נתיבי איילון: למעלה מ-90% מהנוסעים חורגים מהמהירות המותרת
את המחקר ביצע פרופ' שלמה בכור מהטכניון. מנכ"ל אור ירוק: "יש להציב את מצלמות המהירות בצמתים ובכבישים מסוכנים, במקומות בהם יש קשר ישיר בין תאונות ונהיגה במהירות מופרזת"
- אור ירוק
- ח' כסלו התשע"ד
נתיבי איילון. צילום: ליאור וייץ
נהיגה במהירות גבוהה מהמותר לא מפחידה את נהגי ישראל, כך עולה ממחקר חדש של עמותת "אור ירוק", מרכז רן נאור מהטכניון וחברת דיסל (DECELL), ממנו עולה כי בקטעי דרך רבים בוחרים הנהגים לנסוע במהירות העולה מעל המותר.
את המחקר ביצע פרופ' שלמה בכור מהטכניון ובמסגרתו נבחנו 3,000 קטעי כביש ברחבי המדינה, אשר נוטרו באמצעות מערכת מידע גיאוגרפי ((GIS לניטור מהירות המבוססות על תצפיות GPS. הבדיקה נערכה במשך חצי שנה במהלך 2010-2011, והתייחסה לנתוני זרימת תנועה חופשית.
מתוצאות המחקר עולה, כי הכביש בו חורגים הנהגים הכי הרבה מהמהירות המותרת הוא נתיבי איילון. איילון דרום, בקטע שבין מחלף מבוא אילון למחלף חולות הוא הקטע המוביל בחריגות המהירות: 97% (!) מהנהגים שנסעו בקטע כביש זה נסעו מעל המהירות המותרת. ככל הנראה, הסיבה לכך היא כי הנהגים לא מודעים לכך שהמהירות המותרת בקטע זה היא 70 קמ"ש ולא 90 קמ"ש כמו ברוב נתיבי איילון.
קטעי דרך נוספים בהם נרשמו חריגות מהירות מסיבה זו: איילון דרום בין מחלף משה דיין למחלף מבוא אילון, בין מחלף לה גווארדיה ומחלף חיל השריון, בין מחלף חולון ומחלף וולפסון ובין מחלף קוממיות למחלף משה דיין.
שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "חוסר מודעות של נהגים למהירות הנסיעה המותרת במקטעים שונים של הדרך, גורמים לאי ציות לחוק, ועל כן מרבית הנהגים לא מוצאים את הקשר שבין מהירות ותאונות. בקטעי דרך אלו על המדינה להבליט את השילוט המורה על המהירות המותרת בכדי שהנהגים לא יסכנו את עצמם ואת שאר משתמשי הדרך בעת נסיעה במהירות הגבוהה מדי לתנאי הדרך. את מצלמות המהירות יש להציב בצמתים ובכבישים מסוכנים, במקומות בהם יש קשר ישיר בין תאונות ונהיגה במהירות מופרזת. מיקומן צריך להיקבע על ידי ועדה בראשות שופט, עליהן להיות גלויות והכסף מהקנסות צריך להיות מופנה ישירות למאבק בתאונות הדרכים"
כבישים מרכזיים בהם נוסעים במהירות הגבוהה מהממוצע
באזור המרכז
איילון דרום – ממחלף מבוא ילון ועד מחלף חולות, 97% מהנהגים נסעו מעל המהירות המותרת, המהירות הממוצעת שנמדדה הייתה 99.5 קמ"ש בעוד המהירות המותרת היא 70 קמ"ש.
איילון צפון – ממחלף קוממיות ועד מחלף יוספטל , 91% מהנהגים נסעו מעל המהירות המותרת, המהירות הממוצעת שנמדדה הייתה 90.5 קמ"ש בעוד המהירות המותרת היא 70 קמ"ש.
הנתיב המהיר – ממחלף בן גוריון ועד גשר כפר חבד 86% מהנהגים נסעו מעל המהירות המותרת, המהירות הממוצעת שנמדדה הייתה 102.7 קמ"ש בעוד המהירות המותרת היא 90 קמ"ש.
כביש החוף – ממחלף חוף השרון ועד מכון וינגייט 78% מהנהגים נסעו מעל המהירות המותרת, המהירות הממוצעת שנמדדה הייתה 99.3 קמ"ש בעוד המהירות המותרת היא 90 קמ"ש.
באזור הדרום
כביש 40 – מצומת גורל ועד מחלף חטיבת הנגב 77% מהנהגים נסעו מעל המהירות המותרת, המהירות הממוצעת שנמדדה הייתה 100.1 קמ"ש בעוד המהירות המותרת היא 90 קמ"ש.
כביש 40 – מצומת קמה ועד מחלף מאחז 76% מהנהגים נסעו מעל המהירות המותרת, המהירות הממוצעת שנמדדה הייתה 97.9 קמ"ש בעוד המהירות המותרת היא 90 קמ"ש.
כביש הערבה – מצומת בקעת תמנע ועד באר אורה 76% מהנהגים נסעו מעל המהירות המותרת, המהירות הממוצעת שנמדדה הייתה 97 קמ"ש בעוד המהירות המותרת היא 90 קמ"ש.
באזור הצפון
כביש 70 – ממחלף בת שלמה ועד מחלף עין תות 80% מהנהגים נסעו מעל המהירות המותרת, המהירות הממוצעת שנמדדה הייתה 100.2 קמ"ש בעוד המהירות המותרת היא 90 קמ"ש.
כביש החוף – ממחלף ינאי ועד מחלף אולגה 77% מהנהגים נסעו מעל המהירות המותרת, המהירות הממוצעת שנמדדה הייתה 97.9 קמ"ש בעוד המהירות המותרת היא 90 קמ"ש.
סקר חדש שנערך לאחרונה על ידי עמותת אור ירוק באמצעות מכון הסקרים גיאוקרטוגרפיה, מגלה כי רוב גדול של הציבור (87%) טוען כי הוא בעד הצבת מצלמות אכיפה בכבישים מסוכנים ובצמתים מסוכנים. עוד עולה מהסקר, כי הציבור תומך באופן גורף, בהעברת הכסף שמתקבל מהמצלמות למאבק בתאונות הדרכים. 6% מהציבור מתנגדים ו-3% לא מביעים דעה.
בדיון שנערך בועדת הכלכלה לפני כשבועיים, הציגה עמותת אור ירוק את עמדתה התומכת בשקיפות ושיתוף הציבור בהליך כולו. בנוסף, הציגה אור ירוק הציגה נתונים שונים לגבי המצלמות: עלות ההקמה של 60 מצלמות היא 40 מליון ₪ ותפעולן השוטף עולה 21 מליון ₪ לשנה. מצלמות אלו צפויות להכניס עד כ- 80 מליון ₪, אשר יגדילו את תקציב המאבק בתאונות הדרכים.
משטרת ישראל הציגה בדיון נתונים לגבי אפקטיביות מצלמות המהירות. על פי הנתונים, במקטעי הכביש בהם הוצבו מצלמות מהירות ירד ב- 26% מספר תאונות הדרכים.
ד"ר הלל בר גרא מאוניברסיטת בן גוריון הציג בדיון נתונים ראשונים ממחקר חדש, המראים כי אילו קטעי הכביש הבעייתיים ירושתו במצלמות והנהגים לא יעברו על המהירות המותרת, ניתן יהיה להפחית את מספר ההרוגים בתאונות דרכים בישראל ב- 30-40%.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות