הישג לפרוש: עצר תוכניות שפגעו בפיתוח אלעד
בסיוע מהנדס העיר, הצליח ראש עיריית אלעד לשמור על האינטרסים של העיר, ולעכב תוכניות בישיבת הוועדה המחוזית
- נחמן גור, בחדרי חרדים
- ט"ו טבת התשע"ד
- 4 תגובות
מסייר בתוואי הכביש
הצלחה משמעותית רשם השבוע ראש העיר אלעד ישראל פרוש, לאחר שהצליח למנוע יחד עם מהנדס העיר נועם גרייף את התוכניות שעמדו בפני אישור, והיו עלולות למנוע את התפתחותה של אלעד והרחבתה בעתיד.
בישיבת הוועדה המחוזית שהתקיימה השבוע, ואליה הוזמנו ראש העיר ומהנדס העיר, דנו הנוכחים בשני נושאים קריטיים לעתיד העיר. הדיון הראשון התקיים סביב תוכנית ציר הגבעות שמובילה קק"ל. ציר הגבעות כולל נטיעת יערות והקמת חניונים לאורך צידה המזרחי של ישראל. בסמיכות לאלעד מדובר בתוכנית לנטיעות מחודשות בין אלעד לשוהם, כאשר התוכנית גובלת בשני צידי העיר, מצד צפון לכיוון נחשונים, ובצד דרום ביער קולא.
בישיבה הביעו ראש העיר והמהנדס התנגדות עזה לאישור התוכנית, כאשר לדבריהם, אין שום הלימה בין התוכנית של ציר הגבעות ובין צרכיה של העיר אלעד. ראש העיר סקר בפני הנוכחים את מצבה הדמוגרפי של העיר, מול מצבה הכלכלי. הוא אמר כי פיתוח אזורי תעשיה ומסחר, הוא צורך חיוני ומידי בעיר, "אישור התוכנית יצור חסימה של כל אפשרות לגידול ופיתוח בעיר, ובמקביל חוסמת גם את החיבור הפיזי של העיר לאזורים שכבר כן סופחו אליה".
כמו כן הובהר בדיון כי המסדרון האקולוגי, שאמור לאפשר מעבר לבעלי החיים באזור, נותר פתוח גם ללא ציר הגבעות המדובר, משום שבתכנון כביש 4711 ניתן מענה באמצעות תכנון מעברים תת קרקעיים ופתרונות אחרים, עבור מעבר בעלי חיים. מדובר בפתרונות שכבר התקבלו במקומות אחרים בארץ, והוכיחו יעילות לא פחותה מייעור שבולם התפתחות ערים.
חברי הוועדה קיבלו את הטענות, ואכן, הוחלט לעכב את אישור התוכנית, תוך בחינה מחודשת של התנאים והצרכים של העיר אלעד.
הדיון השני התנהל על האצלת גבולות התכנון שיתאימו לגבולות השיפוט החדשים שניתנו לעיר. ראש העיר דרש בדיקה נוספת, תוך שיתוף העירייה באופן מלא הפעם, זאת כדי לאפשר סיפוח של אזורי מסחר נוספים, כדי להגדיל את ההכנסות לעיר אלעד.
לדברי ראש העיר והמהנדס, אישור של התוכנית בשלב זה ייקבע את המצב הבלתי שוויוני, ויותיר את אלעד מקופחת בחלוקת השטחים המשותפים סביב העיר. כך למשל שלושה אזורי תעשיה, הפועלים כבר היום ומניבים הכנסות לעיריות הסמוכות, אזורי התעשיה חצב, שוהם וחבל מודיעין. אזורים אלו סמוכים לעיר, אך באף אחד מהם לא קיבלה אלעד נתח. קיבוע המצב הנוכחי, יפגע בעתיד העיר, אמרו לחברי הוועדה, ואנחנו מתנגדים לאישורו.
גם את ההתנגדות הזו קיבלו חברי הוועדה, וההחלטה לא אושרה, עד לבחינת ההיתכנות הכלכלית על ידי הצוות המקצועי של עיריית אלעד. בלשכת ראש העיר אומרים כי מדובר בהישג לא מבוטל, ובהוכחה כי הגופים הממשלתיים נרתמים לרצונו ופעילותו של ראש העיר לדאגה לעתידה של העיר אלעד.
בתוך כך, ראש העיר פנה לשר התחבורה, ישראל כץ, בנושא תוכנית החומש לכביש 444 הסמוך לאלעד. במכתבו מזכיר ראש העיר כי לאחרונה נערכה פגישה במשרד מהנדס העיר אלעד בה הציג מנהל הפרויקט את פרויקט כביש 444 הגובל בעיר. נושא הרחבת כביש 444 נידון בעבר במסגרת תוכנית החומש הנוכחית, "אולם לצערנו עקב שינוי סדרי עדיפות, הוא ירד מסדר היום", כתב ראש העיר.
"העיר אלעד מונה כ- 42,000 תושבים הנשענים תחבורתית על יציאה אחת בלבד - צומת T בחיבור לכביש 444. כאשר התחושה היא כי התשתיות המשמשות את העיר לא מספיקות למספר התושבים. מלבד זאת, על מנת להמשיך ולפתח את העיר אלעד, תעסוקתית וכלכלית, עלינו להקים בה אזורי תעשיה ותעסוקה, ולשם כך אבקש לבדוק אפשרות ותת עדיפות במסגרת שדרוג והרחבת הכביש 444 במקטע בין ראש העין לבן שמן במספר מקטעים, ביניהם הרחבת צומת הכניסה לעיר, תכנון היציאה הנוספת מהעיר וגישה לאזור תעשיה עתידי בין כביש 444 לכביש 6.
"בשם תושבי העיר", מסיים ראש העיר, "אני פונה אליך, כדי שתסייע בידי לקדם את נושא תשתיות התחבורה לעיר אלעד וממנה, נושא קריטי עבור קידומה של העיר בכל התחומים". ראש העיר אף הזמין את שר התחבורה לסייר בעיר אלעד כדי לבחון מקרוב את הבעיות והצרכים של העיר מבחינה תחבורתית.
לגבי כביש הגישה החדש לעיר, כביש 4711, מבשר מהנדס העיר כי לאחרונה הצליחה העירייה לחצות את המשוכה שהציבו הארגונים הירוקים, ואף הם הורידו את התנגדותם לאחר מקצה שיפורים שיתאימו לסביבה ולבעלי החיים כאמור. בעירייה מקווים כי בחודש הקרוב כבר תועלה התוכנית לסלילת הכביש לוועדה המחוזית, כאשר כבר בשלב ההפקדה, הדבר יסייע לאישורי תכנון עבור המע"ר במרכז העיר, התלוי בכניסה הנוספת לעיר.
מדובר בכביש באורך של כקילומטר וחצי, אשר רובו כבר נחצב וכל אשר נותר הוא לסלול. אלא שלאחר הכניסה למחצבה הסמוכה, נותרו עוד כשלוש מאות מטרים שממתינים לחציבה וסלילה. אישור התוכניות יזרז את הביצוע ויאפשר את הפתרון הבטיחותי לו מצפים תושבי העיר בדמות כניסה נוספת לעיר.
בישיבת הוועדה המחוזית שהתקיימה השבוע, ואליה הוזמנו ראש העיר ומהנדס העיר, דנו הנוכחים בשני נושאים קריטיים לעתיד העיר. הדיון הראשון התקיים סביב תוכנית ציר הגבעות שמובילה קק"ל. ציר הגבעות כולל נטיעת יערות והקמת חניונים לאורך צידה המזרחי של ישראל. בסמיכות לאלעד מדובר בתוכנית לנטיעות מחודשות בין אלעד לשוהם, כאשר התוכנית גובלת בשני צידי העיר, מצד צפון לכיוון נחשונים, ובצד דרום ביער קולא.
בישיבה הביעו ראש העיר והמהנדס התנגדות עזה לאישור התוכנית, כאשר לדבריהם, אין שום הלימה בין התוכנית של ציר הגבעות ובין צרכיה של העיר אלעד. ראש העיר סקר בפני הנוכחים את מצבה הדמוגרפי של העיר, מול מצבה הכלכלי. הוא אמר כי פיתוח אזורי תעשיה ומסחר, הוא צורך חיוני ומידי בעיר, "אישור התוכנית יצור חסימה של כל אפשרות לגידול ופיתוח בעיר, ובמקביל חוסמת גם את החיבור הפיזי של העיר לאזורים שכבר כן סופחו אליה".
כמו כן הובהר בדיון כי המסדרון האקולוגי, שאמור לאפשר מעבר לבעלי החיים באזור, נותר פתוח גם ללא ציר הגבעות המדובר, משום שבתכנון כביש 4711 ניתן מענה באמצעות תכנון מעברים תת קרקעיים ופתרונות אחרים, עבור מעבר בעלי חיים. מדובר בפתרונות שכבר התקבלו במקומות אחרים בארץ, והוכיחו יעילות לא פחותה מייעור שבולם התפתחות ערים.
