כ"א תשרי התשפ"ה
23.10.2024

מחקר: עקרון החיזוי יובלי להפחתה בתאונות הדרכים

מחקרים רבים ברחבי העולם מצביעים על עיקרון חשוב אשר יכול להוביל לירידה בתאונות הדרכים. מבנה דרך המוכר יותר לנהגים יצליח להוביל לנסיעה בטוחה יותר בכבישים

מחקר: עקרון החיזוי יובלי להפחתה בתאונות הדרכים
אתר פאנט


מחקר חדש של מכון המחקר ההולנדי לבטיחות בדרכים SWOV קובע כי אכן קיימת אפשרות לבטיחות בת קיימא, כלומר לבטיחות מלאה בכבישים בפרט ובדרכים בכלל. אחת הדרכים לקידום בטיחות זאת, היא עיקרון יכולת החיזוי. עיקרון זה אומר כי כאשר הנהג יידע מראש לאיזו דרך הוא נכנס ומה מצופה ממנו בנסיעה באותה הדרך, תאונות דרכים אשר נגרמות מטעויות אנוש מצד הנהג יכולות להימנע.

סוגי הכבישים השונים נקבעים על פי תפקידם בדרך. כך למשל, אחד הכבישים הוא כביש ראשי שמטרתו לשמור על זרם התנועה. סוג כביש נוסף הוא כביש גישה, המספק תנאים בטוחים לנהג לשם התערבות בתנועה. סוג שלישי הוא כביש פיצול המאפשר מעבר מסודר בין שני סוגי כביש. לכל סוג כביש ישנם מאפיינים משלו בקריטריונים כמו מהירות גבוהה או נמוכה, סוגי משתמשי הדרך, התמרונים המותרים – עקיפה, השתלבות או חצייה – וכו'.

על פי מכון המחקר ההולנדי, ניתן להגיד בוודאות שנהגים יבצעו פחות תאונות כאשר הם מתמודדים עם דרכים שמוכרות להם כולל מכשולי דרך אשר הם מצפים להם מראש ומוכנים אליהם. מערך כבישים הניתן לחיזוי, הוא בעל חשיבות מכרעת בקידום הבטיחות בדרכים המושלמת.

ההבדלים בין הקטגוריות אליהן מחולקים הכבישים צריכים להיות גדולים ומודגשים ככל האפשר. במצב כזה הנהג יוכל לזהות בקלות את הכביש שאליו הוא נכנס, לסווג אותו לקטגוריית הכבישים אליה הוא מתאים ולנהוג בו לפי הכללים של אותה הקטגוריה.

הכרת המעברים בין סוגי כבישים על ידי הנהגים נחקרה אף היא. נמצא כי הנהגים מזהים טוב יותר את המעבר בין הכבישים, כאשר סוג הכביש לפני המעבר שונה לחלוטין מסוג הכביש שבא לאחריו וכאשר המעבר מציין באופן ברור שזהו מעבר בין סוג כביש אחד לאחר.

בינואר 2009, הושק קמפיין הסברה לאומי על ידי משרד התחבורה ההולנדי המסביר את ההבדלים בין סוגי הכבישים ואת הכללים המתאימים לכל אחד מהם. קמפיין זה כלל אתר אינטרנט, חומרי הסברה, מאמרים וכתבות ושילוט חוצות.

עמותת 'אור ירוק': "על המדינה להגדיל את המשאבים לשיפור התשתית בכבישים, כדי ליצור תשתית דרך סלחנית ובטוחה יותר. התשתיות בישראל צריכות למנוע הרוגים בתאונות דרכים גם במקרים של טעות אנוש או התנהגות פרועה של נהגים בכבישים. יש להתייחס ברצינות רבה למחקרים המתפרסמים בעולם וליישם את המלצותיהם. יש לנסות ולהתקרב עד כמה שניתן לבטיחות בת-קיימא ולקיים את עיקרון יכולת החיזוי ע"י הבדלים ברורים בין סוגי הכבישים והבאת המידע הרלוונטי לציבור הנהגים בישראל".
אור ירוק תאונות מחקר הרוגים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}