י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

על בסיס מקום פנוי

למה הנציגות החרדית שוב נרדמה בישיבה • מה מחפשים הגנבים של בית שאן בעמוד האחורי של 'יתד נאמן'• ויש גם בדיחה (לא מצחיקה) ושתי נקודות למחשבה • טורו של יצחק נחשוני

על בסיס מקום פנוי




אחרי ימים ארוכים, שבהם נראו העיתונים בישראל כמו עונש קולקטיבי, שהטילו עלינו המורים בבית הספר - 1000 פעמים אובמה ו-1200 פעמים 'הראשון בבידוד' - יורד אובמה מעט מהבמה, טופז ממשיך לאבד גובה, והכותרות הראשיות חוזרות לפרופורציה.

היום תופסת את מקומה תבוסת ה'חיזבאללה' בבחירות בלבנון. לראשונה תבוסה אמיתית, ולא כמו זו שישראל הכריזה עליה לאחר מלחמת 'לבנון השניה', ולצד זה הנאום של נתניהו, שהכריז כי יציג בשבוע הבא את עקרונותיו המדיניים, בעיקר בנושא הפלסטיני.

שתי הערות ונקודות למחשבה:

א. כשלון ה'חיזבאללה' בלבנון משאיר את ישראל כמדינה 'המתקדמת והנאורה' האחרונה באגן המזרח התיכון, המאפשרת לאיראן ולסוריה להפעיל בסיסים בעזה, שבשטחה. אפילו בלבנון הנחשלת, זה כבר לא קורה. ברק או וייסגלס, היועץ החדש של נתניהו, חייבים לצאת לארצות-הברית, ולדרוש הנחות בעקבות ה'צעד הדמוקרטי' הישראלי החדש, המתהווה באיזור.

ב. אני מתקשה להבין את התנגדותו של יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, לכוונתו של נתניהו לשאת את נאומו בשבוע הבא בכנס שיערך במסגרת מכון בגין-סאדאת - בבר אילן ולא בכנסת. כולנו מכירים את דעותיו של ריבלין, ואת ה'ממלכתיות' שהוא נוהג בה. על רקע זה תמוה: כיצד הוא אינו סבור שטוב יותר שנאום שכזה, שבוודאי יהיו בו נימות והצהרות מתרפסות, ינשא באקדמיה ולא במסגרת המחייבת של בית המחוקקים הישראלי?

ימין ושמאל תפרוצי


גם הבוקר, יום שני בשבת, מתעלמים העיתונים החרדיים מההסכם המתגבש לקראת השבת הבאה, בעימות על החניה בירושלים. אתר 'בחדרי חרדים', ובעקבותיו גם כלי תקשורת אחרים, דיווחו על פתרון יצירתי המתרקם, שכאילו נלקח מתוך ספר הבדיחות היהודיות הישן של דוריאנוב ועומד לעבור החייאה.

'בדיחה' עם זקן ארוך, מספרת על שני חסידים שהתווכחו ביניהם, אדמו"רו של מי גדול יותר במופתים? הראשון הפליג בתיאורים על ה'מויפת' הגדול שעשה הרבי שלו. בטרם הספיק לסיים, קטע אותו חברו בביטול והחל מספר על הרבי שלו: "בערב שבת אחד נסע האדמו"ר שלי עם קבוצה מחסידיו ברכבת. לפתע, ירדה השבת. מה עשה האדמו"ר? גזר שתהיה שבת מימין לרכבת, שבת משמאלה ואילו מסלול הרכבת נותר בשטח המנוטרל כביום חול, והיא המשיכה בנסיעתה כאילו לא אירע דבר".

הפלא הזה עומד להתרחש בירושלים.

'חניון ספרא' ישאר בתחום השבת, גם 'חניון קרתא' ישאר סגור בשבת, בשל התנגדות רבני העיר העתיקה לפתיחתו. גבול השבת בעיר יהיה 'גן העצמאות', קרוב מאוד לבית הכנסת הגדול שבו יפתח החניון כבכל יום.

איך תסכים ה'עדה החרדית' להסכם הזה?

ל'חוש השישי' יש הסבר: סוף-סוף 'ספרא' הוא מושג תלמודי, 'קרתא' מוזכר מדי ליל שבת בזמירות - 'קרתא דשופריא'. 'עצמאות' - מאן דכר שמיה? זהו מושג מחולל במהותו, שהשבת אינה אמורה להגיע אליו ולנגוע בו...

על בסיס אותו 'הגיון' באנו להציע לכל הצדדים, שלא למסד את חילולי השבת בירושלים בחניה מרוכזת, אלא להכריז רשמית על אי גביית תשלום-חניה בשבת במקומות המסומנים. נראה שגם להצעה זו לא יתנגדו ב'עדה החרדית', שכן מדובר במדרכות המסומנות ב...כחול לבן שהוא ודאי לא הצבע שלהם, ומעמדו בדיוק כמו של ה'עצמאות'...

אין קצבה


על פי עתוני הכלכלה המתפרסמים היום, עושה רושם שהנציגות החרדית שוב נרדמה בישיבה - ישיבת הממשלה.

אמש קיימה הממשלה דיון בהצעת האוצר לבטל את פסיקת בית המשפט העליון, אשר חייבה את המדינה להכיר בהוצאות המס של מטפלות. איש במדינת ישראל, מלבד חצי מליון החרדים שהפגינו נגד הבג"צ בהפגנה הגדולה שנערכה בזמנו בירושלים, לא יעז להתייצב מול השופטים ה'עליונים'. רק פקידי האוצר, שמשלמים את משכורתם.

ההצעה שהניח שר האוצר, יובל שטייניץ, על שולחן הממשלה היתה להחליף את ההכרה בתשלום למטפלות בחישובי המס בהטבה אחרת, של מתן 2-3 נקודות זיכוי מס לכל ילד עד גיל שמונה. על פניה ובלי לבחון אותה לעומק, נראית התחלופה כטובה במיוחד לנשות האברכים, אימהות ברוכות לילדים שרבים מהם לא עברו את גיל 8. ניתן היה לחשוב שההצעה עדיפה גם בהיותה פחות מסורבלת מקיזוז דמי מטפלת מתשלום המס.

אלא שברגע האחרון נדחתה הצעת החילופין. על פי דיווחי העתונים, הבוקר גילו השרים את ה'תרגיל' שמסתתר מאחוריה וטענו כי מדובר ב'ישרא-בלוף'. משכורתן הממוצעת של הנשים אינה מגיעה לגובה השכר שבו ניתן יהיה לעשות שימוש, ולו בחלק קטן מנקודות הזיכוי הנדיבות שהאוצר מציע לאימהות.

ברשימת המתנגדים להצעה נמנו השרים גדעון סער, לימור לבנת, אבישי ברוורמן, בוז'י הרצוג, דן מרידור וגלעד ארדן. אף שר דתי או חרדי לא עלה על הקאץ'. מילא, לא כאן טמונה עיקר הבעיה.

הפרשנים הכלכליים מעריכים היום שאין מצב, בין אם תתבצע החלטת הבג"צ כמות שהיא ובין אם תוחלף בהצעה אחרת, שהעלות למדינה לא תעמוד על פחות מ-1.5 ל-2.5 מיליארד שקל. אם כך, במה טובות ה'הטבות' האלה מהחזרת קצבאות הילדים או לפחות חלק מהן, באותה עלות? האם רק משום שקצבאות הילדים עומדות בראש מעייניהם של ראשי הציבור החרדי, הן לא נחשבות לחלופה ראויה?

על פי דיווחי מדורי הכלכלה, נתנה הממשלה לאוצר שבוע ימים להכין מקצה שיפורים להצעתה.

הזמן אוזל. ואל תעלו אפילו בדל של מחשבה, שמדובר ב'שביתה איטלקית' תת-מודעת של הנציגות החרדית, הנובעת מהחלטה אחרת שקיבלה הממשלה לקזז משכרם של השרים. להחלטה זו, מבקש יו"ר ועדת הכספים, הרב משה גפני, לצרף גם את חברי הכנסת. השתגעתם?! איזה קשר יש בין הדברים?

הקונספירציה


יתכן שהידיעה ההזויה הזו, עליה חתום/ה ל.ש. וסרמן, פורסמה גם בעיתונים נוספים, אבל את עינינו היא צדה דווקא ב'יתד נאמן', לא מעט בשל מיקומה הבולט בראש העמוד האחרון של העיתון - במסגרת ועל רקע אפור.

כותרת הידיעה נוסחה בסירבול ונראה שגם העורך האחראי לה לא ידע אם לבכות או לצחוק...

וכך נכתב בכותרת, לא נגענו, לא שינינו: "עקב ריבוי הגניבות בשכונה בקרית רבין בבית שאן דורשים להחליף את שם השכונה". וכותרת המשנה: "תושבי השכונה טוענים כי שמה של השכונה משדר יוקרה ומושך אליה פורצים וגנבים החושבים שדיירי השכונה הם מליונרים"...

בגוף הידיעה מביא הכתב\ת את סיפורם של תושבי קרית רבין, שהוקמה לפני שנתיים על-ידי צעירים, מעט מחוץ לעיר, אשר סובלים לאחרונה ממכת גניבות. ועד השכונה פנה לעירייה בדרישה לשנות את שמה. "אנו מביעים חשש כי הפריצות מקומם במחשבה של הפורצים שבשכונה מתגוררים אנשים אמידים וזאת עקב שמה ה'אקסקלוסיבי'..." – מסביר הוועד בפנייתו לעירייה וגם דואג להבהיר מיד שאין לתושבים דבר, חלילה, נגד יצחק רבין, אלא שבגללו הם נחשבים בעיני הגנבים למליונרים...

אני לא יודע מה אתם חושבים, אבל בעיניי, ההבהרה חמורה לא פחות ממעשיהם של הפורצים. גם היא 'גניבה' - גניבת דעת! ואתם יודעים מה?! איני בטוח שגם היא לא נעשתה, אלא בגלל ששמו של יצחק רבין משורבב בפניה... מה עוד נטיח בו?! עד מתי?!

ועכשיו ננסה ברצינות: איך הגיעה הידיעה התמוהה הזו לראש העמוד האחרון של 'יתד נאמן', מקום השמור לבעליו? אם תושבי השכונות בבית שאן הוותיקה היו סובלים ממכת גניבות ומחליטים לבדוק את המזוזות, ניתן היה עוד להבין פרסום בולט שכזה. אבל כאן?! הרי מדובר בצעירים שכבר התרחקו מהעיר ומתמימותה ותולים כל 'תיקון' באופנה החדשה והנפוצה של 'שינוי השם'...

אולי מישהו שם, ב'יתד נאמן', פשוט טעה והבין שמדובר ב'פריצות' עם שורוק, במקום בחולם. אם אכן כך אזי זה כבר נושא שמתאים לעיתון חרדי.

מה השיבו בעירייה לפנייתם של מוכי הגניבות מבית שאן? – בידיעה לא דווח דבר ונותרנו סקרנים.

לו ה'חוש השישי' היה נדרש להשיב לבקשה היה דוחה את הפניה על הסף, שהרי אין לדבר סוף. אם ישנו את שמו של כל מקום השורץ בגנבים, לא היה נותר בישראל אף רחוב בשמו הקודם. אפילו קרית הממשלה בירושלים לא הייתה נשארת בשמה.... תשאלו את שר האוצר לשעבר, אברהם הירשזון, שבית המשפט קבע היום שהוא גנב.

קישורים:
לטור קודם: משקים ויורקים
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}