כ"א תשרי התשפ"ה
23.10.2024

מתכנתים למיקרוסופט: אל תמכרו לנו לוקשען

כנס מתכנתים נערך בירושלים, כשלמעלה ממחצית המשתתפים היו חרדים • בטור מיוחד סוקרת אחת המשתתפות את הכנס באופן מקצועי, ודורשת: פעם הבאה תביאו אוכל מהדרין

צילום אילוסטרציה: פלאש 90
צילום אילוסטרציה: פלאש 90



ביום ראשון השבוע התקיימה השקת סביבת הפיתוח החדשה של מיקרוסופט "ויזואל סטודיו גירסת 2012". בכנס מיוחד שיועד למפתחים של משרדי ממשלה בירושלים. אחת ממנהלי המשנה בפורום 'למתכנתים שבינינו' השתתפה וכתבה לנו את רשמיה.

מתוך כמאתיים המשתתפים באירוע, קרוב לחמישים אחוז היו נשים חרדיות. גברים חרדים היו בודדים. רוב המשתתפים היו מתכנתים וראשי צוות. היו מעט מאד ראשי פרויקטים ומנהלים, ובודקים היה אפשר לספור על אצבעות יד אחת.

משרדי ממשלה הם מקום נוח לאשה החרדית שרוצה להביא פרנסה הביתה, אבל לא רוצה להיות עבד נרצע למקום העבודה. השעות נוחות מאד אבל המשכורות הם כעשרים אחוז פחות מחברות היי טק. אולי זו הסיבה שאין הרבה גברים במשרות אלו.

האם הכנס השיג את יעדיו?

בשורה של ממש למתכנת לא היה באירוע, ואם האירוע תוכנן לשכנע את המתכנתים לעבור לסביבה החדשה, אז למיקרוסופט יהיה אכזבה גדולה.

Application Lifecycle Management

הנושא הראשון והעיקרי הייתה מסביב ALM.

מאחורי BUZZ-WORD הזה מונחות הרבה מתודולוגיה ושיטות עבודה. הרעיון העיקרי הוא שהמתכנת לא רק כותב קוד, אלא הוא חלק מתהליך הספקת מוצר ללקוח, שמתחיל מהגדרת הצרכים, דרך תכנון ופיתוח, עד לבדיקות, הטמעה והכנסת תיקונים ושיפורים למוצר.

בהתאם לכך התבשרנו שדרך ה-Teamviewer יכול כל אחד להתייחס לכל המשימות ודרישות. מנהל הפרויקט יכול לשלוח "יוזר סטורי" או ציור מסך ללקוח, לקבל את הערותיו וכן הלאה, הכל משולב בתוך סביבת הויזואל סטודיו.

למתכנת שאוהב לעבוד בפינה שלו, לכתוב את חמש הפונקציות, ולסיים את שני המסכים ולעבור הלאה - לא כל כך מעניין הסיפור של לקוח הקצה (או את הי(ל)וזר בז'ארגון מקצועי). הוא מעדיף שמנהל הפרויקט ישבור את הראש עם הלקוח ויחליט כמה לתת לו לשחק בפרויקט עם שינויים כל שני וחמישי.

בשיטת האג'ייל, שלכל אחד יש אחריות על המכלול אולי תקשורת זו מכילה ערך מוסף, אבל בסביבות פיתוח רגילות אין לתקשורת הזו משמעות חיובית כלל.

AGILE- SCRUM

שיטה זו תופסת תאוצה זה כמה שנים, ובהצגת ויזואל סטודיו גירסת 2012 הוכנסו כל המושגים:

Story – boarding – כתיבת דרישות בצורת סיפור קטנטן על איך הלקוח נהנה מהתוכנה.
Backlog – רשימת דרישות שמחכה בתור עד שהצוות מחליט לטפל בו.
Sprint – פרק זמן קצוב - בדרך כלל חודש - שבו אמור להתקיים תכנון פיתוח ובדיקות של חלק מה"יוזר סטוריס".
Burndown – גראף של משימות שבוצעו בספרינט, ואלו שעוד נותרו.
הבעיה היא שברוב משרדי הממשלה אין סיכוי לעבור לשיטה הזו, שגורסת שלכל אחד יש שותפות בהחלטות ובאחריות. המנהלים שהורגלו לשלוט על העובדים לא יתנו להם להחליט לבד מה לעשות.

תמיכה ב-JAVA וב-HTML:

היו עוד שיפורים אבל הם היו בשוליים של השוליים של עולם הפיתוח של רוב מפתחים. מפתחי JAVA אף פעם לא סמכו על מיקרוסופט וכמעט לא משתמשים ב-VS, עוד מימי J-sharp, והכנסת INTELISENSE ו–CODE-SNIPPETS, לא ישכנעו אותם לעבור לסביבת מיקרוסופט.

גירסת ULTIMATE

בגירסת ULTIMATE (רק 14,000$ לרישיון) יש גם יכולת מתקדמות של דיבג בסביבת ריצה, על בסיס DUMP מתוך הסביבה על ידי קינפוג קל (???)

עוד יכולת שהוצגה בגירסה זו היא לבחון את מבניות הקוד, האם היא מתאימה למה שהוגדר על ידי מהנדס המערכת. הבדיקה לא נעשית בתוך הפרויקט, אלא על תלויות בין פרויקטים. יכולת זו בצורה יותר מתקדמת קיימת שנים בשוק בכלים אחרים, ולא יהוו סיבה למפתח הרגיל לעבור לסביבה 2012.

יכולות אלו הם אולי יתרון עבור מהנדס המערכת שיוכל לזהות ביתר קלות את מיקום הבעיה בקוד, מתוך DUMP של סביבת הריצה, ויביאו את יכולות אלו ליותר אינטגרטורים ובודקים, אבל אלו היו מיעוט שבמיעוט ממשתתפי הכנס.

לסיום: אתם בטח שואלים אם היו כל כך הרבה חרדים, מה הייתה הכשרות בכיבוד? אז זהו שמהדרין זה לא היה!!!

אם היה צריך עוד הוכחה כמה חברת מיקרוסופט מנותקת מהלקוחות שלה, היה צריך רק לבדוק את תעודת הכשרות במלון בו התקיים האירוע.

לפעמים במפגשים כאלה מקבלים המשתתפים צ'ופרים דוגמת תוכנה שעובדת לשנה, אבל הפעם הם הסתמכו על האוכל, שכאמור רוב המשתתפות לא היו יכולים להנות ממנו.

עצתי למיקרוסופט: פעם הבא כדאי להציג הרצאת פתיחה על מכלול הנושאים בקצרה – למשך לא יותר משעה ורבע, ואחר כך כינוסים יותר קטנים לנושאים הספציפיים. כך כל אחד יוכל לבחור את הנושא שקרוב לתחום התעניינות שלו.
הרצאה ויזואל מתכנתים אירוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}