ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024

ליברמן: "נזכיר את היהודים פליטי ארצות ערב"

הושקה בכנסת ה'שדולה למען הפליטים היהודים מארצות ערב' • שר החוץ אייוט ליברמן השתתף ואמר: "מעלה את הנושא בכל פורום בינלאומי"

אייוט ליברמן. צילום
אייוט ליברמן. צילום

ח"כ שמעון אוחיון השיק היום (ב') את ה'שדולה למען הפליטים היהודים מארצות ערב'.

בכנס ההשקה שנערך באולם ירושלים בכנסת, נכחו כמאה ועשרים נציגי ארגוני יוצאי ארצות ערב, אנשי משרד החוץ ומשרד החינוך.

כמו כן נכחו השרים אביגדור ליברמן, יאיר שמיר ועוזי לנדאו וחברי הכנסת פנינה תמנו שטה, יצחק כהן, יצחק וקנין, משה פייגלין, אורית סטרוק, רוברט אילטוב ואברהם מיכאלי.

אוחיון פתח את המושב ואמר כי "ההזנחה וההדחקה של סיפור היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב הביאו גם להדחקת שאלת הפיצויים והזכויות של 850 אלף היהודים הללו". מטרות השדולה הן "שילוב הסיפור בנרטיב הציוני ופעילות בישראל ובעולם למען זכויות הפליטים היהודים".

יצוין כי אוחיון הגיש הצע"ח לפיה יקבע יום לאומי לציון היציאה והגירוש של יהודי ארצות ערב. ההצעה עברה בקריאה טרומית בסוף מושב הקיץ האחרון.

שר החוץ אביגדור ליברמן אמר בכנס כי "יהודי ארצות ערב הגיעו לישראל כפליטים, אך בשונה מהפלסטינים הם הפכו פה לאזרחים והשתלבו". ליברמן הדגיש כי "הפלסטינים מנציחים את הפליטות שלהם כדי לטפח אתוס ומיתוס ועושים הכל כדי למנוע מהפליטים להשתלב במדינות בהן הם מתגוררים. במחנות הפליטים בסוריה נטבחו אלפי פליטים ולא שומעים אף אחד שצועק על זה, גם אבו מאזן שותק".

"עד לא מזמן מדינת ישראל שתקה. המחויבות שלנו לפליטים היהודים היא מוסרית ואסור לוותר עליה. אנחנו חייבים לתבוע את כל הזכויות והרכוש שנלקחו בכוח", אמר ליברמן והוסיף: "התחלנו בכך בקדנציה הקודמת שלי במשרד החוץ ונעלה את זה בכל פורום בין לאומי. זה קונצנזוס ציוני רחב ואסור שתהיה פה מחלוקת פוליטית".

שר התיירות עוזי לנדאו אמר: "עד אוסלו המאבק שלנו בעולם הערבי היה על צדק, אבל מאז אנחנו מדברים על פשרה, על בטחון, לא על צדק. חשוב להזכיר את זה שיהודים גורשו מארצות ערב ורכושם הוחרם".

ח"כ משה פייגלין תקף את הגדרת היהודים יוצאי ארצות ערב כ"פליטים", פנה לראשי הארגונים של יוצאי ארצות ערב ואמר: "זכות הקניין שלכם נשללה בלי שום מאבק לאומי שהייתם מעורבים בו ומדינת ישראל צריכה להילחם על זכויותיכם. המצב עם הפליטים הפלסטינים שונה כי הם הפכו את זה לעניין לאומי ולכן הם איבדו את זכויותיהם הפרטיות".

דניאל מרון, ראש אגף או"ם במשרד החוץ אמר: "ראינו שהעולם הערבי מפחד שאנו משתלטים על הנרטיב בסוגיית הפליטים, זה דבר שהם לא רגילים לשמוע ואנו נמשיך לדבר על זה בעולם, בפרלמנטים ובארגונים בין לאומיים".

יו"ר מרכז ארגוני יוצאי ארצות ערב מאיר כחלון מחה על אוזלת היד של המדינה לאורך השנים בטיפול בנושא ואמר "יש בית תפוצות בישראל, אבל חלק מהתפוצות לא מופיעות בו. בינתיים אנחנו מפסידים אנשים שהולכים ונפטרים".

עיתונאי "מעריב" בן דרור ימיני אמר: "אם זה היה כנס על הנכבה כל התקשורת הייתה כאן. מצבנו עגום מאוד. חסר לי כאן שר החינוך, כי אנחנו לא יכולים לבוא בתלונות לכל העולם כאשר התלמידים שלנו לא יודעים על הפליטות היהודית מארצות ערב, כאשר הדיפלומטים שלנו לא יודעים כלום על זה".
שמעון אוחיון כנסת פליטים יהודים משרד החוץ בינלאומי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד