ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024

הכירו את שר הבריאות האמיתי: ח"כ יעקב ליצמן

נכון, על הכסא יושבת אחת בשם יעל גרמן, אבל אצל מנכ"ל מד"א, ועוד בכירים במערכת הבריאות, ליצמן נותר 'אדוני השר'

יעקב ביכלר
יעקב ביכלר



משהו מוזר קורה במדינת ישראל. מחד גיסא - כעשרה חודשים יושבת שרה במשרד הבריאות, יעל גרמן שמה והיא מכהנת מטעם מפלגת יש עתיד, מאידך גיסא - אצל רוב אזרחי ישראל מי ש'נתפס' כשר הבריאות, הוא לא אחר מאשר ח"כ יעקב ליצמן, השוכן בכלל בספסלי האופוזיציה.

נכון. כולם יודעים כנראה שהחרדים לא יושבים בקואליציה. כולם שמעו היטב על כיבוש שולחן הממשלה בידי לפיד ובנט, יש סיכוי שהם שמעו פה ושם גם על שרת הבריאות, אבל כנראה שעבור מרביתם היא לא רלוונטית, ומי שנשאר מבחינתם האיש המזוהה יותר מכל עם מערכת הבריאות בישראל, והאיש אשר אליו פונים בעת הצורך - הוא דווקא מי ששימש רק כסגן שר הבריאות.

התופעה בלתי ניתנת להסבר. על אף שבתואר הרשמי הוא 'רק' חבר כנסת, הוא נשאר עם תדמית הבולדזר של המדינה. אהוב, מוכר ונערץ בכל המגזרים.

מתוקף תפקידי אני נתקל באישים רבים, ביניהם בכירים מאוד מהמגזר החילוני, ולכולם קונצנזוס משותף: ליצמן איש טוב, שעוזר לכל אחד.

משרדי זוכה לייצג גופים גדולים ומרכזיים בעולם הרפואה. בכל מפגש וביקור אני מגלה את הכבוד והערכה שרוחשים שם לליצמן, וליבי נמלא גאווה על האיש שהצליח לפרוץ את כל החומות ולזכות לקדש שם שמיים ועלהדרך לקושש אהדה חוצת מגזרים.

רק השבוע השתתפתי במסיבת חנוכה שנערכה למאות עובדי ומנהלי המרכז הרפואי 'ברזילי' באשקלון. מי שהסתובב במסדרונות בית החולים יכול היה לשמוע את הפרופסורים, הרופאים, האחיות ואפילו המנקים מתרגשים ומספרים כי "הרב ליצמן מגיע לפה היום", כשהכרת פניהם אומרת "מר בריאות בא להצדיע לנו".

(בהערת אגב, זכורה לכולם הפרשה בה הותקף ליצמן יותר מכל, בנוגע למרכז הרפואי ברזילי, אבל הוא נשאר ענייני. כשהיה צריך הוא ידע לתקוף, וכשהיה צריך לסייע - הוא עמד מוכן ומזומן לטובת מערכת הבריאות. ויש מי שיודעים להעריך את הכנות. כשליצמן כבר היה שקוע בהדלקת נרות חנוכה אצל האדמו"ר מגור, בברזילי עוד עסקו בביקורו ובחוות דעתו השונות)

ליצמן מבקר במדצילום: ליצמן מבקר במד
ליצמן מבקר במד


"אדוני השר"

תחושה דומה הרגשתי בעת סיורו של ליצמן במגן דוד אדום, לשם הגיע לחזות בחפ"ק הגדול ביותר בעולם שנבנה על ידי מד"א. דקות לאחר שיצא מרכבו - כבר צלל ליצמן לפרטים, שלף נתונים כאשר לרגע נדמה היה שהוא הגיע לסיור לאחר ישיבה בנושא במשרד הבריאות... בביקור הלזה הוא הפגין בקיאות מרשימה, וידע בדיוק איזה מכשיר וציוד משרד הבריאות ישקיע ב-2014 ומה יקרה בסל הבריאות ב-2015. לכן, כששמעתי את מנכ"ל מד"א אלי בין, לו קשרי ידידות קרובים עם ליצמן, קורא לו מתוך הרגל "אדוני השר", זה נראה היה מוחשי.

גם כשביקרתי בשבוע שעבר במחלקת ילדים בבית החולים סורוקה, בטקס פרטי שנערך שם, נתקלתי באחד מבכירי הפרופסורים במרכז יושב ומייעץ טלפונית במקרים סבוכים, כאשר בדקות הספורות בהן שהיתי בחדרו עלה שמו של ליצמן כמה וכמה פעמים. לא שמעתי את שמה של שרת הבריאות או גורם אחר במערכת. כי גם הפרופ' הנכבד יודע - כשצריך סיוע, ייעוץ ועזרה, ח"כ ליצמן הוא הכתובת.

היו שאהבו להגדיר את ליצמן כשתלטן וכוחני, אך הוא הוכיח שהוא יודע להפעיל את השפעתו - עבור מטרות חיוניות ונכונות. הוא אוהב לפתור בעיות כאן ועכשיו, ויודע להיות ענייני ותכליתי, ובסופו של יום - לספק את הסחורה. וזה עבד. זה עבד במגזר החרדי, זה עבד במגזר הכללי וזה עבד אפילו במערכת הבריאות בישראל - שהתרגלה פתאום לראות שר בריאות אמתי, שמשקיע את כול כולו בתפקיד, ולא על מנת לקפץ משם לתפקיד אחר.

לא פלא אם כך שבתת המודע של אזרחי ישראל יעקב ליצמן נשאר "אדוני שר הבריאות".

כעת נותר רק לספור לאחור, עד לחזרתו הרשמית לתפקידו בצורה מושלמת. אני מהמר שזה יקרה בקרוב.

הכותב משמש כיועץ אסטרטגי והבעלים של 'ביכלר אסטרטגיה ויחסי ציבור'

ליצמן בריאות שר תפקיד ביכלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}