כ"א תשרי התשפ"ה
23.10.2024

הרמטכ"ל ה-15, אמנון ליפקין שחק, נפטר לאחר מחלה

הרמטכ"ל ה-15 של צה"ל, אמנון ליפקין שחק, נפטר לאחר מאבק במחלת הסרטן • במהלך שירותו הצבאי קיבל שני עיטורי עוז • היה ממקימי מפלגת המרכז וכיהן כשר

אמנון ליפקין שחק. צילום: פלאש 90
אמנון ליפקין שחק. צילום: פלאש 90



היום (ד) בצהרים נפטר לאחר מחלה קשה, בגיל 68, אמנון ליפקין שחק ז"ל, מי שהיה רמטכ"ל ושר בממשלות ישראל.

שחק נולד בישראל ב-1944. בשנת 1962 התגייס לצה"ל, ושובץ בגדוד 890 של הצנחנים. כסגן מפקד פלוגה בגדוד 202 השתתף בפעולות התגמול בג'נין וסמוע, בהמשך קיבל פיקוד על סיירת דוכיפת איתה גם השתתף בפעולת כראמה, על תעוזתו בפעולה זו עוטר בעיטור העוז. כיהן כמפקד גדוד הנח"ל המוצנח בחטיבת הצנחנים והשתתף בפעולות בגזרת לבנון. באפריל אותה שנה השתתף במבצע אביב נעורים בביירות, על האופן בו פיקד על הצנחנים בביצוע הוענק לו בשנית עיטור העוז.

בשנת 1976 הועלה לדרגת אל"ם ומונה כמפקד חטיבת מילואים של הצנחנים. בשנת 1977 התמנה למפקד חטיבת הצנחנים הסדירה ופיקד עליה במהלך מבצע ליטני. במלחמת לבנון היה מפקד אוגדת הפלדה ולאחר מכן היה מפקד אזור ביירות. בשנת 1983 מונה לאלוף פיקוד המרכז, ובשנת 1986 התמנה לראש אמ"ן, תפקיד בו כיהן עד 1991. בשנת 1991 מונה ליפקין-שחק לסגן הרמטכ"ל וראש אג"ם.

ליפקין-שחק החליף את אהוד ברק כרמטכ"ל ב-1 בינואר 1995 בגיל 51. מיד לאחר שחרורו מהצבא, ב-9 ביולי 1998, מתח ביקורת קשה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, והכריז על רצונו להתמודד מולו על ראשות הממשלה. הוא הקים את מפלגת המרכז יחד עם דן מרידור, איציק מרדכי ורוני מילוא, אולם לבסוף מונה יצחק מרדכי לראש המפלגה ולמועמד מטעמה לראשות הממשלה, על סמך סקרי דעת קהל.

בשנת 1999 נבחר לכהן כחבר הכנסת מטעם מפלגת המרכז. שחק מונה לשר התיירות בממשלתו של אהוד ברק, ועם התפטרותו של יצחק מרדכי כיהן במקביל גם כשר התחבורה. לאחר זמן מה פרש ממפלגתו וחבר לישראל אחת, בראשות אהוד ברק. לאחר כישלון ברק בבחירות לראשות הממשלה ב-2001, התפטר ליפקין-שחק מהכנסת ומונה ליו"ר קונצרן קבוצת תהל.

היה נשוי לעיתונאית טלי ליפקין שחק. אב לחמישה.

נתניהו: "לא איבד לרגע מאצילותו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע צער עמוק בעקבות פטירתו של שחק: "אמנון הוא גיבור ישראל שהקדיש את מיטב שנותיו לביטחונה של מדינת ישראל. גבורתו ניכרת גם בדרך האמיצה שבה נהג בזמן מחלתו, לרגע הוא לא איבד מאצילותו. בשם אזרחי ישראל אני שולח את השתתפותנו ביגונה של רעייתו טלי ושל כל בני משפחתו".
אמנון ליפקין שחק נפטר רמטכ''ל שר תיירות מפלגת המרכז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}