ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024

סדר בש"ס: אלי ישי מספר 1, אריה דרעי יו"ר התנועה

השר ישי יהיה מס' 1 ברשימת ש"ס, ויקבל התיק הבכיר וחברות ב'תשיעייה'; דרעי - יו"ר התנועה • טרם הוחלט מתי לפרסם - הערב בכנס ש"ס או לפני הגשת הרשימה ביום ה'

שלישיית ש"ס ביום ראשון השבוע
שלישיית ש"ס ביום ראשון השבוע



חודש וחצי חלפו מאז הכריז מזכיר מועצת החכמים של ש"ס, הרב רפאל פנחסי, על ההנהגה המשולשת של המפלגה - אלי ישי, אריה דרעי ואריאל אטיאס - וכעת סוף סוף מסתמנת חלוקת התפקידים והכיבודים: אלי ישי יזכה במקום הראשון ברשימת המפלגה לכנסת, בעוד אריה דרעי יקבל את תפקיד יושב ראש התנועה.

הפרטים הטכניים עדיין פתוחים: מי יוציא לתקשורת את ההודעה - האם יעשה זאת הרב שלום כהן היום במהלך הכנס המתוכנן, או אולי יודיע על כך מזכיר מועצת חכמי התורה ברגע האחרון, ערב הגשת הרשימות ביום חמישי.

ומה הוביל לצעד הדרמטי?

אם בתחילה היו מי שסברו שהנהגה משולשת תלכד את השטח ותביא לזינוק במספר המנדטים ובתמיכה בתנועה, עד מהרה התברר כי הנזק עולה על התועלת. לפני כל כינוס עלתה מחדש השאלה מי יישב איפה, כמה ולמה, מי ינאם, איך יהיה סדר רישום השמות בהזמנה ועל זו הדרך. די היה בכך שעיתונאים דחפו את אפם לנעשה בתוך הקדירה פנימה, יחד עם עזרה קלה מצד אי אלו אנשי שטח שנידבו מידע - וכביסה מלוכלכת יצאה החוצה כל העת.

עוד בנושא:
ומי ידאג למי שאין לו סוכר? • "אריה", צעקו הש"סניקים

שבוע אחר שבוע המשיכו הסקרים לדשדש סביב העשרה מנדטים עד 14 במקרה היותר טוב. אבל לא זו התוצאה לה ציפו קודקודי התנועה, ששבים ומדברים באמונה שלמה על 17 מנדטים ריאליים, ומאמינים בכך בכל ליבם.

מה בולם את הזינוק המיוחל, אותו ניבאו בעקבות השבתו של הרכש המנצח, אריה דרעי? טובי המוחות ישבו וניתחו, ביניהם אסטרטגים נטולי אינטרסים, אנשי מקצוע לכל דבר, המסקנה אליה הגיעו הייתה אחת ופשוטה: ככה אי אפשר להמשיך.



גם נושא התארים הפריע

עם כל הכבוד לרעיון האחדות, הגרעין הש"סי מקבל אותו באמונה תמימה ופשוטה: כך רצה הרב, אלא שש"ס מבקשת לפנות גם אל אלו שאינם ציבור 'תלמידי מרן', אל חובשי הכיפות הלבנות, הכיפות הסרוגות וגם אל הציבור החילוני המחפש לו מפלגה חברתית. אלו לא ניזונים מתקשורת חרדית, שאולי תיאות ליישר קו, אלא מהתקשורת החילונית המשדרת על מרקעיה ובין דפיה בעיקר את הסכסוכים, האינטריגות ואי ההבנות. התקשורת מחפשת אקשן, וכשהיא מחפשת היא גם מוצאת. תמיד נמצא לו איזה פעיל כועס מאיזו עיר, שיביא סיפור פיקנטי, כזה שישפוך שמן למדורה.

כל זה גרם לעצב גדול אצל כל מי שאכפת לו מתנועת ש"ס. הניסיון לחסום את ההדלפות כשלו, ובלית ברירה התיישבו הקודקודים לחפש פתרון. כשלב ראשון - התקבלה דעתם של הגורמים המקצועיים כי חייבים לעורר את השטח עם 'יותר שאגה' ומוטיבים של אריה. בשביל זה הוא כאן, לשם כך בדיוק הוא חזר. זה מה שנעשה בכנס בחיפה, זה גם מה שהוחלט לעשות בכינוס הערב באולמי 'בית ישראל'.

אלא שברקע עדיין קירטע נושא התארים, כל עיתונאי נאלץ לשבור את מקלדתו בבואו להגדיר את תפקיד אחד מהשלושה, אני בחרתי ב'שליש יו"ר ש"ס' עבור כל אחד מהם, יש שבחרו לעקוף ולהשתמש בתארים אחרים, התוצאה: קרקס של ממש. בנוסף, גם בשטח איש לא ידע 'למי שומעים', ו'מי הבוס', וכך אי אפשר להוביל בהצלחה את השטח.

