כחצי מליון כלי רכב בני למעלה מעשור ממשיכים לנסוע בישראל
על פי בדיקה שערכה אור ירוק התברר כי כחצי מליון מכוניות בנות למעלה מעשור נוסעות בכבישי הארץ. מתוכן, כמעט 40 אלף מכוניות בנות למעלה מ-20 שנה. מכוניות אלו אינן בטיחותיות, חסרות מערכות הגנה בסיסיות לרכבים ומסכנות את הנוסעים בהן
פלאש 90
כחצי מליון כלי רכב (493,003), בני יותר מעשר שנים, נעים בערי ישראל. מתוכם, כמעט 40 אלף כלי רכב (37,888) בני 20 שנים ומעלה, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
הגיל הממוצע של כלי הרכב בישראל בשנת 2012 הרשומים בערים הוא 6.6. מדובר בעלייה קלה מאוד ביחס לנתוני שנת 2011, כאשר גיל הרכב עמד על 6.5. בשנת 2012 נעו על כבישי מדינת ישראל 1,685,053 כלי רכב פרטיים בערים. מדובר בעליה קטנה ביחס למספר כלי הרכב שנעו בכבישים בשנת 2011 ושעמד על 1,657,094 כלי רכב. בשנת 2012 נוספו 27,959 כלי רכב פרטיים חדשים בלבד בערי ישראל, כאשר בשנת 2011 נוספו 167,725 כלי רכב פרטיים.
שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "כלי רכב ישנים מסכנים את הנהג ואת שאר משתמשי הדרך. על המדינה מוטלת האחריות לעודד הורדה מהכביש של כלי רכב ישנים ופחות בטיחותיים ולמצוא את התקציב כדי להמשיך את תכנית הגריטה, שמעלה את רמת הבטיחות בדרכים ויכולה להציל חיי אדם"
בקלנסווה הרכבים הישנים ביותר
בשנת 2012 היו בקלנסווה 4,267 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 11.5 שנים.
בשנת 2012 היו באום אל פאחם 10,213 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.5 שנים.
בשנת 2012 היו ברהט 5,685 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.5 שנים.
בשנת 2012 היו בטייבה 9,469 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.3 שנים.
בשנת 2012 היו בטמרה 7,097 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.2 שנים.
בשנת 2012 היו בבית"ר עילית 2,237 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.1 שנים.
בבני ברק רשומים הרכבים החדשים ביותר
בשנת 2012 היו בבני ברק 80,548 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 2.4 שנים.
בשנת 2012 היו בלוד 38,512 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 4 שנים.
בשנת 2012 היו בתל אביב 197,961 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 4.9 שנים.
בשנת 2012 היו בפתח תקוה 92,948 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.4 שנים.
בשנת 2012 היו בכפר סבא 42,278 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.2 שנים.
בשנת 2012 היו במודיעין 23,646 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.9 שנים.
בשנת 2012 היו ברמת השרון 17,603 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.9 שנים.
על פניו, מקובל בקרב אנשי המקצוע בארץ להתייחס למאפייני רכב כגורם משני בגרימת תאונת דרכים. עם זאת, הסיבה לכך היא כי סיכומי המשטרה אינם בבחינת מחקר צרוף ואינם מצביעים, בהכרח, על הגורמים המתאימים לתאונות.
רוב הסיבות לתאונות על פי המשטרה הן עבירות תנועה היכולות לבסס כתב אישום ובכל כתב אישום ניתנת עבירה אחת בלבד שבה ראו כסיבה העיקרית לתאונה. כך למשל, סטייה מנתיב אינה מסגירה את הסיבה לסטייה שיכולה להיגרם מכשל טכני של אחת ממערכות הרכב. למעשה, חקירה אמיתית של סיבת התאונה נעשית רק בשלוש עד שש תאונות קטלניות בשנה מתוך כחמש מאות (!).
בכדי להעלות את רמת הבטיחות ברכבים, יש לשאוף להצעיר את גיל הרכב. כלי הרכב החדישים מיוצרים על פי תקני בטיחות גבוהים יותר ומאובזרים באמצעי בטיחות טובים ויעילים יותר, כמו מערכת בקרת בלימה, כריות אוויר, מערכת בקרת יציבות ועוד, המהוות כיום סטנדרט במכוניות חדשות רבות. בנוסף, סובלים הרכבים הישנים מבלאי, בעיות תחזוקה וחלפים ואף אינם עברו מבחני ריסוק.
אחת הדרכים האפקטיביות להצערת גיל הרכב הינה תכנית הגריטה של משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה. התכנית מאפשרת לבעלי כלי רכב ישנים, בני 20 שנה ומעלה, למסור את רכבם למגרשי הגריטה, תמורת 3000 שקלים. גריטת כלי הרכב מצמצת את הנזק מתאונות הדרכים, מפחיתה את זיהום האוויר ומגדילה את חומרי הגלם של הרכב.
הערה חשובה:
גיל הרכבים הממוצע בבני ברק, פתח תקווה ולוד נמוך במיוחד (רכבים חדשים ביותר) לעומת שאר ערי ישראל, בשל חברות השכרת רכבים וליסינג באותן ערים. לכך יש השלכות על הגיל הממוצע של כלי הרכב בערים. הגיל הממוצע של ציי הרכב בחברות ההשכרה והליסינג הוא נמוך ולכן משפיע על הגיל הממוצע של כלי הרכב ביישוב בו החברה רשומה.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות