בכל חודש בממוצע נהרג רוכב צעיר על אופנוע
עליה של 20% במספר הצעירים שנהרגו (15-24) כשרכבו על אופנועים/קטנועים, בתחום העירוני, בשנת 2011 ביחס לשנת 2012. מנכ"ל אור ירוק: "תפקידה של מדינת ישראל לדאוג כי התשתית בכבישים תתאים גם לרוכבי האופנועים"
- אור ירוק
- י"א כסלו התשע"ג
עוזי ברק
בשנת 2011 נרשמה עליה של 20% במספר ההרוגים בקרב רוכבים צעירים (15-24) על אופנועים/קטנועים, בתאונות דרכים, ביחס לשנת 2010, בתחום העירוני. כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בשנת 2011 נהרגו 12 רוכבי אופנועים/קטנועים צעירים (15-24), אל מול 10 רוכבים צעירים, שנהרגו בשנת 2010, בערים, ממוצע של רוכב צעיר אחד בכל חודש. בשנת 2011 נפגעו 772 רוכבים צעירים בסך הכול בערים, כאשר 71 מהם נפצעו קשה ו- 689 נפצעו קל. בכל שנה נפגעים 920 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים בממוצע, בגילאי 15-24 בערים ונהרגים שמונה רוכבים, בשטח העירוני (2003-2011).
למרות הירידה שחלה בשנה האחרונה בתאונות דרכים, בשלוש השנים האחרונות ישנה מגמה של עליה במספר ההרוגים בקרב רוכבי אופנועים וקטנועים. מדוח שמפרסמת עמותת אור ירוק עולה, כי בשנת 2011 נהרגו 45 רוכבי אופנועים/קטנועים ו-256 נפצעו קשה. הסיכוי של רוכב אופנוע/קטנוע להיות מעורב בתאונת דרכים קטלנית (תאונה עם הרוג אחד לפחות), הוא פי שבעה, מאשר לנהג כלי רכב פרטי. רוכבי אופנוע מהווים כ-4% מכלל כלי הרכב אך בשנת 2011 הם היו מעורבים ב-13% מכלל תאונות הדרכים שיש בהם הרוגים. מעורבות רוכבי אופנוע צעירים בתאונות דרכים חמורות (קטלניות וקשות) גבוהה יותר מאשר כל קבוצת גיל אחרת.
שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תפקידה של מדינת ישראל לדאוג כי התשתית בכבישים תתאים גם לרוכבי האופנועים. יש להתאים את המעקות, כך שיספגו את המכה ולא יהיו מלכודת מוות לרוכבים. יש להשתמש בצבע שלא יגרום להחלקה, כאשר הכביש רטוב ויש לעודד את הצטיידותם של הרוכבים במעילים, קסדות ומגנים איכותיים, על ידי מתן הנחות במיסוי".
בתל אביב נפגעו 164 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (15-24) בשנת 2011. בירושלים נפגעו 90 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (15-24) בשנת 2011. בפתח תקוה נפגעו 52 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (15-24) בשנת 2011. בחולון נפגעו 35 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (15-24) בשנת 2011. בראשון לציון נפגעו 26 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (15-24) בשנת 2011.
הסיבה להיפגעות צעירים הרוכבים על אופנועים/קטנועים, קשורה בהעדר בשלות כמו גם בחוסר הניסיון שלהם. לצעירים המקבלים רישיון לכלי רכב דו גלגלי, אין את החובה לנסוע תקופה מסוימת עם מלווה, שידריך ויגשר על חוסר הניסיון. שילוב של גיל צעיר וכלי רכב דו גלגלי, מציב את אוכלוסיית הצעירים בסיכון גבוה. על המדינה להעלות את גיל קבלת רישיון הנהיגה לאופנוע לגיל 17, ולהאריך את תקופת הלימוד וההדרכה, כדי שאותם נערים יקבלו יותר ניסיון בכביש ויותר ידע, אודות הסכנות הכרוכות ברכיבה על כלי רכב דו גלגלי.
רוכבי אופנוע/קטנוע בכלל וצעירים בפרט, חייבים לנקוט בזהירות רבה יותר בעת רכיבה על כלי רכב דו גלגלי ממונע. יש לחבוש קסדה המתאימה למידת הראש, יש ללבוש מעיל מתאים, מכנס ארוך ונעליים סגורות. על כל רוכב ורוכב מוטלת האחריות האישית לביטחונו, אך על מדינת ישראל מוטלת האחריות לספק לרוכבים את הכלים לנהיגה בטוחה. על המדינה להגביר את ההסברה בקרב הרוכבים ואת המודעות ללבישת בגדים בהירים בלילה והדלקת אורות גם ביום.
למרות הירידה שחלה בשנה האחרונה בתאונות דרכים, בשלוש השנים האחרונות ישנה מגמה של עליה במספר ההרוגים בקרב רוכבי אופנועים וקטנועים. מדוח שמפרסמת עמותת אור ירוק עולה, כי בשנת 2011 נהרגו 45 רוכבי אופנועים/קטנועים ו-256 נפצעו קשה. הסיכוי של רוכב אופנוע/קטנוע להיות מעורב בתאונת דרכים קטלנית (תאונה עם הרוג אחד לפחות), הוא פי שבעה, מאשר לנהג כלי רכב פרטי. רוכבי אופנוע מהווים כ-4% מכלל כלי הרכב אך בשנת 2011 הם היו מעורבים ב-13% מכלל תאונות הדרכים שיש בהם הרוגים. מעורבות רוכבי אופנוע צעירים בתאונות דרכים חמורות (קטלניות וקשות) גבוהה יותר מאשר כל קבוצת גיל אחרת.
שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תפקידה של מדינת ישראל לדאוג כי התשתית בכבישים תתאים גם לרוכבי האופנועים. יש להתאים את המעקות, כך שיספגו את המכה ולא יהיו מלכודת מוות לרוכבים. יש להשתמש בצבע שלא יגרום להחלקה, כאשר הכביש רטוב ויש לעודד את הצטיידותם של הרוכבים במעילים, קסדות ומגנים איכותיים, על ידי מתן הנחות במיסוי".
בתל אביב נפגעו 164 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (15-24) בשנת 2011. בירושלים נפגעו 90 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (15-24) בשנת 2011. בפתח תקוה נפגעו 52 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (15-24) בשנת 2011. בחולון נפגעו 35 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (15-24) בשנת 2011. בראשון לציון נפגעו 26 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (15-24) בשנת 2011.
הסיבה להיפגעות צעירים הרוכבים על אופנועים/קטנועים, קשורה בהעדר בשלות כמו גם בחוסר הניסיון שלהם. לצעירים המקבלים רישיון לכלי רכב דו גלגלי, אין את החובה לנסוע תקופה מסוימת עם מלווה, שידריך ויגשר על חוסר הניסיון. שילוב של גיל צעיר וכלי רכב דו גלגלי, מציב את אוכלוסיית הצעירים בסיכון גבוה. על המדינה להעלות את גיל קבלת רישיון הנהיגה לאופנוע לגיל 17, ולהאריך את תקופת הלימוד וההדרכה, כדי שאותם נערים יקבלו יותר ניסיון בכביש ויותר ידע, אודות הסכנות הכרוכות ברכיבה על כלי רכב דו גלגלי.
רוכבי אופנוע/קטנוע בכלל וצעירים בפרט, חייבים לנקוט בזהירות רבה יותר בעת רכיבה על כלי רכב דו גלגלי ממונע. יש לחבוש קסדה המתאימה למידת הראש, יש ללבוש מעיל מתאים, מכנס ארוך ונעליים סגורות. על כל רוכב ורוכב מוטלת האחריות האישית לביטחונו, אך על מדינת ישראל מוטלת האחריות לספק לרוכבים את הכלים לנהיגה בטוחה. על המדינה להגביר את ההסברה בקרב הרוכבים ואת המודעות ללבישת בגדים בהירים בלילה והדלקת אורות גם ביום.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות