"רבי יצחק, תמצא שם עם מי לדבר בלימוד" • טור
"צעקת רק בדברים של תורה, שכללת את ה'דיבור בלימוד' לרמת אמנות" • שלמה טייטלבום סופד לרבו הגר"י לנדא זצ"ל
- שלמה טייטלבוים
- כ"ה שבט התשע"ד
הגר"י לנדא זצ"ל (משמאל) עם יבלחט"א הגר"ד כהן
צעיר אנוכי לימים, והאחרון שברבותי הלך לעולמו, האחרון שלימדני טרם עמדתי על דעתי, טרם באתי לרשות עצמי, האחרון שדברותיו/צעקותיו באו עד אלי.
רבי זה, ר׳ יצחק היה שמו, כך הכל היו קוראים לו, שם אחד ויחיד היה לו בישיבה, ושם טוב היה שמו, שם טוב שלא דבק בו רבב.
צעקן היה ר׳ יצחק, ולא שמעתיו צועק דברים שאינם של תורה. עזוז וגבור היה, ולא נלחם אלא במלחמתה של תורה. לא היו בעולמו אלא ד׳ אמות של פלפול-הלכה, וד׳ אמות של אלפי תלמידים.
היה מהיר מחשבה וחד כתער, טרם סיים התלמיד את שאלתו וכבר היה עוקר הרי הרים בפלפול התשובה, פעמים נדמה היה ששכח את השואל והשאלה ונסחף בדבריו, אבל תכף ומיד היה מסביר רצוא ושוב, בדרך זו ובדרך אחרת ולסוף בדרך שלישית, והתלמיד היה יוצא שמח וטוב לב.
עוד בנושא:
• מראשי ישיבת חברון: הגר"י לנדא זצ"ל
אמן היה ר׳ יצחק, ומה היא אומנותו? ׳דיבור בלימוד׳, הוא שכלל את יכולת ה׳דיבור בלימוד׳ לרמת אומנות, אין אני בר סמכא לקבוע את גבולותיה והגדרותיה של אומנות זו, אבל זאת אעיד נאמנה, שמעולם לא פגשתי מיומן ממנו באומנות זו.
בישיבה היו אומרים, שעם ר׳ יצחק כדאי להתייעץ, שהוא מבין עניין, ואל יהי הדבר קל בעיניכם, שלא כל הלומד תורה זוכה למעלה זו, ולא כל הזוכה למעלה זו זוכה שאחרים יכירו במעלתו זו, אבל ר׳ יצחק זכה לכתר תורה ולכתר חכמה, ולכתר שם טוב שעולה על גביהן.
תמיד היה שקוע בלימודו ולא יכלת למוצאו מהלך בלא הרהור תורה ומצח מקומט, ובד בבד תמיד היה מאיר פנים לכל אדם והיה מקדם להם שלום, והיאך הדברים הללו עולים בקנה אחד? איננו יודעים, וסוד זה לקח עמו ר׳ יצחק אלי קבר.
ר׳ יצחק, נוח על משכבך בשלום
בטוחני שתמצא רבים שידברו עמך בלימוד!
רבי זה, ר׳ יצחק היה שמו, כך הכל היו קוראים לו, שם אחד ויחיד היה לו בישיבה, ושם טוב היה שמו, שם טוב שלא דבק בו רבב.
צעקן היה ר׳ יצחק, ולא שמעתיו צועק דברים שאינם של תורה. עזוז וגבור היה, ולא נלחם אלא במלחמתה של תורה. לא היו בעולמו אלא ד׳ אמות של פלפול-הלכה, וד׳ אמות של אלפי תלמידים.
היה מהיר מחשבה וחד כתער, טרם סיים התלמיד את שאלתו וכבר היה עוקר הרי הרים בפלפול התשובה, פעמים נדמה היה ששכח את השואל והשאלה ונסחף בדבריו, אבל תכף ומיד היה מסביר רצוא ושוב, בדרך זו ובדרך אחרת ולסוף בדרך שלישית, והתלמיד היה יוצא שמח וטוב לב.
עוד בנושא:
• מראשי ישיבת חברון: הגר"י לנדא זצ"ל
אמן היה ר׳ יצחק, ומה היא אומנותו? ׳דיבור בלימוד׳, הוא שכלל את יכולת ה׳דיבור בלימוד׳ לרמת אומנות, אין אני בר סמכא לקבוע את גבולותיה והגדרותיה של אומנות זו, אבל זאת אעיד נאמנה, שמעולם לא פגשתי מיומן ממנו באומנות זו.
בישיבה היו אומרים, שעם ר׳ יצחק כדאי להתייעץ, שהוא מבין עניין, ואל יהי הדבר קל בעיניכם, שלא כל הלומד תורה זוכה למעלה זו, ולא כל הזוכה למעלה זו זוכה שאחרים יכירו במעלתו זו, אבל ר׳ יצחק זכה לכתר תורה ולכתר חכמה, ולכתר שם טוב שעולה על גביהן.
תמיד היה שקוע בלימודו ולא יכלת למוצאו מהלך בלא הרהור תורה ומצח מקומט, ובד בבד תמיד היה מאיר פנים לכל אדם והיה מקדם להם שלום, והיאך הדברים הללו עולים בקנה אחד? איננו יודעים, וסוד זה לקח עמו ר׳ יצחק אלי קבר.
ר׳ יצחק, נוח על משכבך בשלום
בטוחני שתמצא רבים שידברו עמך בלימוד!
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות