י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

ראש העיר מצהיר: "אני עובר לגור באחיסמך" • ראיון

יאיר רביבו, ראש העיר הטרי של לוד, הצליח לסיים סחבת של 14 שנה ולהביא את פרוייקט 'אחיסמך' אל קו הגמר • בראיון בלעדי ל'בחדרי חרדים' הוא מספר על הקשיים הייחודיים ללוד, המורכבות בהוספת שכונה חרדית ועזרתם של הח"כים החרדים ושר השיכון • מתי תאוכלס 'אחיסמך'? • אלו מוסדות הוא מקווה להביא למקום? • ומדוע הוא יעבור להתגורר בשכונה?

ראש העיר מצהיר: "אני עובר לגור באחיסמך" • ראיון



את יאיר רביבו, ראש העיר לוד, אנחנו פוגשים ביציאתו מלשכתו של שר השיכון אורי אריאל, שם חתם על ההסכם ששם קץ לסאגה התמשכת של שכונת 'אחיסמך', ואשר עשוי לקדם פתרון דיור משמעותי לאלפי משפחות חרדיות.

בשבועות האחרונים עלה רביבו לכותרות, בשל התבטאות שצוטטה בשמו ואשר נאמרה בועדת הפנים, אך עתה ניתן לומר בפה מלא, כי אחרי 14 שנה בהן הייתה שכונת אחיסמך תקועה כאבן שאין לה הופכין, תוך חודשים אחדים מאז נבחר לתפקידו כראש עיר, הצליח רביבו לסגור את כל הפינות, ובתיווכו היעיל של ח"כ יעקב אשר - להביא לידי גמר את הנדרש להקמת שכונת אחיסמך.

• יאיר, ברכות על ההסכם, מה בעצם נחתם?

"בשעה טובה, לפני שעה קלה חתמנו במשרדו של שר השיכון אורי אריאל, שהתגייס בכל כוחו להיכנס לעובי הקורה עם הח"כים החרדים, כדי לפתור את הבעיה בהקמת השכונה, שהייתה תקועה במשך 14 שנה ועברה גלגולים רבים. חתמנו על מסמך הבנות שמשמעותו שכל ה-2500 רוכשים החרדים יממשו את הפרויקט ויתחילו לבנות כבר בקרוב, ועוד אלף דירות יהיו לטובת הציבור הדתי לאומי, מתוך מטרה ליצור תמהיל איכותי ומושלם - לטובת כולם".

• תן לנו קצת רקע, למה 'אחיסמך' התעכבה עד כה?

"הקמת השכונה תוכננה לקראת שנות האלפיים, והיא תוכננה בכלל כשכונה חילונית, שמשמעותה פחות מבני ציבור, למשל, כשכונה חילונית תוכננו במקום רק 15 גני ילדים, כשכונה חרדיתיש צורך בכ-60 גנים כאלה. בתכנון המקורי היא יועדה להיות המשך לשכונה שנקראת גני אב והשוכנת על אדמות היישוב אחיסמך.

"אלא שבאותם שנים העיר נכנסה למשבר גדול, ולא הייתה התעניינות לשיווק של כזו שכונה גדולה בלוד. רק באמצע שנות האלפיים הגיע יזם גדול מחו"ל ורכש בשני שלבים 1300 יחידות דיור, במסגרת קבוצה שנקראה 'ועד הדיור השביעי'. בשלב זה האוכלוסיה התחילה להתאפיין כחרדית ואז התחילו התאמות שונות שנמשכו עד כה".

"אני עצמי הולך לגור באחסימך"



"כשנכנסתי לתפקידי", מספר רביבו, שכיהן עד הבחירות כמנכ"ל העירייה אצל מאיר ניצן, "הייתי צריך לחתום בועדה המחוזית על מסמכי האיזון - בין הדיור למוסדות הציבור. ביקשתי לוודא קודם לכן כמה דברים, ובעיקר שהממשלה תלווה את העיר ולא שהיא מזניחה את הכול על כתפי העירייה.

"חשוב להבין, גם אילו היה מדובר באוכלוסיה דתית או חילונית הייתי עומד ודורש את הגיבוי הממשלתי. כל דירת מגורים בישראל גורמת בממוצע הפסד של עשרות אלפי שקלים לקופת העיר, ערים בישראל מעדיפות שטחי מסחר ותעשייה, שמשלמים יותר ארנונה ויש להם רק דרישות בסיסיות של פינוי אשפה וכדומה. בפרט כאשר מדובר בעיר חלשה כמו לוד, שהייתה במשבר של 256 מיליון שקל בשנים האחרונות, ולקח לה זמן להתאזן, חששתי שהקמת שכונה כזו בלי גיבוי מתאים תגרור את העיר שוב למשבר.

"רציתי שהממשלה תדאג לאיזון ולמבני חינוך, כדי שלא נראה תופעות מוכרות ממקומות אחרים של ילדים לומדים בקראוונים, ובמקביל, רציתי גם לשלב משפחות מבוססות כלכלית יותר, בין אם מדובר במשפחות חרדיות אמידות ובין אם מדובר במשפחות מהמגזר הדתי לאומי. אני חושב שנוצר בסוף תמהיל נכון ומדויק עבור שכונה מוצלחת".

• כמה אתה מאמין בהצלחת השכונה החדשה?

"אני יכול להפתיע אותך ולספר, שישבתי עם רעייתי ומשפחתי, ואנחנו מתכוונים לעבור בעצמנו לשכונה הזו. אני חושב שזה מראה כמה אני מאמין בעיר בכלל ובשכונה בפרט, ואשמח מאוד שאלו יהיו השכנים שלי - חרדים ודתיים".

היעד: אכלוס תוך שנתיים



לוד היא מהערים המורכבות ביותר בישראל, ורביבו מכיר בקושי: "לקחתי את אחד התפקידים המורכבים ביותר בשלטון המקומי ובשלטון הציבורי, עיר שכיכבה בפשיעה, בבעיות בביטחון האישי, בבעיות חינוך והגירה שלילית. אין יום שלא פוגשים אותי חברים ואומרים 'התפקיד שלך הוא הקשה ביותר'.

"יש בלוד אוכלוסיית עולים, אוכלוסייה ערבית וקבוצה של משת"פים, אוכלוסייה של מהגרים, ועכשיו גם קריה חרדית גדולה. אפשר לומר שלוד היא כמו ירושלים – יש בה הכול, מכול כול, לא בכדי העיר הזו כונתה משנה לירושלים. כל הקהילות, הדתות והלאומים נמצאים פה. אני נחוש בעז"ה ובעזרת התושבים וראש הממשלה, שאני נציגו הן כאיש הליכוד והן ברמה האישית, ומאמין שנוכל להרים את העיר הזו קדימה ולהביא אותה לימיה הטובים.

"אחרי חורבן הבית לוד הייתה מרכז רוחני חשוב וגרו בה תנאים רבים, אומרים גם שהזיתים בלוד ובתי הבד היו הטובים ביותר, והתמרים בעיר היו המתוקים ביותר. כך גם היום, אני משוכנע ששילוב של תורה ועבודה זה המתכון המנצח לעיר לוד".

• כיצד אתה מתכוון לקדם את העיר?

"אני עמל בימים אלו על הכנסת לוד למפת העדיפות הלאומית, גם יו"ר ועדת הפנים ח"כ מירי רגב וגם הח"כים החרדים משה גפני, יעקב אשר ואלי ישי עוזרים לי והם הבטיחו לסייע, מלבד זאת גם שר השיכון אורי אריאל הבטיח לעשות הכול עבורינו. אני מקווה שיוקמו גם אזורי תעשייה, ושיהיו תמריצים להגעה של מפעלים גדולים ובנקים לעיר. חשוב לזכור שהמיקום של לוד פנטסטי, מקום מרכזי ובסמוך לשדה התעופה".

• כיצד אתה מסכם את חלקם של הח"כים החרדים בפעילות 'אחיסמך'?

"מיד לאחר בחירתי יצר איתי קשר הרב יעקב אשר, שהיה ראש עיר מנוסה שלקח עיר מורכבת מאוד והעלה אותה מרמה סוציו-אקונומית 2 ל-3, אפרופו, היעד שלי הוא להעלות את לוד מ-4 ל-6. הרב אשר לקח על עצמו לעזור בנושא, ומהתחלה ליווה את הכול. קיימנו מגעים עם היזמים, היה דיון סוער קצת בועדת הפנים של הכנסת, ועכשיו העבודה הקשה שנותרה היא לקדם את היתרי הפיתוח והבניה, כאשר היעד הוא שתוך 18 עד 24 חודשים אחיסמך כבר תתחיל להתאכלס, והיא תהיה השכונה החרדית המוצלחת ביותר בישראל, הן בשילוב של האוכלוסיה והרכבה, הן באזור תעסוקה שאני רוצה להקים לנשים בסמוך, הן במכללה למשפטים שאני מקווה שתקום בסמוך לשכונה ובנוסף, אני רוצה להביא גם ישיבה גדולה לשכונה - כדי ליצור תמהיל מושלם של תורה ועבודה".

"חשוב לי שיבינו, שאף אחד לא 'התקפל' או הפסיד בהסכם הזה, אדרבה, כולם באו למטרה חיובית אחת - להקים שכונה חרדית משגשגת. המקרה של בית שמש יילמד טוב מאוד כדי לדעת איך לגרום לכך שאף אוכלוסיה לא תבוא על חשבון חברתה וכולם יחיו בשלום ובשלווה זה לצד זה. ואם האתגר הזה יצליח - כל מדינת ישראל תרוויח".

גם שר הבינוי והשיכון אורי אריאל בירך על המוגמר: "מדובר ביום חג לציבור החרדי. לאחר 13 שנה של חוסר התקדמות ממשית, אושרה בניית 3000 יחידות דיור לציבור החרדי באחיסמך במרכז הארץ ובמחירים ריאליים. נמשיך לפעול להקל על מצוקת הדיור החרדית".

תמונת השער באדיבות אתר 'קול חי'

דירות חרדים לוד אחיסמך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}