכנס אל נעליו של משרד הבריאות, הרימו רבים גבה. היה זה המשרד הכמעט 'הכי פחות נחשב'. אבל ליצמן, ממש כמו ליצמן, הצליח תוך שבועות ספורים לעשות את הבלתי יאמן. הוא גורף כותרות, הוא מבצע פעולות מעניינות ומזמינות חשיפה תקשורתית, והוא עושה את מה שלא העיזו אחרים לעשות: סדר במערכת הבריאות החולה.

צריך היה להביט בפניהם של בכירי מערכת הבריאות, שהאזינו בדממה לדבריו, כדי להבין שהם קולטים טוב-טוב כי לא מצפה להם תקופה קלה תחת שלטונו במשרד. הוא לא יוותר, ממש לא יעשה הנחות. הפעם הצליחו ב'שירותי בריאות כללית' להביא אותו אל הדובדבן שבקצפת: בית החולים 'שניידר', הידוע ברמתו המקצועית, בקנה מידה בינלאומי. בפעמים הבאות יהיה זה הוא שיבחר את המקום והשעה, וזה לא משהו שנחמד להיתקל בו.

"תתכונן", פנה בחיוך אל מנכ"ל הכללית, אלי דפס. "בפעם הבאה אנחת אצלך בהפתעה. ותדע מראש: לא פעם אני סובל מנדודי שינה ויוצא לגיחות בשעות הלילה. על הכוונת יהיו גם קופות החולים, גם לשם אגיע. ולא רק בתור חולה".

"קופות החולים סגורות בלילה, תצטרך לתאם שעה מתאימה", ענה לו דפס, אף הוא בחיוך.

אבל מתחת לחיוכים הבינו כולם את המשמעות המסתתרת. שר בריאות חדש, הלומד בשקדנות ובחריצות את המערכת, ומתכנן הסתערות מחושבת ומתקנת.

"'אתה למיון?' - שאל אותי השומר בפתח בית החולים 'סורוקה'", המשיך ליצמן בסיפורו המרתק. 'אמרתי לו 'כן', ובהחלט לא שיקרתי'. שמתי את פני אל חדר המיון, פניתי בשאלות אל המטופלים, רשמתי לעצמי הערות. בקשתי לבדוק כמה זמן ממתינים כאן החולים, כמה שעות נמצאים האחיות והרופאים בכל משמרת, עד כמה צפוף, עד כמה ניתן כאן מענה מהיר. את המסקנות לא אומר כאן, אך הכול יטופל'", דברי השר, שכפי שהדברים נראים עומד להפוך את משרד הבריאות לאחד המשרדים היותר נחשקים בחלוקת השלל בקדנציה הבאה.

כשהוא מרתק את קהל השומעים, החל לתאר איך הצליח בעבר להשיג תקציבים כמעט יש מאין. "במשך שנים, כשהייתי יו"ר ועדת הכספים, ביקשו להעביר כסף לאגף התקציבים, לנושא של מזגנים. היו שם כמה חברי כנסת, שלא אנקוב בשמם, שהתנגדו. 'מה פתאום לתת לאוצר? מוסדות החינוך חשובים יותר', טענו. וראו זה פלא, האישור לא עבר, לא היה רוב. אחרי כשבוע ימים אני מגיע למשרד האוצר ושם מתבצעת בשיאה העבודה על המזגנים. שאלתי את אחד מאנשי האגף: 'תגיד לי, יש לכם פטנט? אם כן, תלמד אותי'. הוא גילה לי את הסוד, ולימים השתמשתי בו לצורך (תקציבים ל) הישיבות".

"מה הסוד?" - נשמע קולו של אחד מהעיתונאים.

"אתם רוצים שאני אגלה אותו לגפני?"

צחוק סוער בקהל.

"אני צוחק. דווקא השבוע היה לי מפגש מצוין עם גפני".

לא היה איש שהשתעמם במהלך נאומו. אפילו לא העיתונאים שבקהל, אלו שבדרך של שגרה אינם מסוגלים בימי חמישי, ימי ההפוגה בקלחת הסוערת של הכנת עיתון, לשמוע מילה וחצי מילה מאיש.

שירותי בריאות כללית מציגים: המהפך

אבל כינוס העיתונאים לא נועד כדי להפגיש אותם עם סגן השר ולגרום להם להתפעלות. מי שיזמו את מסיבת העיתונאים עשו זאת מסיבה שונה לגמרי, ועם הפנים אל הציבור החרדי.

לאחרונה, מתברר, החליטו מי שהחליטו בשירותי בריאות כללית להדק את הקשרים עם החרדים ולעשות הכול כך שיהיו מרוצים.

"לפני 25 30 שנה", גילה הרב מנחם רוזנברג, רב שירותי בריאות כללית, "כשהתחלתי בתפקידי, מצאתי בתי חולים בהם בשלו בשבת. מאז ועד היום עברנו כברת דרך", אמר, ואחר כך גם הוכיח בשטח. בסיור ארוך הוליך אותנו בין אגפי בית החולים תוך שהוא מצביע בפנינו על שכלולים שונים ומגוונים שכל מטרתם היא להביא לשמירת שבת כהלכתה בבית החולים. דלתות בפתיחה אוטומטית, ברזי מים אטרנטיביים המונעים שימוש בברז ללא מגע יד בשבתות ועוד ועוד. "בית החולים הזה הוא האחרון שנבנה בישראל. אותו הצלחנו לבנות, מהתחלה ובתכנון מוקדם, כך שיותאם לשמירת שבת. את שאר בתי החולים התאמנו לאחור, וזה היה מסובך יותר.

"בבתי החולים שלנו שומרים על כשרות קלה כבחמורה. משתמשים בירקות ללא תולעים, הגם שמחירם גבוה יותר, גם שמיטה שמרנו לחומרה. לא נתנו לזה פרסום רב, ואיני רוצה להיכנס לסיבות לכך, אבל שמרנו. בקשנו מהספקים 'אל תרויחו עלינו השנה, אבל אל תעלו את המחירים'. וכך היה".



אז מה היה לנו שם?

קשה להתעלם מהאינטרסים שהביאו למפגש המתוקשר. בשירותי בריאות כללית מבקשים להגדיל את מספר המצטרפים מקרב הציבור החרדי, ומבינים שעליהם לערוך מהפך לשם כך. זה טוב ליהודים או רע ליהודים? – בהחלט טוב לנו. זה טוב להם או רע להם? – טוב גם להם. כל גוף שהבין, במהלך השנים, את כוחו של כוח הקניה החרדי ובא לקראתו, הרויח.

ירויחו הם, נרויח גם אנו, ואנחנו בעד.

היה גם הרצון להציג בפני סגן השר את בית החולים המוביל של הקופה ולהרשים אותו, בדרך להשגת עוד ועוד תקציבים, שכל קופה אינה יכולה בלעדיהם. היה גם, אולי, הרצון להראות לו את 'הטוב ביותר' רגע לפני שהוא מגלה גם מקומות פחות טובים.

כל עוד עומד בראש המערכת, אדם העשוי לבלי חת, ואשר מוכן להתמודד עם הליקויים ולהבריא את מערכת הבריאות, טוב לנו, בהחלט טוב לנו. שלא נזדקק לשירותי בריאות, אבל אם צריך, טוב שההגה בידיים של ליצמן.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}