ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024

"יהודית יוסף היא קרבן המטלה שלקחה על עצמה"

שמואל בן עטר מארח את שרי רוט לשיחה על צמרת ש"ס, הרבנית יהודית יוסף, רבי אמנון יצחק, והמאבק בין אביגדור ליברמן לש"ס • האזינו לראיון המרתק I תמליל

הגר"ע יוסף. צילום: יעקב כהן
הגר"ע יוסף. צילום: יעקב כהן



בשנים האחרונות אני מתארחת מעת לעת בתוכניתו של השדרן שמואל בן עטר ברדיו 'גלי ישראל'. עוד בימים שחזרתו של אריה דרעי לתנועת ש"ס הייתה אצלו בגדר חלום רחוק.

כמו בריטואל קבוע, הוא נוהג להזכיר לי לטובה, בכל פעם מחדש, ובלי להתעייף, את העובדה שזכיתי להיות בחדרו של הגר"ע יוסף. וכמו בריטואל קבוע, הוא קורא לכך: "זכית לראיין את הרב עובדיה יוסף", ואני מתקנת: "לא באתי לראיין אותו, לא ראיינתי אותו, באתי לקבל את ברכתו" - אבל יודעת כי בפעם הבאה דו-השיח הזה יחזור על עצמו.

האזינו:


שאלותיו, צריך לומר, חדות ומחודדות, ומזכירות לי תמיד את טובי השדרנים. הוא בקי בחומרים, לא מפספס אף פרט. כך הציג הפעם את השאלה אודות יהודית יוסף, שאלה שמעולם לא שאל אותה, מעולם לא הזכיר אותה. אבל ברוח ימים אלו, כאשר בחוץ מנשבות רוחות של אמירות נגד הגר"ע יוסף ובני משפחתו, הוא נאלץ להרים את הכפפה.



כועסים על הטיהורים של ישי

"אז מה, עכשיו הם בסדר, לא?" - הוא בחר לפתוח את הראיון, כשהוא מתייחס כמובן לקודקודי ההנהגה בש"ס - אריה דרעי, אלי ישי ואריאל אטיאס.

"טוב, אם אתה רוצה לשמוע את מה שאומרים הדוברים, אז שלום שלווה ואחווה שוררים בין מנהיגי ש"ס. שלושת הקודקודים עובדים בהרמוניה מלאה".

"עכשיו אתה רוצה לשמוע את האמת?"

"כן".

"זה לא פשוט, המשקעים כבדים, רק שהגיע הרגע שבו הם הבינו שאם לא יהיו תלויים זה בזה הם יהיו תלויים זה לצד זה".

בן עטר: "יש הרמוניה ביניהם".

שרי: "שוב. אם אתה רוצה לדעת מה אומרים הדוברים? מה זה הרמוניה. רוצה לדעת את האמת? טוב, קשה לעבוד עלינו העיתונאים. דרעי אמר בליל האיחוד שאנחנו העיתונאים נהיה משועממים, בלי חומרים על מריבות, והוא באמת היה בסדר מאוד ועשה לא פעם סדר בלשכה שלו. אבל זה לא פשוט כי אנשים מלאים בכעסים והתמרמרות, מי כמוך יודע, היו תקופות קשות ויש משקעים.

"אנשי דרעי כועסים על מסע הטיהורים אותו ערך אלי ישי בתחילת דרכו כמנהיג המפלגה. אומרים אנשי ישי מה זה פה נקמה? בקיצור, שמח".

בן עטר: מי באמת מנהל את התנועה?

שרי: "זוהי שאלת מיליון הדולר. אני רוצה להאמין שמי שבאמת מנהל את התנועה הוא הרב עובדיה יוסף".

בן עטר: אבל מי מנהל בשטח?

שרי: "אם הוא מנהיג, כולם 'פועלים' שלו. מביאים בפניו את הדעות והוא מכריע.

"הכי קובע מבין השלושה זה כנראה אריאל אטיאס שהוא הכי קרוב לבית של הרב היום. זה לא מה שהיה פעם שאלי ישי היה קרוב לרב במידה שווה לאריאל. היום אלי נמצא הרבה, אבל נמצא ולא נמצא, כי מבחינת השפעה אריאל בעל ההשפעה החזקה ביותר".

אמנון יצחק. צילום: פלאש90צילום: אמנון יצחק. צילום: פלאש90
אמנון יצחק. צילום: פלאש90


לא פשוט לפרסם מכתב נגד רב

הוא עובר בלי התראה לנושא אחר, בחדות של מאה שמונים מעלות.

בן עטר: המכתב נגד אמנון יצחק היה מטעם ש"ס?

שרי: "אני לא נכנסתי לדברים האלה, מחלוקות בין רבנים קטונתי מלשפוט. אגיד לך משהו: 'יתד נאמן' הוא העיתון היחיד שלא הכניס את המכתב, ולא חלילה כי יש חיץ בין הרב עובדיה לרב שטינמן, אדרבה הידידות ביניהם מפורסמת וידועה לא מהיום.

"זה לא פשוט לפרסם מכתב רבנים שחור על גבי עיתון. מה תעשה אם חילוני יישב בהרצאה של הרב אמנון יצחק, ובמקום להיות מושפע מהדברים יגיד לעצמו טוב, רבנים חתמו נגדו אז אני לא צריך לשמוע לו. זה לא פשוט".

בן עטר: זה היה השיקול? לא בגלל שהרב שטיינמן נתן הסכמה לפתוח את המפלגה?

שרי: "הרב שטיינמן מעולם לא נתן הסכמה לכך, גם אם תבוא אתה ותגיד לרב שטיינמן שאתה רוצה לפתוח מפלגה, לקחת קולות של חילונים ולפעול למען הדת הוא יגיד לך ברכה והצלחה. זה נקרא שהוא תומך במפלגה שלך?

"אל תשכח שיתד פרסם לפני שבוע מכתב מפורש שהרב שטיינמן תומך רק ביהדות התורה. הרב שטיינמן לא תומך במפלגתו של הרב אמנון יצחק בשום צורה!"

ומה עם יהודית?

וכמו תמיד, שמואל בן עטר אינו יכול שלא לזכור לי לטובה את המפגש שלי עם הרב עובדיה יוסף, מפגש לו אותו הוא נוהג לכנות שוב ושוב בשם 'ראיון'.

בן עטר: את ראיינת פעם את הגר"ע יוסף.

שרי: "אתה לא שוכח את זה. אגיד לך משהו מעולם לא ראיינתי את הרב, לא נכנסתי אליו על מנת לראיין אותו, לא היה איתי לא מקלט, לא מחברת ולא עט. נכנסתי באמת ובתמים כדי להתברך מפיו.

"יכולתי להתהדר ולומר לך 'כן, ראיינתי אותו', ולהשתמש בזה כדי להציג הישג עיתונאי, אבל אני לא אומרת לך את זה. היה זה בתקופה בה התחלתי להיווכח כמה שחיתות יש במערכת הפוליטית, כמה סכינות ומחנאות, גם במפלגות החרדיות וגם בתקשורת החרדית, הבנתי שהמקצוע בו אני נמצאת הוא הכי פחות נחמד מכל המקצועות בהם עבדתי עד אז".

בן עטר: את אשה, ואת אשה חרדית שכותבת ומראיינת ויש לך היכרות עם יהודית יוסף, ששמה השתרבב בכל העניין הזה. יצא לך לדבר איתה? איך היא מרגישה?

שרי: "בלי להיכנס לנושא האם יצא לי לדבר איתה או לא. אני יכולה לומר לך שאני מסתכלת על זה מאוד בכאב לב.

"יהודית יוסף נפלה קרבן למטלה אולי הכי קשה בעולם שלקחה על עצמה לפני שנים: להיות בבית אחד עם הגר"ע יוסף, שהוא איש מרכזי, שהוא מנהיג, אבל שהוא יהודי שרוצה ברוב שעות היום שלו לשבת וללמוד.

"במהלך כל יום רוצים להיכנס אליו אולי מאות אנשים, זה רוצה ליטול ממנו ברכה ועצה, וזה רוצה להקליט אותו ולהשתמש בזה אחר כך לצרכיו שלו. היא אמורה לדאוג שלא ישתמשו ברב לדברים שכאלו, היא גם אמורה לאפשר לו כל היום לשבת ללמוד.

"אז מה אומרים? אה, היא מתערבת. אגב, אומרים את זה לא רק עליה. אומרים את זה גם על הרב דוד שפירא נכדו של הגראי"ל, שנפל קורבן לאותן אמירות. הוא זה שעוזר לרב במסירות, מביא כל מידע נדרש לאוזנו, ומה אומרים? 'אה, הוא מתערב, הוא מערבב', קל להגיד את זה אבל זה ממש לא האמת.

"היא לקחה על עצמה משימת חיים גדולה, ממש בלתי אפשרית...לא יודעת אם הייתי אני עומדת בכזו משימה כבדה".

בן עטר: כאשה יותר קל לך להבין אותה, אני מבין.

שרי: "מה אגיד לך? קשה אפילו לנהל ככה בית, מגיעים אליה עד הסירים ועד המטבח, ויש ילדים, ויש בת נשואה, ויש חתן ויש נכד. מאד קל ללחוץ על החוליה הכי חלשה שהיא האשה, מה היא תעשה? תתראיין בטלויזיה ותתגונן?!

בן עטר: אולי תסדרי לנו ראיון איתה...

שרי: "אני לא חושבת שהיא צריכה לתת ראיון, היא לקחה על עצמה משימת חיים, משימה לא תקשורתית אלא משימה שהיא לקחה על עצמה, זה משהו שאדם חי איתו. וכל ההשפלות שהיא עוברת רק ייטיבו איתה לעולם הבא. אבל לא יתכן שכשכועסים על משהו שאומר או עושה הרב הרי אי אפשר לצאת נגד הרב כי זה יתקבל לא טוב בציבור, אז אומרים 'יהודית אמרה לו'.

כסאח תקשורתי. ליברמן. צילום: פלאש90 צילום: כסאח תקשורתי. ליברמן. צילום: פלאש90
כסאח תקשורתי. ליברמן. צילום: פלאש90


כסאח לשם התקשורת בלבד

בן עטר: מה אומרת על ההתקפה של ליברמן שבחר לשלוח לטיולים את אריאל אטיאס, שיהיה שר התיירות.

שרי: "כמדומני שהוא לא יודע אנגלית, איך אפשר לשלוח אותו לכל רחבי העולם? אבל מאחורי הקלעים יש לי תחושה שכל הקרקס הזה מתוזמן - הגם שאיש לא יודה בזה. זה לא סוד שדרעי חבר של ליברמן. זה משתלם לשני הצדדים: לשתי המפלגות הליכוד ביתנו ולש"ס יש אויב משותף - הבית היהודי. יכול להיות שישבו שני הצדדים יחד והחליטו לתקוף זה את זה. ליברמן תוקף את ש"ס כמו ה'ש"ס קונטרול' מפעם. הרי אלי ישי במשרד הפנים הוא הסיוט של בוחרי ישראל ביתנו.

"מדובר בשיתוף פעולה שמשתלם לשתי המפלגות. זוהי אמנם קונספירציה, אבל יש בה היגיון. ליברמן יגייס ככה את הבוחרים הרוסים, וש"ס תחזיר הביתה את מי שחשב להצביע לבית היהודי".

בן עטר: לדעתך, טוב עשו בש"ס שהפכו את הבחירות ל'ספרדים מול רוסים'?

שרי: "זה מועיל לכולם משני הצדדים. אז מה הבעיה שזה לא נחמד? עוד חודש כולם ישכחו מהקמפיין הזה וילחצו ידים, יתכן שאלי ישי כן יקבל את שר הפנים. זה לא תלוי רק בליברמן. אחרי הכול מצבו האישי לא משהו".

בן עטר: איך את מסבירה שיש כזה כסאח בין דרעי לליברמן?

"זהו כסאח תקשורתי לא אמיתי. במערכות בחירות קודמות היו שהציעו ליברמן באמת לתקוע סכין באריה והוא אמר שמעדיף פחות מנדט ולא לפגוע בחבר. לא ליברמן ולא דרעי עשויים מחומרים שיתקעו סכין לחבר, לשניהם לא אופייני לעשות את זה, לדעתי זה משחק שנשמע טוב תקשורתית,
זה פשוט נשמע טוב לכולם".

בן עטר: איפה עומדת בעניין הזה יהדות התורה?

שרי: "יהדות התורה לא מתערבת בענייניה של ש"ס, ולהיפך, לכל אחת יש צרות של עצמה מבית. כל אחד יושב עם האסטרטגים שלו.עכשיו בשעה טובה יש גם משרדי פרסום אחרי חבלי לידה קשים וקטטות. כולל פשקוילים משרדי פרסום ליהדות התורה וכל אחד מגבש לעצמו אסטרטגיה.

"זה הגיע בזכותו של יהודי יקר שעיה איצקוביץ, מנהל משרד פרסום, שהחליט להרים את הכפפה ואמר אני לא משתתף בחגיגה הזו, מוותר על כסף ועל יוקרה למרות שמצד ההגינות הגיע לו לזכות, אחרי הכול היו בחירות פנימיות והוא זכה ביושר. אבל הוא נכנס לרב שטיינמן ושאל אם להתעקש הרב שטיינמן אמר לו לוותר ושלא יפסיד מזה, אז הוא ויתר, והוא ראוי להערכה".

בן עטר: אז עכשיו יתחילו לעבוד?

"אני לא מבטיחה לך שלא יהיו מריבות יותר, זה חלק מהעבודה שלנו העיתונאים כנראה... אבל יתחילו לעבוד, בהחלט".
הגר''ע יוסף אביגדור ליברמן אריה דרעי יהודית יוסף שמואל בן עטר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}