חברי הוועדה קיבלו את הטענות, ואכן, הוחלט לעכב את אישור התוכנית, תוך בחינה מחודשת של התנאים והצרכים של העיר אלעד.
הדיון השני התנהל על האצלת גבולות התכנון שיתאימו לגבולות השיפוט החדשים שניתנו לעיר. ראש העיר דרש בדיקה נוספת, תוך שיתוף העירייה באופן מלא הפעם, זאת כדי לאפשר סיפוח של אזורי מסחר נוספים, כדי להגדיל את ההכנסות לעיר אלעד.
לדברי ראש העיר והמהנדס, אישור של התוכנית בשלב זה ייקבע את המצב הבלתי שוויוני, ויותיר את אלעד מקופחת בחלוקת השטחים המשותפים סביב העיר. כך למשל שלושה אזורי תעשיה, הפועלים כבר היום ומניבים הכנסות לעיריות הסמוכות, אזורי התעשיה חצב, שוהם וחבל מודיעין. אזורים אלו סמוכים לעיר, אך באף אחד מהם לא קיבלה אלעד נתח. קיבוע המצב הנוכחי, יפגע בעתיד העיר, אמרו לחברי הוועדה, ואנחנו מתנגדים לאישורו.
גם את ההתנגדות הזו קיבלו חברי הוועדה, וההחלטה לא אושרה, עד לבחינת ההיתכנות הכלכלית על ידי הצוות המקצועי של עיריית אלעד. בלשכת ראש העיר אומרים כי מדובר בהישג לא מבוטל, ובהוכחה כי הגופים הממשלתיים נרתמים לרצונו ופעילותו של ראש העיר לדאגה לעתידה של העיר אלעד.
בתוך כך, ראש העיר פנה לשר התחבורה, ישראל כץ, בנושא תוכנית החומש לכביש 444 הסמוך לאלעד. במכתבו מזכיר ראש העיר כי לאחרונה נערכה פגישה במשרד מהנדס העיר אלעד בה הציג מנהל הפרויקט את פרויקט כביש 444 הגובל בעיר. נושא הרחבת כביש 444 נידון בעבר במסגרת תוכנית החומש הנוכחית, "אולם לצערנו עקב שינוי סדרי עדיפות, הוא ירד מסדר היום", כתב ראש העיר.
"העיר אלעד מונה כ- 42,000 תושבים הנשענים תחבורתית על יציאה אחת בלבד - צומת T בחיבור לכביש 444. כאשר התחושה היא כי התשתיות המשמשות את העיר לא מספיקות למספר התושבים. מלבד זאת, על מנת להמשיך ולפתח את העיר אלעד, תעסוקתית וכלכלית, עלינו להקים בה אזורי תעשיה ותעסוקה, ולשם כך אבקש לבדוק אפשרות ותת עדיפות במסגרת שדרוג והרחבת הכביש 444 במקטע בין ראש העין לבן שמן במספר מקטעים, ביניהם הרחבת צומת הכניסה לעיר, תכנון היציאה הנוספת מהעיר וגישה לאזור תעשיה עתידי בין כביש 444 לכביש 6.
"בשם תושבי העיר", מסיים ראש העיר, "אני פונה אליך, כדי שתסייע בידי לקדם את נושא תשתיות התחבורה לעיר אלעד וממנה, נושא קריטי עבור קידומה של העיר בכל התחומים". ראש העיר אף הזמין את שר התחבורה לסייר בעיר אלעד כדי לבחון מקרוב את הבעיות והצרכים של העיר מבחינה תחבורתית.
לגבי כביש הגישה החדש לעיר, כביש 4711, מבשר מהנדס העיר כי לאחרונה הצליחה העירייה לחצות את המשוכה שהציבו הארגונים הירוקים, ואף הם הורידו את התנגדותם לאחר מקצה שיפורים שיתאימו לסביבה ולבעלי החיים כאמור. בעירייה מקווים כי בחודש הקרוב כבר תועלה התוכנית לסלילת הכביש לוועדה המחוזית, כאשר כבר בשלב ההפקדה, הדבר יסייע לאישורי תכנון עבור המע"ר במרכז העיר, התלוי בכניסה הנוספת לעיר.
מדובר בכביש באורך של כקילומטר וחצי, אשר רובו כבר נחצב וכל אשר נותר הוא לסלול. אלא שלאחר הכניסה למחצבה הסמוכה, נותרו עוד כשלוש מאות מטרים שממתינים לחציבה וסלילה. אישור התוכניות יזרז את הביצוע ויאפשר את הפתרון הבטיחותי לו מצפים תושבי העיר בדמות כניסה נוספת לעיר.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות