ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024

עטופי לבן • כך התמודדו בחצרות הקודש בירושלים

פרויקט בלעדי • ההתגייסות של 'השומרים', האירועים שנידחו, המת שנקבר בעיר אחרת, והשיעורים הקבועים שהתבטלו לראשונה

בית המדרש הגדול בעלזא בירושלים הבוקר
בית המדרש הגדול בעלזא בירושלים הבוקר

שכבות השלג הנערמות החל משעות הבוקר (ה') המוקדמות בירושלים ובביתר עילית, הביאו לשורה של ביטולי אירועים ושמחות בחצרות הקודש. עם זאת, ניכרה ביתר שאת האחדות והערבות של 'מי כעמך ישראל', כאשר כל אחד מטה את שכמו לעזור איש לרעהו, בפרט כעת - ערב שבת קודש.

דורשי רשומות כבר מצאו כי גם בדף היומי של מחר, במסכת יומא דף ל"ה ע"ב, מופיע: "ואותו היום ערב שבת היה ותקופת טבת היתה וירד עליו שלג מן השמים".

• בעלזא: השלג שפקד ביפיו את בית המדרש הגדול בקרית בעלזא בירושלים, הביא לכך ששמש בית המדרש, הרב אהרן קלמן פריד, הכין ארוחת בוקר לציבור הרחב שבא לתפילות במניינים שהתקיימו הבוקר בבנין ביהמ"ד הגדול. גם ארגון 'השומרים' בירושלים המזוהה עם בעלזא פעל לעזרה לציבור הרחב, בהפעלת רכבים מיוחדים 4X4 ברחבי ירושלים, כן עזרו לתושבים בתיאום עם כוחות הבטחון לעזרה ברחבי העיר, וטיפלו בנפילת עץ על כבל חשמל מתח גבוה ליד גן ילדים.

• צאנז: עצרת מספד ככלות ימי השלושים לזכרו של הגאון רבי שמעון הלוי סגל זצ"ל, מגיד שיעור בישיבת צאנז וישיבת טשכנוב, שהייתה צפויה להתקיים הערב בבית המדרש של חסידי צאנז בקריה בירושלים, נדחתה עקב השלג למועד אחר.

• קרלין סטולין: הדינר המרכזי והשנתי של חסידות קרלין סטולין - 'כולנו כאחד' - שתוכנן להתקיים במוצאי השבת הקרובה במרכז הקונגרסים בבנייני האומה בירושלים, שם היה צפוי להיות נואם הכבוד הגאון רבי פנחס גולדשמיד, אב"ד ורבה הראשי של מוסקבה ונשיא ועידת רבני אירופה, בהנחיית הרב ישראל שטרן מלונדון ובהשתתפות מקהלת פרחי קרלין והרב משולם גרינברגר בניצוחו של הרב פינחס ביכלר - נדחתה למוצאי שבת הבאה.

• זוועהיל: עקב מזג האויר הקשה, שבת התאחדות שתוכננה להיות בשבת הקרובה לרגל הילולת האדמו"ר רבי אברהם מזוועהיל זצ"ל במרכז החסידות ברחוב בית ישראל בירושלים - התבטלה. לגבי הטיש במוצ"ש יימסר עידכון נפרד, אך ככל הנראה הוא גם יתבטל. .

• פיטסבורג: האדמו"ר פיטסבורג שהיה צפוי היום בשעה 16:00 אחר הצהריים לעלות להר המנוחות לרגל הילולת אביו האדמו"ר בעל ה'אמונת אברהם' מפיטסבורג זצ"ל ולפקוד את קברו, ביטל את בואו למקום, והעליה לקבר נדחתה ליום ראשון - אם מזג האויר יהיה סביר. סעודת ההילולא בשילוב מעמד 'כבוד התורה' בו מוענקים תעודות כבוד לעשרות מצטייני תלמידי הישיבה שיזכו לתארים 'שנון', 'חבר' ו'חתן התורה' - לאחר שנבחנו על מאות דפי גמרא בעל פה, נערכת הערב בהיכל בית המדרש הגדול באשדוד.

• שובו בנים ברסלב: הערב חוגגים בחצרות ברסלב את הילולת רבי נתן מברסלב זצ"ל, תלמידו הגדול של רבי נחמן מברסלב. סעודת הילולא שהיתה אמורה להיות בעיר העתיקה הועברה לבית המדרש ברחוב עידו הנביא, שם יועבר גם בשידור מאפריקה שיעורו של מנהיג הקהילה הגאון רבי אליעזר ברלנד.

• פועל הישועות הרה"ח רבי אברהם יוסף וייס זצ"ל שנפטר היום, ואשר קרוביו קנו עבורו לפני שנתיים חלקה בהר המנוחות בהוראתו - אותה העביר באמצעות עיניו עקב שיתוק, נטמן בבית החיים סגולה בפתח תקוה, בל חוסר אפשרות לקיים הלוויה ולהגיע לירושלים בהתחשב בכבישים הסגורים וברצון לקבור לפני השקיעה.

• לראשונה מזה שמונה שנים, לא ייערך הערב שיעורו המפורסם של הרב דוד זיכרמן בדף היומי ברחבת הכותל המערבי. מהמשטרה התקשרו לרב זיכרמן ומסרו לו כי מדובר ממש בסכנת נפשות.

• גם שיעורו של הגאון רבי שלום ארוש, ראש מוסדות חוט של חסד, שמתקיים כמידי שבוע בחולון בבית הכנסת על שם חללי צה"ל ברחוב המעפילים - בוטל הערב, עקב אי יציאתו של הרב מירושלים.

• שיעורו של המשפיע הרה"צ רבי מרדכי דויטש מרבני נתניה לרגל ימי השובבי"ם בבית הכנסת הגדול לוין בשכונת ותיקים בנתניה בוטל בעקבות הסערה.

• העסקן הירושלמי הרב ברוך ברנדווין מספר ל'בחדרי חרדים': "שנים לא היה שלג כזה כבד בירושלים. בעבר היו הפסקות חשמל בעקבות כך והיו שכונות ללא חשמל - לפני למעלה מעשרים שנה. כיום הכניסו מתחת לאדמה או שעשו חוטים כבדים. אני חושש שהרמקול שאני מפעיל בערב שבת ייפגע מהשלג, והחוטים ייקרעו. למרות צום עשרה טבת, שאלתי רב שאיפשר לי להשמיע מוזיקה".

"דבר נוסף, רואים את מעשי החסד בבתי הכנסת, איך מתארגנים 'אבות ובנים' שהילדים לומדים עם אבותיהם ומקבלים ממתקים בבתי הכנסת - בעקבות כך שאין לימודים במוסדות החינוך. הבוקר, קבוצה של מלמדים שמגיעים מהעיר ביתר עילית ללמד בשכונת רמות בירושלים, ונסעו מאורגן ברכב לבירה נאלצו להודיע אחרי כמה שעות המתנה שאין לימודים, במקביל, נהג הרכב לוקח כל יום חמישי סירי קוגל לביתר, עבור אלו שעושים שמחות, וכתוצאה, חילקו המלמדים את הקוגל לאנשים שנתקעו בקור הנורא בחוץ, וזה ריענן את הלבבות".

ברנדווין מספר עוד על אותם שעורכים השבת שבתות עליה לתורה ו'שלום זוכער', יש אנשים שעוזרים למשפחות בחסידויות, והם התארגנו לעשות את השמחה המושלמת לאותם אלו שאין להם רכבים, גם לחתונות שנערכות הערב באולמי תמיר יצאו מאות בחורי ישיבות לבדוק אם צריך לשמח במקומות שחסרים משתתפים".

• ארגון 'בלב אחד' המשמחים במשך השנה במחלקות השונות בבתי החולים, החליטו שגם בשלג שהמבקרים הקבועים בבתי החולים לא מגיעים לקחו אחד המתנדבים שברשותו ג'יפ 4X4 ונסעו לשמח. המתנדבים אומרים ל'בחדרי חרדים' "הלכנו לשמח וחזרנו שמחים".
בעלזא שלג קרלין סטולין זוועהיל ברסלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}