נוהגים המהירות מופרזת? כנראה שאתם אימפולסיביים
מחקר שערך מכון המחקר ההולנדי SWOV מצא כי קיים קשר ישיר בין נהיגה במהירות גבוהה ואלכוהול למאפייני האישיות: אימפולסיביים ללא שליטה עצמית שמחפשים ריגוש וסיכונים
- אור ירוק
- כ"ד טבת התשע"ג
מה גורם לאדם לנהוג במהירות של 150 קמ"ש ויותר, כאשר הוא יודע כי תאונת דרכים במהירות כזו תהיה קטלנית בתוצאותיה. מה גורם לאדם לעבור באור אדום, לחצות קו הפרדה רצוף או לנהוג תחת השפעת אלכוהול וסמים?
בשנים האחרונות, בצד הרצון למנוע ולצמצם את תאונות הדרכים, קובעי המדיניות ומומחי בטיחות, מתעניינים בעיקר בגורמים ובהשפעות האפשריות על התנהגות מסוכנת ואגרסיבית בנהיגה.
מכון המחקר ההולנדי SWOV, חקר את הרקע של עברייני התנועה, כדי לזהות או לשפר פעולות התערבות הקשורות לתקשורת וחינוך.
המחקר בדק את נושא המהירות. קבוצת עברייני המהירות הקיצוניים נאמדת במחקרים בין 10%-15% מכלל הנהגים. מי שנכלל בתוך הקבוצה הזו, הם אנשים המאופיינים בסטייה חברתית. על פי המחקר, מי שנוהג במהירויות גבוהות, הוא בעל תכונות אישיות ספציפיות כמו אימפולסיביות, היעדר שליטה עצמית, סטייה חברתית, חיפוש ריגושים, נטייה ליטול סיכונים, תפיסת סכנות מוגבלות ונטייה חזקה לכעס ואגרסיה. לגבי עברייני מהירות צעירים – גורמי כמו חיפוש ריגושים, לחץ חברתי והערכת יתר של היכולת האישית, משחקים תפקיד חשוב יותר מאשר אצל נהגים מבוגרים.
מה ניתן לעשות כדי לגרום לשינוי בדפוס הנהיגה במהירות מופרזת? מידע ופעולות הסברה לעברייני מהירות, משפיעים באופן חיובי על גישות, נורמות ושליטה נתפסת, אך אין זה בהכרח מיתרגם לשינויים בכוונה או בהתנהגות. האפקט החיובי במקרים רבים, הוא לטווח קצר בלבד. העובדה כי נטייה להפחדה איננה במתאם עם מהירות מופרזת, מצביעה על כך שקמפיינים המתמקדים בהפחדה, עלולים להחמיץ את המטרה. לכן, קמפיינים תקשורתיים יהיו יותר אפקטיביים אם הם יהיו חלק מאסטרטגיה רחבה יותר לשינוי התנהגותי. הכוונה היא להתקין שילוט ברור, סימני כביש ופסי האטה, וכמו כן, אכיפה והסברה שיש לחזור עליהם מדי פעם.
לעברייני תנועה יש את הפרופיל הבא – בדרך כלל צעירים, בדרך כלל גברים, הערכת יתר של כישורי הנהיגה, נטייה למהירות מופרזת בכבישים שונים, הערכת יתר של מספר העבריינים האחרים, משוכנעים שלנהגים האחרים לא אכפת מההתנהגות שלהם, חשים באופן חיובי כלפי ביצוע עבירה, נוטים שלא להתחרט לאחר בצוע עבירה, חושבים שקשה שלא לבצע עבירות, מביעים זעם וכעס רב יותר כלפי משתמשי דרך אחרים.
המחקר מאמין כי באמצעות חינוך והסברה ניתן לצמצם את התופעה. ניתן לעשות זאת על ידי מכתבי אזהרה לעברייני תנועה חוזרים, אשר מפחיתים עבירות תנועה. תכניות חינוכיות שבמסגרתן נדרשים המשתתפים להתחייב שלא להפגין התנהגויות אגרסיביות. עבירת מהירות יכולה להוביל תאונה קטלנית אך גם נהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים, יכולה להיות כזאת. המחקר בדק גם עברייני אלכוהול וגילה כי נהגים הנתפסים על נהיגה בשכרות לראשונה, דומים לעברייני אלכוהול. העובדה שלא נתפסו קודם לכן, נובעת מהסיכוי הנמוך להיתפס ולא מהיעדר התנהגות כזאת בעבר.
נהיגה בשכרות הולכת יחד עם צריכת אלכוהול והתנהגויות דרך מסוכנות אחרות. מחקרי רבים מראים כי גברים צעירים בעלי ניסיון נהיגה מוגבל, הם בעיקר אלו שנוהגים בשכרות. שתיינים כבדים הם הקבוצה הנמצאת בסיכון הגבוה ביותר. רווקים וגרושים נוהגים יותר תחת השפעת אלכוהול מאשר נהגים שנמצאים בקשר.
