כ' חשון התשפ"ה
21.11.2024

עצירה במגמת הירידה במספר ההרוגים בתאונות דרכים בשנת 2013

מתחילת שנת 2013 נהרגו 296 בני אדם בתאונות דרכים. מנכ"ל אור ירוק: "לא רק הנהג אשם בתאונת דרכים, הממשלה כשלה בהגנה על משתמשי הדרך והיא חייבת לפעול בקרב אוכלוסיות היעד כדי להוריד את מספר ההרוגים"

עצירה במגמת הירידה במספר ההרוגים בתאונות דרכים בשנת 2013
שי אלזמי דוברות מדא



שנת 2012 הייתה שנה שבה נרשמה ירידה של כ-25% במספר ההרוגים בדרכים, ואילו שנת 2013 מסתמנת כשנה שבה מגמת הירידה במספר ההרוגים מתאונות דרכים נעצרה. מנתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עולה כי השנה נהרגו 13 בני אדם (5%) יותר מאשר בשנת 2012. מתחילת שנת 2013 נהרגו 296 בני אדם בתאונות דרכים, אל מול 283 הרוגים, בתאריך המקביל בשנה הקודמת (נתונים נכונים ל-25.12.2013).

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "לצערנו מגמת הירידה במספר ההרוגים מתאונות דרכים נבלמה השנה ומדינת ישראל כשלה בהגנה על משתמשי הדרך והיא חייבת לפעול בקרב אוכלוסיות היעד כדי להוריד את מספר ההרוגים. אני קורא לשר התחבורה, להשקיע תקציבים למען הצלת חיי אדם בכבישים. הראינו כי במלחמה הזו אפשר לנצח ותאונות דרכים אינן גזירת גורל".

• בתל אביב נפגעו 1583 בני אדם בתאונות דרכים, בשנת 2013 (ינואר אוקטובר), שמונה בני אדם נהרגו ו- 139 נפצעו באורח קשה.
• בירושלים נפגעו 1252 בני אדם בתאונות דרכים, בשנת 2013 (ינואר אוקטובר), תשעה בני אדם נהרגו ו- 139 נפצעו באורח קשה.
• בחיפה נפגעו 796 בני אדם בתאונות דרכים, בשנת 2013 (ינואר אוקטובר), שישה בני אדם נהרגו ו- 30 נפצעו באורח קשה.
• בבאר שבע נפגעו 558 בני אדם בתאונות דרכים, בשנת 2013 (ינואר אוקטובר), חמישה בני אדם נהרגו ו- 21 נפצעו באורח קשה.
• בפתח תקווה נפגעו 551 בני אדם בתאונות דרכים, בשנת 2013 (ינואר אוקטובר), חמישה בני אדם נהרגו ו- 16 נפצעו באורח קשה.
• באשדוד נפגעו 457 בני אדם בתאונות דרכים, בשנת 2013 (ינואר אוקטובר), שבעה בני אדם נהרגו ו- 28 נפצעו באורח קשה.
• בראשון לציון נפגעו 441 בני אדם בתאונות דרכים, בשנת 2013 (ינואר אוקטובר), אדם אחד נהרג ו-תשעה נפצעו באורח קשה.


השנה חלה עלייה גדולה במספר תחומים, עלייה שאם מדינת ישראל הייתה מונעת אותה ומספר ההרוגים היה נשאר זהה למספר ההרוגים בשנה הקודמת, ניתן היה לצמצם את מספר ההרוגים מתאונות דרכים (כל הנתונים נכונים ל- 25.12.13).

השנה נרשמה עליה חדה במספר הנהגים הצעירים (15-24) שנהרגו בתאונות דרכים. בשנת 2012 נהרגו 18 נהגים צעירים בתאונות דרכים ואילו בשנת 2013 נהרגו 38 נהרגים צעירים בתאונות דרכים, עליה של למעלה מפי 2. כדי לצמצם את ההיפגעות הגבוהה של נהגים צעירים, המדינה חייבת לשנות את אופי לימוד הנהיגה. 28 שיעורי נהיגה אינם מספיקים ולכן יש להטמיע בבני הנוער את הבטיחות בדרכים כבר בכיתות ט' ו-י', באמצעות לימוד חינוך לתעבורה באופן גורף.

השנה נרשמה עליה חדה במספר רוכבי האופנועים והקטנועים שנהרגו בתאונות דרכים. בשנת 2012 נהרגו 36 רוכבים בתאונות דרכים ואילו בשנת 2013 נהרגו 44 רוכבים בתאונות דרכים, עליה של למעלה מ- 20%. מתוך 44 ההרוגים, 41% היו נהגים צעירים (15-24). מדינת ישראל מתעלמת מרוכבי הדו גלגלי ומפקירה אותם בכבישים. זהו תחום שמתפתח בכל שנה יותר ויותר ומושך אליו עוד ועוד רוכבים. המדינה חייבת לשפר את התשתית בכבישים כדי שתהיה מותאמת גם לרוכבי האופנועים והקטנועים. צריך להתקין מעקות בטיחות שיגנו על הרוכבים ולא יהרגו אותם, להחליף את הצבע בכביש לצבע שלא גורם להחלקה כשהכביש רטוב, ולעודד הצטיידות באביזרי בטיחות על ידי הורדת המע"מ.

השנה נרשמה עליה חדה במספר ההרוגים בתאונות דרכים שבהן משאית מעורבת. בשנת 2012 התרחשו 50 תאונות קטלניות (תאונות עם הרוג אחד לפחות) שבהן הייתה מעורבת משאית ואילו בשנת 2013 התרחשו 61 תאונות קטלניות שבהן מעורבת משאית, עליה של למעלה מ- 20%. ב-10 באפריל, נהרגו שישה בני אדם בתאונה עם משאית, בנשר ואילו בתאונת דרכים שאירעה ב-4 באוגוסט, נהרגו ארבעה בני אדם בהתנגשות אוטובוס במשאית שעמדה בשולי כביש 6. משאיות עד 34 טון מעורבות בתאונות קטלניות פי שישה לעומת מכוניות ומשאיות מעל 34 טון מעורבות בתאונות קטלניות פי 24 לעומת מכוניות לכן, כדי לצמצם את מספר ההרוגים הגבוה במעורבות משאיות בתאונות דרכים, יש להגביר את האכיפה (בדיקת תקינות, בדיקות משקל, בדיקת זמני עבודה של הנהג) ולהטיל את האחריות גם על המעסיקים ועל קציני הבטיחות.

במגזר הערבי נרשמה השנה עליה של כ- 10% במספר ההרוגים מתאונות דרכים ביחס לשנה הקודמת. בשנת 2012 נרשמו 96 הרוגים מתאונות דרכים במגזר הערבי ואילו בשנת 2013 נרשמו 106 הרוגים מתאונות דרכים במגזר הערבי. החברה הלא יהודית מהווה כ-20% מסך תושבי מדינת ישראל אך נפגעת בשיעור של 33%. כל הרוג שליש בתאונות דרכים הוא מהחברה הלא יהודית. לכן, כדי לצמצם את מספר ההרוגים הגבוה המדינה חייבת להשקיע תקציבים בשיפור התשתית בישובים ובכפרים הערביים. משרד החינוך חייב להגביר את החינוך לבטיחות בדרכים בגני הילדים ובבתי הספר, כדי להטמיע בתלמידים את הזהירות בדרכים. במקביל המשטרה צריכה להגדיל את הנוכחות שלה בתוך הכפרים והישובים כדי להגביר את ההרתעה.

סיכום שנת 2013

• נהגים -בשנת 2013 נהרגו 77 נהגים בתאונות דרכים.
• נוסעים - בשנת 2013 נהרגו 62 נוסעים בתאונות דרכים.
• הולכי רגל - בשנת 2013 נהרגו 90 הולכי רגל בתאונות דרכים.
• רוכבי אופניים - בשנת 2013 נהרגו 14 רוכבי אופניים בתאונות דרכים.
• ילדים- בשנת 2013 נהרגו 21 ילדים (0-14) בתאונות דרכים.
• קשישים - בשנת 2013 נהרגו 52 קשישים (65+) בתאונות דרכים.














אור ירוק סיכום שנה תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}