כאן המקום לחזור לאחור, יומיים לפני השמעת בשורת האחדות, עת קרא הגר"ע יוסף לאלי ישי וביקש ממנו להעביר את תפקיד היו"ר לאריה דרעי. בבחינת השבת המפתחות לאיש לו הובטח כי ישמרו עבורו על מקומו. ישי התקשה לקבל את רוע הגזירה. בשיחות אישיות שהיו לי איתו לאחר מכן הוא שב והסביר לי שלא הרדיפה אחר הכבוד או התואר היא שהביאה אותו להתעקש, רק האמונה התמימה שלו שהוא זה שיוכל להנהיג את התנועה בצורה הטובה ביותר. האמנתי לו. בעיניו, הוא האיש הנאמן באופן מוחלט לרבו ומורו, הוא זה שהקפיד בכל השנים בהן אחז בהגה לשאול על כל דבר, קטן כגדול, את פי הרב, ומי יודע אם כך ימשיכו הדברים גם הלאה.

שאלתי אותו בכנות גמורה. אלי, למה שלא תודיע אתה, בקולך שלך, שאין טעם בהמשך הקרקס, שאתה מבין שזה לא נראה ונשמע טוב בתקשורת, ואתה מעביר מיוזמתך את תפקיד היו"ר לאריה. הוא נאנח, והשיב לי בכנות גמורה כי הוא לא חושב שזה מה שנכון שיעשה. ולא בגלל שיקולי יוקרה.

האמונה הזו מלווה אותו כל העת, גם כעת, כשהוא מבין שחובה להכריע, שככה לא ניתן להמשיך. הוא לא יהיה זה שייתן ידו לשינוי שאינו מאמין בו, יתכבדו נא אחרים ויעשו זאת.



לשים קץ לרינונים ולשמועות

בין לבין ממשיך הגר"ע יוסף לגלות את חיבתו לישי, שב ואומר לו "אתה תהיה מקום ראשון" (מבלי להזכיר את שאלת היו"ר), משפט המתובל בהרבה מאד דיבורים על אהבתו המוחלטת של הרב לאלי. ואכן, שניהם היו בניו, הרב אוהב את השנים, ההכרעה קשה, קורעת לב, אבל מישהו צריך לעשותה.

כפי המסתמן כעת, ולאחר התייעצויות חוזרות ונשנות עם חברי השלישיה, שמבינים את הצורך בהכרעה ואף השלימו עמה, יוענק לשר ישי המקום הראשון בתנועה, כולל התיק הבכיר וחברות בתשיעייה, לאריה דרעי יוענק תואר היו"ר. בכך ייעשה הסדר הנדרש, לא עוד הצגה משולשת חסרת טעם.

כל זה ישים קץ לרינונים ולשמועות, לפיהן, כביכול, אין לאנשי ישי אינטרס להגדיל את כוחה של ש"ס בבחירות, רינונים חסרי שחר, אך די בכך שאיש שטח אלמוני לחש אותם באוזנו של עיתונאי כדי שהם יפורסמו. אם בתחילה הייתה התוכנית לקבוע את זהותו של היו"ר על פי מספר המנדטים (קרי: מספר גבוה, דרעי יו"ר – ולהיפך), מעתה יש לכל הצדדים אינטרס משותף: להגדיל את כוחה של ש"ס בבחירות.

ההודעה על ההחלטה לא נחתה על השר ישי במפתיע. כאמור, קדמו לה דיונים משותפים, התחבטויות והתלבטויות, כל השלושה הבינו כי הגיע רגע האמת ואין מנוס מלקבל הכרעות קשות. השר ישי לא יהיה זה שיגיד בקולו כי הוא מוותר, האחריות להחלטה לא תוכל להיות מוטלת עליו על ידי שום גורם, אך הוא יקבל אותה בהכנעה גמורה, כך החליט רבו ומורו וכן יעשה.



מתי ואיך תצא ההודעה הרשמית?

נחזור ונבהיר, ההחלטה להעמיד את דרעי בראשות התנועה אין בה משום אמירה כי ישי נכשל בתפקיד, חלילה וחס, יש בה משום השבת הפיקדון לידי בעליו מבלי להעמיד אותו עם הפנים לקיר ועם הצורך להקים מפלגה משל עצמו. ישי הצליח בשמירת התנועה על הצד היותר טוב, גם בנאמנותו לרב וגם מהפן הכלכלי - שהוא שולי יחסית אך חשוב, הגיעה השעה להחזיר הביתה את היו"ר שפרש זמנית ולתת לו לעשות את עבודת השטח.

אם עד היום סונדל דרעי ועבד עם ידיים קשורות, מרגע שיוכתר ליו"ר הוא יחוש משוחרר ויוכל לעשות את עבודתו טוב יותר. כבודו של סגן ראש הממשלה ושר הפנים אלי ישי יישמר, הוא ימשיך לתרום בכל כוחו לתנועה, רק הקרקס המוזר יוכל להיפסק, והלהקה הנודדת תפסיק לנדוד כשהיא קשורה בעבותות מצחיקים ומגבילים.

נכון לעכשיו נראה שהפור נפל, הקודקודים הכריעו והשלושה הפנימו, וקמפיין הבחירות יכול לצאת לדרכו - בהצגה תקשורתית טובה יותר.

לסיום, חשוב להסתייג ולומר: כל הנ"ל הוא רק אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון. צפו למשלחות של נכבדים וחשובים, ללחצים כאלו ואחרים. המובא כאן הוא התוכנית הנוכחית, וכמו בפוליטיקה של ערבי בחירות - היא נכונה לרגעים אלו בלבד.
הגרע יוסף אריה דרעי אלי ישי אריאל אטיאס ש''ס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}