י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

הביך את הממשלה: חוק ליצמן-ירושלים נפל

חוק ירושלים שהגיש ח"כ ליצמן - נפל בקריאה טרומית בשל הצבעת האופוזיציה • ח"כי הליכוד נטשו את המליאה

ליצמן. צילום ארכיון
ליצמן. צילום ארכיון

חוק ירושלים, שהגיש ח"כ יעקב ליצמן מיהדות התורה, אשר מחייב משא ומתן על ירושלים רק לאחר קבלת רוב של שמונים ח"כים - נדחה היום (ד) בקריאה טרומית.

בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי "ירושלים עיר שחוברה לה יחדיו, לא תיחלק ולא יימסרו חלקיה לאף אחד. קדושתה של ירושלים לא ניתנת לזרים. הצעת חוק זו מונעת את האפשרות שבכל שלב של הליך מדיני כל שהוא, לא יהיה ולו אף לא דיון על מעמדה של העיר ירושלים משוש עיניה של העם בישראל. כיוון שהיו מקרים שבהם החלו דיבורים על מסירת חלקים כאלו ואחרים מהעיר, יש לחוקק חוק שלא ייתן אפילו את האפשרות להעלות אופציה זו כתחילתו של משא ומתן.

"הוגשו בכנסת זו ובכנסות הקודמות מספר חוקים דומים ברעיון האוסרים על משא ומתן על חלוקת ירושלים. אולם עקב החשש שבקונסטלציה כזו או אחרת, ניתן כן לגייס את הרוב שייתן את היכולת לממש את החשש שידונו בחלוקת ירושלים, באה הצעת חוק זו שמחייבת רוב של 80 חברי הכנסת שאי אפשר להשיגו בנקל, מה שישמור על ירושלים מאוחדת ונצחית עדי יבוא גואל במהרה".

כאמור, כאשר הועלתה הצעת החוק לקריאה טרומית, עזבו כל חברי הכנסת של הליכוד ביתנו והבית היהודי מלבד שני חברי כנסת את המליאה - ובכך נדחתה הצעת החוק ברוב של חברי הכנסת מהשמאל. ח"כ פייגלין שנשאר במליאה תמך בהצעת החוק וח"כ ריבלין נמנע. חברת הכנסת פנינה תמנו שטה מיש עתיד, נמנעה אף היא.

גם חברי הכנסת של 'דגל התורה' גפני מקלב ויעקב אשר נעדרו, הגדיל לעשות מקלב שהיה יו"ר הישיבה ויצא בהצבעה.

החוק כאמור נפל, בעד הצביעו 12 ח"כים לעומת 51 מתנגדים.

ליצמן הגיב לנפילת החוק: "ממשלת ישראל אמרה לא לירושלים. הוכח כי המילים הגבוהות על 'ירושלים מאוחדת' ושמירה על 'בירת ישראל לנצח' הינם דיבורי סרק. ביבי ברח מהתחייבותו לשמור על ירושלים".

ב'דגל התורה' הסבירו את היעדרות החכי"ם, כי למרות שהודיעו לליצמן כי יתמכו בחוק כדי למנוע את חוקי התועבה של 'יש עתיד' - הם ביקשו להסיר את הצעת החוק לאחר שהוסרה הצעת החוק של יש עתיד, ומשסירב החליטו שלא להשתתף בהצבעה - שהיה ברור שלא ייצא ממנה כלום.

יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, כתב בתגובה שפירסם בדף הפייסבוק שלו: "תמכתי כעת בכנסת בחוק שנועד לחזק את מעמדה של ירושלים. למרבה הצער, מי שמכנים את עצמם ממשלת ימין, בחרו לוותר על ההזדמנות לשמר את ירושלים, את בירת הנצח של העם היהודי מאוחדת".

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג מסר בתגובה: "חוק ירושלים היה מביא נזק בלתי הפיך למעמדה של ישראל בעולם, וראש הממשלה צריך להודות לאופוזיציה שהוא נפל ונמנעה ממדינת ישראל מבוכה גדולה. האופוזיציה לא תהיה הפתרון לתחלואיה של הממשלה הזו שהולכת ומתפרקת מול עיננו".

ח"כ משה פייגלין הסביר: "כסאות הליכוד והבית היהודי נותרו מיותמים. החוק שהביא ליצמן, חוק שחייב אישור של 80 חכי"ם לניהול מו"מ על ירושלים, עלה להצבעה שמית. ידעתי היטב שליצמן עושה זאת כדי להביך את הקואליציה, ובכל זאת ברור היה לי שחובה לתמוך בחוק הזה. כך היה גם בחוק פראוור ובהצבעה על התקציב בצל שחרור המחבלים - עשיתי מה שנכון, לבד.

"החכמה בפוליטיקה היא לדעת היכן עובר הגבול שבו היא נגמרת. אם אינך מסוגל להצביע בעד חוק כזה מסיבות קואליציוניות, אז בסופו של דבר מתנהל בזכותך משא ומתן על ירושלים".
ירושלים חוק ליצמן אופוזיציה מליאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}