עמותת אור ירוק: "על משטרת ישראל להגביר את האכיפה בכבישים כנגד נהגים שנוהגים במהירות גבוהה, ובמיוחד כנגד נהגים ששותים אלכוהול ועולים על ההגה. במקביל לאכיפה על ממשלת ישראל להגביר את ההסברה והחינוך לנהיגה בטוחה וללא אלכוהול וסמים, כבר מגיל צעיר."
בשנים האחרונות, בצד הרצון למנוע ולצמצם את תאונות הדרכים, קובעי המדיניות ומומחי בטיחות, מתעניינים בעיקר בגורמים ובהשפעות האפשריות על התנהגות מסוכנת ואגרסיבית בנהיגה.
מכון המחקר ההולנדי SWOV, חקר את הרקע של עברייני התנועה, כדי לזהות או לשפר פעולות התערבות הקשורות לתקשורת וחינוך.
המחקר בדק את נושא המהירות. קבוצת עברייני המהירות הקיצוניים נאמדת במחקרים בין 10%-15% מכלל הנהגים. מי שנכלל בתוך הקבוצה הזו, הם אנשים המאופיינים בסטייה חברתית. על פי המחקר, מי שנוהג במהירויות גבוהות, הוא בעל תכונות אישיות ספציפיות כמו אימפולסיביות, היעדר שליטה עצמית, סטייה חברתית, חיפוש ריגושים, נטייה ליטול סיכונים, תפיסת סכנות מוגבלות ונטייה חזקה לכעס ואגרסיה. לגבי עברייני מהירות צעירים – גורמי כמו חיפוש ריגושים, לחץ חברתי והערכת יתר של היכולת האישית, משחקים תפקיד חשוב יותר מאשר אצל נהגים מבוגרים.
מה ניתן לעשות כדי לגרום לשינוי בדפוס הנהיגה במהירות מופרזת? מידע ופעולות הסברה לעברייני מהירות, משפיעים באופן חיובי על גישות, נורמות ושליטה נתפסת, אך אין זה בהכרח מיתרגם לשינויים בכוונה או בהתנהגות. האפקט החיובי במקרים רבים, הוא לטווח קצר בלבד. העובדה כי נטייה להפחדה איננה במתאם עם מהירות מופרזת, מצביעה על כך שקמפיינים המתמקדים בהפחדה, עלולים להחמיץ את המטרה. לכן, קמפיינים תקשורתיים יהיו יותר אפקטיביים אם הם יהיו חלק מאסטרטגיה רחבה יותר לשינוי התנהגותי. הכוונה היא להתקין שילוט ברור, סימני כביש ופסי האטה, וכמו כן, אכיפה והסברה שיש לחזור עליהם מדי פעם.
לעברייני תנועה יש את הפרופיל הבא – בדרך כלל צעירים, בדרך כלל גברים, הערכת יתר של כישורי הנהיגה, נטייה למהירות מופרזת בכבישים שונים, הערכת יתר של מספר העבריינים האחרים, משוכנעים שלנהגים האחרים לא אכפת מההתנהגות שלהם, חשים באופן חיובי כלפי ביצוע עבירה, נוטים שלא להתחרט לאחר בצוע עבירה, חושבים שקשה שלא לבצע עבירות, מביעים זעם וכעס רב יותר כלפי משתמשי דרך אחרים.
המחקר מאמין כי באמצעות חינוך והסברה ניתן לצמצם את התופעה. ניתן לעשות זאת על ידי מכתבי אזהרה לעברייני תנועה חוזרים, אשר מפחיתים עבירות תנועה. תכניות חינוכיות שבמסגרתן נדרשים המשתתפים להתחייב שלא להפגין התנהגויות אגרסיביות. עבירת מהירות יכולה להוביל תאונה קטלנית אך גם נהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים, יכולה להיות כזאת. המחקר בדק גם עברייני אלכוהול וגילה כי נהגים הנתפסים על נהיגה בשכרות לראשונה, דומים לעברייני אלכוהול. העובדה שלא נתפסו קודם לכן, נובעת מהסיכוי הנמוך להיתפס ולא מהיעדר התנהגות כזאת בעבר.
נהיגה בשכרות הולכת יחד עם צריכת אלכוהול והתנהגויות דרך מסוכנות אחרות. מחקרי רבים מראים כי גברים צעירים בעלי ניסיון נהיגה מוגבל, הם בעיקר אלו שנוהגים בשכרות. שתיינים כבדים הם הקבוצה הנמצאת בסיכון הגבוה ביותר. רווקים וגרושים נוהגים יותר תחת השפעת אלכוהול מאשר נהגים שנמצאים בקשר.
עמותת אור ירוק: "על משטרת ישראל להגביר את האכיפה בכבישים כנגד נהגים שנוהגים במהירות גבוהה, ובמיוחד כנגד נהגים ששותים אלכוהול ועולים על ההגה. במקביל לאכיפה על ממשלת ישראל להגביר את ההסברה והחינוך לנהיגה בטוחה וללא אלכוהול וסמים, כבר מגיל צעיר."
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות