י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

"כך עשק אותי הרב נחמן ברלנד במיליוני שקלים"

מחר ידון בית המשפט בתביעת אנשי 'שובו בנים' בעבר - המגוללים מסכת של עושק ואלימות שהונהגה על ידי בנו של הרב אליעזר ברלנד - נחמן • אנשי הקהילה: "להד"ם"

הרב נחמן ברלנד. צילום: ארכיון
הרב נחמן ברלנד. צילום: ארכיון



בבית המשפט המחוזי בירושלים צפוי להתקיים מחר (ב') דיון ראשון בתביעה שהגישו ישראל ותהילה ברזל, שהשתייכו בעבר לקהילת 'שובו בנים', נגד הרב נחמן ברלנד, בנו של מנהיג קהילת 'שובו בנים', הגר"א ברלנד ונגד 12 בכירים במוסדות הקהילה, על סכום של 12 מיליון שקלים.

בכתב התביעה המתפרס על מאות עמודים והוגש באמצעות עו"ד דוד הלפר, נחשפות שיטות הפעולה ששימשו לכאורה את ברלנד בשליטתו על חלק מבני הקהילה.

התביעה מתחלקת ל-2 חלקים מרכזיים:

הראשון עוסק במעורבותו של הרב ברלנד בהנהגת הקהילה עד לפיצוץ בדצמבר 2010, תפנית שהביאה להגשת התביעה.

החלק השני היא טענה של בני הזוג לפיה עשק מהם ברלנד ארבע דירות בירושלים ונכס יקר המכונה "הבנק" באומן שבאוקראינה.

"שובו בנים היוותה למעשה את כל מאודו של התובע באופן בלתי רציונאלי בעליל", לשון התביעה. "המושכים בחוטים בקהילה, שהתחזו כביכול לשליחיו ונאמניו של ראש הקהילה הרב אליעזר ברלנד, השתלטו על יכולת החשיבה וכושר קבלת ההחלטות של בני הקהילה ובכללם התובעים".

התובעים מוסיפים כי גם הגר"א ברלנד היה נתון לשליטת אותם "מושכים בחוטים", שאילצו את חברי הקהילה להפגין מחויבות מוחלטת לפקודותיו, כאילו הן האמת היחידה, ללא כל מנגנון מבקר.

"בני הקהילה הפכו מחויבים טוטאלית להנהגת הקהילה והוכרחו לקבל את רשותה של הנהגת הקהילה לביצוע כל החלטה או פעולה בחייהם האישים, כגון אילו סוגי בגדים ראוי ללבוש, היכן לגור ומהו סכום פדיון הכופר שעליהם לשלם להנהגת הקהילה", לשון התביעה.

הנהלת הקהילה לא הסתפקה בכך ונקטה גם באלימות פיזית, לדבריהם: "התנהלות המושכים בחוטים לוותה באלימות רבה, תוך קיום קשרים בכלים שלובים עם עבריינים ועם גורמים בכירים בעולם הפשע".

לטענת ברזל, הרב נחמן ברלנד מידר את אביו בכוח וגבה מתלמידיו כסף עבור הזכות לשוחח עם הרב ברלנד עצמו, "במסגרת פדיונות אלו העביר התובע סך של 300 אלף דולר", נכתב בתביעה.

לקהילה מאפיינים כת. צילום: יעקב נחומי. צילום: לקהילה מאפיינים כת. צילום: יעקב נחומי.
לקהילה מאפיינים כת. צילום: יעקב נחומי.


חוות דעת: "שובו בנים- כת"

בתחילת חודש ינואר, בשנת 2001 חתם ברזל על הסכם עם הרב נחמן ברלנד והנהלת הישיבה, שלפיו הוא נקלע לחובות ועל כן יעביר את מלוא זכויותיו על דירותיו בארץ לשובו בנים.

על פי כתב התביעה, ההסכם נחתם לאחר מסכת לחצים קשה שהופעלה עליו. שובו בנים גם הפרה את ההסכם ולא מילאו את ההתחייבויות ולא פרעו את החובות שלקחו על עצמם.

בשנת 2006 התברר לברזל, לדבריו, כי נושל גם מעמותה אותה רכש - 'משך הנחל' - האחראית על הוצאת ספריו של רבי נחמן מברסלב. כשניסה לעמוד על זכויותיו, פגעו לטענתו ראשי הקהילה בו ובילדיו, היכו, נידו וביזו אותם לעיני כל, "הדברים הגיעו לידי כך שברזל פונה לבית החולים בעקבות מכות נמרצות שספג".

ברזל לא ויתר, הדיון בנושא הגיע לבית המשפט השלום בירושלים אך אז הרב נחמן ברלנד כינס אסיפה שבה קבע להלכה כי על ברזל חל דין "מוסר".

"בלית ברירה", מתאר כתב התביעה. "נאלץ ברזל לנוס ללונדון. אשתו, שהייתה אז בהיריון מתקדם הצטרפה אליו מאוחר יותר עם ילדיהם".

כמה חודשים מאוחר יותר ניסו בישיבה להגיע להסדר מול ברזל. לפי החוזה החדש התחייב ברזל להעביר את נכסיו לבעלות הישיבה והרב ברלנד תמורת מאה אלף דולר. ראשי הישיבה, כך נכתב בתביעה, שילמו לו שני מיליון שקל לכיסוי המשכנתאות שלו, אף ששוויין האמיתי עמד על תשעה מיליוני שקלים.

ההסכם, לדבריו, אמור להתבטל מאחר והוא נעשה בכפייה.

חוות דעת שהוגשה במסגרת התביעה הגדירה את קהילת שובו בנים כ"כת". ד"ר גבי זוהר, מומחה לכתות שכתב את חוות הדעת פגש עם עשרות אנשים מתוך הקהילה וכתב: "חברי הקהילה מצויים תחת משטר פחד ואימה, המעודד סגידה לראש הקהילה ומנצל את חברי הקהילה לפעול זה נגד זה. כמו כן מיוצר בקהילה סולם היררכי מעמדי הזהה במהותו למבנה של כת".

ד"ר זוהר כותב בחוות הדעת כי בקהילת 'שובו בנים' יש מאפיינים המתאימים לכתות בכל העולם, "העדויות מתארות מסכת התעללות קשה בכמה מחברי הקהילה עד סיכון חייהם", לשון הדברים.

בכיר בקהילת 'שובו בנים' אמר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "מוסדות 'שובו בנים' ברסלב שוקדים שנים ארוכות על הפצת תורה ואהבת ישראל ואין לנו כל כוונה להיגרר מעל דפי התקשורת לתביעת סרק שמטרתה להטיל רפש ולשון הרע נגד הקהילה וההנהלה בה. האמת תצא לאור בבית המשפט".

עו"ד אשר אקסלרוד המייצג את הנתבעים אמר ל'בחדרי חרדים': "אינני מתייחס בתקשורת לתיקים שנמצאים בטיפולי עוד לפני שהם מגיעים לשלב ההוכחות בבית המשפט".
שובו בנים נחמן ברלנד בית משפט תביעה כסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}