בנק ישראל: חשש שהחוב יזנק ל-100% תוצר עד 2020
רגע לפני הפרישה, פישר מניף דגל אדום לממשלה • אם הממשלה לא תעלה מסים ותקצץ בהוצאות - הגירעון יזנק השנה ל-4.9% מהתוצר
- ג' אדר התשע"ג
אם הממשלה לא תעלה השנה מסים או תבטל פטורים קיימים ממסים, וכמו כן תמאן לקצץ בהוצאותיה - הגירעון יזנק השנה ל-4.9% מהתוצר. כך מזהיר היום (ד') בנק ישראל בסקירה מיוחדת שפרסם על הגירעון. למעשה, בנק ישראל קובע כי גם אם הממשלה תקצץ בהוצאות אך לא תגדיל את הכנסותיה (באמצעות המסים), הגירעון יעמוד השנה על 3.6% מהתוצר - מעל היעד שקבעה הממשלה (3%).
"אם הממשלה תתאים את הגידול בהוצאותיה ב-2013 לתקרת ההוצאות ולא תשנה את שיעורי המס הקבועים בחוק, הגירעון הצפוי על בסיס תחזית צמיחה של 3.8% הוא 3.6% תוצר, גבוה מ-3% תוצר - יעד הגירעון החדש שהממשלה אימצה בקיץ 2012", נמסר מבנק ישראל. "יידרשו גם העלאות של שיעורי המיסים או ביטול פטורים כדי לעמוד ביעד הגירעון. אם הממשלה לא תתאים את הוצאותיה, הגירעון הצפוי ב-2013 על בסיס עלות התוכניות שאישרה הממשלה, ושיעורי המס הקבועים בחוק הוא 4.9% תוצר. כתוצאה מכך, יתקרב יחס החוב לתוצר ל-100% לקראת סוף העשור, גם בהנחות מקלות לגבי השפעת הגירעון והחוב על שיעורי הריבית והצמיחה".
על פי אומדני בנק ישראל, הוצאות הממשלה השנה צפויות להיות גבוהות ב-9% בהשוואה לתקציב 2012, וב-13 מיליארד שקל מתקרת ההוצאה שאושרה ב-2010. "בשנים 2014 ו-2015 קיימים פערים משמעותיים נוספים בין העלות הצפויה של התוכניות שאישרה הממשלה לתקרת ההוצאות", נכתב בסקירת בנק ישראל.
בנק ישראל אף מזהיר בחריפות כי "ללא התאמה משמעותית של תקציב המדינה - הן הקטנת התחייבויות הממשלה לגידול בהוצאות והן העלאת תקבולי המס – יחס החוב לתוצר אינו צפוי לרדת בשנים הקרובות, אלא אם שיעור הצמיחה יהיה גבוה במיוחד – יותר מ-5% בממוצע לשנה".
נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, יפרוש מתפקידו בסוף חודש יוני. בימים אלה עומלים באוצר על גיבוש תקציב המדינה לשנים 2013-2014. הגירעון התקציבי בשנת 2012 היה 4.2% תוצר, כ-2% תוצר מעל תקרת הגירעון שנקבעה בעת אישור התקציב בסוף 2010 וכ-1% תוצר יותר מהגירעון ב-2011.
"אם הממשלה תתאים את הגידול בהוצאותיה ב-2013 לתקרת ההוצאות ולא תשנה את שיעורי המס הקבועים בחוק, הגירעון הצפוי על בסיס תחזית צמיחה של 3.8% הוא 3.6% תוצר, גבוה מ-3% תוצר - יעד הגירעון החדש שהממשלה אימצה בקיץ 2012", נמסר מבנק ישראל. "יידרשו גם העלאות של שיעורי המיסים או ביטול פטורים כדי לעמוד ביעד הגירעון. אם הממשלה לא תתאים את הוצאותיה, הגירעון הצפוי ב-2013 על בסיס עלות התוכניות שאישרה הממשלה, ושיעורי המס הקבועים בחוק הוא 4.9% תוצר. כתוצאה מכך, יתקרב יחס החוב לתוצר ל-100% לקראת סוף העשור, גם בהנחות מקלות לגבי השפעת הגירעון והחוב על שיעורי הריבית והצמיחה".
על פי אומדני בנק ישראל, הוצאות הממשלה השנה צפויות להיות גבוהות ב-9% בהשוואה לתקציב 2012, וב-13 מיליארד שקל מתקרת ההוצאה שאושרה ב-2010. "בשנים 2014 ו-2015 קיימים פערים משמעותיים נוספים בין העלות הצפויה של התוכניות שאישרה הממשלה לתקרת ההוצאות", נכתב בסקירת בנק ישראל.
בנק ישראל אף מזהיר בחריפות כי "ללא התאמה משמעותית של תקציב המדינה - הן הקטנת התחייבויות הממשלה לגידול בהוצאות והן העלאת תקבולי המס – יחס החוב לתוצר אינו צפוי לרדת בשנים הקרובות, אלא אם שיעור הצמיחה יהיה גבוה במיוחד – יותר מ-5% בממוצע לשנה".
נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, יפרוש מתפקידו בסוף חודש יוני. בימים אלה עומלים באוצר על גיבוש תקציב המדינה לשנים 2013-2014. הגירעון התקציבי בשנת 2012 היה 4.2% תוצר, כ-2% תוצר מעל תקרת הגירעון שנקבעה בעת אישור התקציב בסוף 2010 וכ-1% תוצר יותר מהגירעון ב-2011.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות