הרב הראשי נגד תספורות של טייקונים
הגר"ש עמאר בפסק הלכה ממוני תקיף: מנהלי הכספים ובעלי השליטה בקרנות אחראים באופן אישי להפסדים • החזקה צולבת אסורה על פי ההלכה מכיון שנוגדת את טבע האדם
- אבי גליק, בחדרי חרדים
- ה' שבט התשע"ג
הגר"ש עמאר. צילום: חיים שוורץ
הראשון לציון, הרב הראשי הגר"ש עמאר, השיב בפסק הלכה לפניית התנועה למען איכות השלטון על תופעת הריכוזיות במשק הישראלי ועל התספורות שמבצעים הטייקנים.
אתר 'ניוז 1' מדווח, כי בפתח חוות הדעת הבהיר הרב, כי בחר לבחון את הנושא משום שהוא "חרד חרדה עמוקה וגדולה לממונות ישראל, ובייחוד לממון עניי ישראל", ועל כן קבע כי מי שגורמים במעשיהם נזק לכספי הציבור - מחויבים לשאת באחריות לנזק זה ואף לשפות את הניזוקים. זאת משעה שהינם פועלים כמומחים ומקבלי שכר.
עוד קובע הרב עמאר כי בעלי השליטה ומנהלי הכספים אינם יכולים להתנער מאחריות גם כאשר פעלו מתוך התרשלות וללא זדון. לדידו, מי שגרמו להפסד כספי ציבור ולנזקים - עליהם להשיב הנזק.
"והיות שהמתעסקים בכספי הציבור הנ"ל, מקבלים שכרם, ובעין יפה, הרי הם בכלל 'שומר שכר', והם נושאים באחריות שמירת כסף זה, וכל התרשלות מצידם מוגדרת פשיעה וחייבים לשלם הכל. ודין שומר שכר להתחייב אף באונסים רגילים הדומים לגניבה ואבידה. ואם עשו פעולות הגיוניות ומוצלחות מצד עצמם, ונגרם הפסד שלא ברצון, צריך בדיקה ואומדן של מומחים, לראות אם לא היו צריכים לשקול ולברר יותר לפני שביצעו פעולתם, שאין להם פטור על-פי דיני תוה"ק [תורתנו הקדושה] אלא באונסים גדולים".
הרב הוסיף כי על בעלי השליטה במוסדות פיננסיים חל איסור להשקיע כספים במוסדות ריאליים, הוא יוצא מנקודת הנחה כי טבע האדם הוא כי ירצה לדאוג קודם לעצמו ועל כן ההיתר להחזקה צולבת הוא למעשה בגדר הנחת מכשול בפני עיוור, פעולה שבניגוד לטבע האדם. משכך קובע כי חל, הלכה למעשה, איסור בעלויות צולבות. טובת הנאה זו הינה בגדר פשע ועבירה בעיני הרב, דבר חמור, אשר אין להסכים עימו.
"עמדת ההלכה על-פי תורתנו הקדושה, כי בעלי השליטה בגופים הפיננסיים הציבוריים למיניהם, הם וכל עושי דברם, ובכללם מנהלי בנקים ומנהלי קרנות פנסיה, ומנהלי כספים, בכלל מחויבותם לנהל את הכספים המופקדים בידם בנקיון כפים וביושר, אסורים הם להשקיע כספים אלו בחברות שלהם, או שמתנהלות על ידם מצד אחר, שכן יש להם מזה רווח או טובות הנאה, והוא דבר פשע ועבירה, כי טבע הוא באדם לנטות אחר טובת עצמו, והיא נגיעה חזקה, שיש בה להטותו מדרך הישרה, ומן השיקול הנכון, ובודאי שבסופו של דבר יוצאים מזה נזקים רבים לציבור המפקיד בידיו את כספם".
אתר 'ניוז 1' מדווח, כי בפתח חוות הדעת הבהיר הרב, כי בחר לבחון את הנושא משום שהוא "חרד חרדה עמוקה וגדולה לממונות ישראל, ובייחוד לממון עניי ישראל", ועל כן קבע כי מי שגורמים במעשיהם נזק לכספי הציבור - מחויבים לשאת באחריות לנזק זה ואף לשפות את הניזוקים. זאת משעה שהינם פועלים כמומחים ומקבלי שכר.
עוד קובע הרב עמאר כי בעלי השליטה ומנהלי הכספים אינם יכולים להתנער מאחריות גם כאשר פעלו מתוך התרשלות וללא זדון. לדידו, מי שגרמו להפסד כספי ציבור ולנזקים - עליהם להשיב הנזק.
"והיות שהמתעסקים בכספי הציבור הנ"ל, מקבלים שכרם, ובעין יפה, הרי הם בכלל 'שומר שכר', והם נושאים באחריות שמירת כסף זה, וכל התרשלות מצידם מוגדרת פשיעה וחייבים לשלם הכל. ודין שומר שכר להתחייב אף באונסים רגילים הדומים לגניבה ואבידה. ואם עשו פעולות הגיוניות ומוצלחות מצד עצמם, ונגרם הפסד שלא ברצון, צריך בדיקה ואומדן של מומחים, לראות אם לא היו צריכים לשקול ולברר יותר לפני שביצעו פעולתם, שאין להם פטור על-פי דיני תוה"ק [תורתנו הקדושה] אלא באונסים גדולים".
הרב הוסיף כי על בעלי השליטה במוסדות פיננסיים חל איסור להשקיע כספים במוסדות ריאליים, הוא יוצא מנקודת הנחה כי טבע האדם הוא כי ירצה לדאוג קודם לעצמו ועל כן ההיתר להחזקה צולבת הוא למעשה בגדר הנחת מכשול בפני עיוור, פעולה שבניגוד לטבע האדם. משכך קובע כי חל, הלכה למעשה, איסור בעלויות צולבות. טובת הנאה זו הינה בגדר פשע ועבירה בעיני הרב, דבר חמור, אשר אין להסכים עימו.
"עמדת ההלכה על-פי תורתנו הקדושה, כי בעלי השליטה בגופים הפיננסיים הציבוריים למיניהם, הם וכל עושי דברם, ובכללם מנהלי בנקים ומנהלי קרנות פנסיה, ומנהלי כספים, בכלל מחויבותם לנהל את הכספים המופקדים בידם בנקיון כפים וביושר, אסורים הם להשקיע כספים אלו בחברות שלהם, או שמתנהלות על ידם מצד אחר, שכן יש להם מזה רווח או טובות הנאה, והוא דבר פשע ועבירה, כי טבע הוא באדם לנטות אחר טובת עצמו, והיא נגיעה חזקה, שיש בה להטותו מדרך הישרה, ומן השיקול הנכון, ובודאי שבסופו של דבר יוצאים מזה נזקים רבים לציבור המפקיד בידיו את כספם".
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות