ירידה של כ-30% במספר הדוחות לנהגים על שימוש בטלפון סלולארי
עד ה-25 באוקטובר 2013 רשמה משטרת ישראל פחות מ-60 אלף דוחות, מספר נמוך בהרבה משנת 2012, שבה נרשמו כ-100 אלף דוחות בגין קריאה וכתיבת הודעות ודיבור בטלפון במהלך נהיגה ללא דיבורית
- אור ירוק
- י"ח אדר א' התשע"ד
למרות שהסמארטפונים והטלפונים החכמים כבר הפכו מזמן לדבר שיגרתי שמקיף כמעט את כל האוכלוסייה בישראל, דווקא בחלוקת הדוחות לנהגים שדיברו ללא דיבורית או שלחו הודעות במהלך נהיגה, חלה ירידה חדה של כ-30% בשנת 2013 לעומת שנת 2012. כך עולה מנתוני אור ירוק המבוססים על נתוני משטרת ישראל.
מתחילת שנת 2013 ועד ה-25 באוקטובר רשמה משטרת ישראל 58,653 דוחות בגין שימוש אסור בטלפון נייד. בהסתמך על חלוקה ממוצעת, עולה כי בכל חודש רשמה המשטרה 5,865 דוחות בממוצע. בקצב הזה יעמוד מספר הדוחות בסוף שנת 2013 על כ-70 אלף דוחות בשנה.
על פי הנתונים מדובר בירידה חדה לעומת שנת 2012 שבה רשמה המשטרה 100,001 דוחות בגין שימוש אסור בטלפון סלולארי שהכניסו לקופת המדינה כמאה מיליון שקלים.
• בשנת 2011 רשמה משטרת ישראל 104,140 דוחות בגין שימוש אסור בטלפון סלולארי
• בשנת 2010 רשמה משטרת ישראל 107,060 דוחות בגין שימוש אסור בטלפון סלולארי
• בשנת 2009 רשמה משטרת ישראל 87,974 דוחות בגין שימוש אסור בטלפון סלולארי
• בשנת 2008 רשמה משטרת ישראל 101,731 דוחות בגין שימוש אסור בטלפון סלולארי
שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מדובר במכת מדינה שהולכת ומתרחבת ומסכנת את כולנו בכל יום בכביש. נהג ששולח הודעה בזמן נהיגה, מוריד את עיניו מהכביש ולמעשה נוהג בצורה עיוורת למשך מספר שניות. למשטרה אסור להרפות מלהשקיע מאמצים לתפוס נהגים ששולחים הודעות במהלך נהיגה או מדברים ללא דיבורית. זהו מחדל תקציבי ותוצאה ישירה בירידה הגדולה במספר השוטרים והניידות שיש למשטרה ולכן, המדינה חייבת להקצות למשטרה 160 מיליון שקלים כפי שנקבע בתכנית הלאומית".
• בירושלים ניתנו 4,512 דוחות בשנת 2013 בגין שימוש בטלפון הסלולארי בזמן הנהיגה.
• בתל אביב ניתנו 3,239 דוחות בשנת 2013 בגין שימוש בטלפון הסלולארי בזמן הנהיגה.
• בחיפה ניתנו2,020 דוחות בשנת 2013 בגין שימוש בטלפון הסלולארי בזמן הנהיגה.
• בבאר שבע ניתנו 1,633 דוחות בשנת 2013 בגין שימוש בטלפון סלולארי בזמן נהיגה.
• ברמת גן ניתנו 1,458 דוחות בשנת 2013 בגין שימוש בטלפון הסלולארי בזמן הנהיגה.
• בנתניה ניתנו 1,254 דוחות בשנת 2013 בגין שימוש בטלפון הסלולארי בזמן הנהיגה
• באשדוד ניתנו 1,188 דוחות בשנת 2013 בגין שימוש בטלפון הסלולארי בזמן הנהיגה
• בראשון לציון ניתנו 1,119 דוחות בשנת 2013 בגין שימוש בטלפון הסלולארי בזמן הנהיגה.
• בבני ברק ניתנו 964 דוחות בשנת 2013 בגין שימוש בטלפון הסלולארי בזמן הנהיגה.
• בפתח תקוה ניתנו 911 דוחות בשנת 2013 בגין שימוש בטלפון הסלולארי בזמן הנהיגה.
סקר אור ירוק: 95% מודים כי זה מסוכן לשלוח הודעות במהלך נהיגה, אחד מכל חמישה מושה שעושה זאת
סקר שערכה עמותת אור ירוק, במטרה לאמוד את היקפי השימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה, מראה כי כל נהג רביעי (23%) מודה שהוא קורא או כותב SMS בזמן נהיגה. 27% מהנהגים מודים כי הם מדברים בטלפון הסלולארי ללא דיבורית או אוזניה במהלך נהיגה וכשני שליש (62%) מודים שהם משוחחים בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה עם דיבורית.
עוד עולה מהסקר, כי רובם המכריע של הנהגים (95%) סבורים כי זה מסוכן במידה רבה עד רבה מאוד לקרוא או לכתוב הודעות SMS בזמן נהיגה. שיעור גבוה מאוד מהנהגים (83%) סבורים כי זה מסוכן לדבר בסלולארי בזמן נהיגה ללא דיבורית או אוזניה, וכ- 36% סבורים כי זה מסוכן לדבר בסלולארי בזמן נהיגה גם עם דיבורית או אוזניה.
במסגרת ההבנה כי שימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה מהווה סכנה, נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, חתם על צו נשיאותי בשנת 2009, האוסר על עובדי הממשל הפדראלי לעשות שימוש בהודעות SMS תוך כדי נהיגה. האיסור על קראית ושליחת הודעות טקסט, חל על כל עובד בזמן נהיגת כלי רכב בבעלות ממשלתית, או תוך שימוש בציוד אלקטרוני שסופק על ידי הממשלה, גם בזמן נהיגת כלי רכב בבעלות פרטית, כאשר העובד נמצא בפעילות רשמית מטעם הממשלה.
הצו הנשיאותי מעודד גם קבלנים וספקים אחרים, אשר עובדים עם הממשלה לאמץ ולאכוף מדיניות של איסור שליחת / קבלת הודעה SMS תוך כדי נהיגה.
הסחת דעת בזמן הנהיגה נגרמת כאשר הנהגים מקצים קשב לפעילות נוספת בעת הנהיגה. בנהיגה קשה לעסוק בריבוי משימות, בעיקר אם המשימה הנוספת היא מורכבת או דורשת זמן. בשנים האחרונות גדל העניין בסכנות הנובעות מהסחות דעת בזמן הנהיגה, בעיקר בנוגע לשימוש בטלפון הנייד. התחכום הטכנולוגי בטלפונים הסלולאריים יוצר עמוס פיזי וקוגניטיבי על הנהגים שגורע מאיכויות הנהיגה שלהם.
כאשר דעתם של הנהגים מוסחת, הדבר יכול לגרום לזמן תגובה ארוך יותר, לפחות תשומת לב לסביבה ולבלימה מאוחרת ופתאומית ולכן היא עלולה לסכן את בטיחות הנהגים ואת משתמשי הדרך האחרים.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות