י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

"הימין והחרדים ביצעו השתלטות עוינת"

ניצחון הימין והחרדים בבחירות לוועדות למינוי שופטים ודיינים מפחידה את השמאל: "יש להם רוב לעשות כרצונם". הרפורמים וארגוני נשים: "החרדים הליטאים השתלטו על הוועדה למינוי דיינים"

צילום: יצחק לב ארי
צילום: יצחק לב ארי



ח"כ גפני - נציג הכנסת בוועדה למינוי דיינים

השמאל בישראל ספג אמש מכה קשה: ניצחון הימין בבחירות לוועדה למינוי שופטים ולוועדה למינוי דיינים הם מבחינת אליטות השמאל "השתלטות עוינת על מערכת המשפט".

וכך כותב היום הפרשן יוסי ורטר בעיתון 'הארץ': "הוא הצליח להחדיר את נציג הימין הקיצוני, חבר בסיעה בעלת מאפיינים כהניסטיים, אל קודש הקודשים: הוועדה לבחירת שופטים. בכך, הושלם כיתורם של המערכת המשפטית ושל בית המשפט העליון על ידי גוש הימין והדתיים בראשות נתניהו: מה שהחל במסירתם של משרדי המשפטים וביטחון הפנים, ושל ראשות ועדת החוקה חוק ומשפט לידי סיעת ליברמן, הסתיים אמש בבחירתם של דוד רותם מישראל ביתנו ואורי אריאל מהאיחוד הלאומי לוועדה.

"מהיום, יש 'בלוק' של ארבעה פוליטיקאים מהימין ומהימין הקיצוני בוועדה (גלעד ארדן, יעקב נאמן, דוד רותם ואריאל). מספיק שיצרפו אליהם חבר חמישי, מן הסתם נציג לשכת עורכי הדין, (שלה שני נציגים בוועדה) ויש להם רוב לעשות כרצונם.

"שלושת שופטי העליון בוועדה הפכו למיעוט מבוטל, ונתניהו צירף לרשימה המתארכת של יריבים מהארץ ומהעולם, עוד יריבה רבת עוצמה: נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש.

"פלא שבלשכת נתניהו חגגו אמש? במצבה העגום של הלשכה כל סיבה היא סיבה למסיבה. עד אמש, כשהסתיימה ספירת הקולות בכנסת, המועמדות של אריאל שנחשפה לפני שבוע ב'הארץ' נראתה כגימיק. אריאל לא חשב כך. לא במקרה, איש הסנדלים והמאחזים הנצחי בא אתמול לכנסת נעול בנעלי בר מצווה מצוחצחות. הוא הבין שביום חגיגי שכזה, לא יהיה זה נאה להציג לראווה את אצבעות רגליו.

"אריאל ידע שהוא לא לבד. הוא ידע שנתניהו מעוניין בבחירתו. הוא ידע ששר המשפטים נאמן שרוצה שליטה מקסימלית בוועדה, מגויס לבחירתו. הוא ידע שעסקני יש"ע מפעילים לחצים כבדים על ח"כים ושרים בליכוד כדי שיצביעו לאריאל. הימין המשפטי, ששונא את העליון ומתעב את המערכת המשפטית, התגייס במלוא כוחו, כמו שרק הוא יכול, למערכה לכיבוש המאחז האחרון: כיסאו של נציג האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים.

"על מנת להשלים את ההשתלטות העוינת על מערכת המשפט, ראש הממשלה היה מוכן לרמוס את כללי המשחק הנהוגים בכנסת זה כ-25 שנים, לפיהם, הקואליציה תומכת אוטומטית בנציג הסיעה הגדולה ביותר באופוזיציה לוועדה. נתניהו היה מוכן לתת את המקום היוקרתי לנציגה של סיעה ימנית קיצונית, שתרד לחייו כאשר הוא יאמר, כפי שצפוי, שהוא בעד מדינה פלסטינית. שלא לדבר על מה שיקרה ביום שבו יפונו מאחזים מיושבים. אריאל יחד עם כצל'ה, אריה אלדד והכהניסט בן ארי יקפצו שם על הגבעות לצדם של פורעי חוק בגיל העשרה וינאצו את נתניהו, את בית המשפט העליון שיתיר את הפינוי, את הפרקליטות שתכפה אותו. ואחר כך ינעל אריאל את נעליו החדשות, ויעשה את דרכו למשרד המשפטים, לבחור לנו שופטים".

רוב חרדי ברור

גם הניצחון של ח"כ משה גפני, גרר קולות נהי מצד ארגוני שמאל, ארגוני נשים והרפורמים. לפי דיווח בעיתון 'מעריב', "בארגוני נשים ובתנועה הרפורמית תקפו את תוצאות הבחירות ואמרו: 'החרדים השתלטו על הוועדה למינוי דיינים'.‬

"בוועדה למינוי דיינים חברים עשרה אישים, חמישה מהם הם כבר חרדים: הרבנים הראשיים הרב שלמה עמאר והרב יונה מצגר, שני דיינים, הרב חגי איזרר, מקורבו של מנהיג הציבור הליטאי הרב אלישיב, הרב עזרא בר שלום, חתנו של הרב עובדיה יוסף, וכן יו"ר ש"ס השר אלי ישי. בחירתו של גפני מ'דגל התורה' קובעת רוב ברור של שישה חרדים בוועדה".

גלעד קריב מהתנועה הרפורמית אמר בתגובה על בחירת גפני ל'מעריב': "כמה חבל שהכנסת נדבקת בשוביניזם הגברי של בתי הדין הרבניים‭."‬

עורכת דין בתיה כהנא דרור מארגון "מבוי סתום - למען מסורבות גט" טענה כי בחירתו של גפני "סותמת את הגולל על אפשרות מינויי דיינים בעלי אחריות לאומית, המסוגלים לפתור את תחלואי מערכת בתי הדין הרבניים‭,"‬ והוסיפה: "אדישותה של הכנסת לבחירת נציגי הוועדה למינויי דיינים הובילה להפקרת בתי הדין הרבניים בידי מגזר אחד, המגזר הליטאי חרדי, והוכיחה כי הדיבורים על זכויות נשים ורווחתם הנם רק מס שפתיים של לפני הבחירות. בחירתו של גפני עשויה להביא לדרדור נוסף של מערכת בתי הדין הפוגעת בנשים, ולהפוך את הוועדה לכלי לסידור עבודה עבור מקורבים. ללא ספק גם תוצאות הבחירות הללו מובילות אותנו לחיפוש ולמציאת פתרונות מחוץ למערכת בתי הדין‭."‬

קישורים:
מקורות: הארץ ומעריב
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}