י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

יום שכולו תורה בקלויז "תפארת ישראל" באנטוורפן

מאות השתתפו ביום שכולו תורה השנתי המתקיים בקלויז "תפארת ישראל" טשארטקוב באנטוורפן, לע"נ ראש הקהילה הנגיד רבי יהושע פריווער ע"ה

יום שכולו תורה  בקלויז "תפארת ישראל" באנטוורפן


זו השנה הרביעית ברציפות שמתפללי 'קלויז "תפארת ישראל" טשארטקוב' באנטוורפן, מעלים את זכרו של ראש קהילתם הנגיד הרה"ח ר' יהושע פריווער ע"ה, בצורה ייחודית. ר' יהושע, שסלד כל ימי חייו מכתרי שבח, ולא הותיר מקום שיספידהו וידברו בשבחו, ולכך כדי להתייחד עם זכרו, הנהיגו מתפללי הקלויז, לקבוע יום שכולו תורה, שבו מתאספים כל חברי הקהילה ומאות רבות מתושבי אנטוורפן מכל גווני הקשת, ומשתתפים בשיעורי תורה במשך כל היום, החל משעות הבוקר, עד שעות הערב המאוחרות.

וכך, החל משעות הבוקר המוקדמות גדשו את ספסלי ביהמ"ד הגדול מאות מתושבי העיר, שהסכיתו בשקיקה לשיעורים הנפלאים שהתקיימו במקום.

דברי פתיחה נשמעו מפי הרה"ח ר' דוד קאמפף מגיד שיעור בקלויז, שהעלה את זכרו של ר' יהושע פריווער ע"ה, וכן את זכרה של בת משפחתו מרת חיה סאשא פריווער [לבית ברכפלד] ע"ה, שנקטפה בדמי ימיה לאחר מחלה קשה, בערב חג השבועות תשס"ט.

את מסכת השיעורים פתח ראש הישיבה הגאון הגדול רבי יהודה אריה טרגר, חתנו כבנו של הגרש"ז אויעבאך זצ"ל, שליבן את דיני תשלומי חג השבועות, ובאילו קרבנות השייכים עדיין לחג השבועות נתחייב להביא, אם נזכה ובימים אלו יבנה בית המקדש.

החרה והחזיק אחריו, הגאון רבי אברהם יהושע לאזענגא דומ"ץ חסידי גור בירושלים, ורב קהילת חסידי גור באנטווערפען, שבפיו מפיק המרגליות, ביאר בהטעמה רבה, את כל פרטי דיני טבילת כלים, ובמיוחד לאור החידושים הרבים, של הכלים החדשים המיוצרים מפלסטיק, וסיליקון.



את שיעורי סדר לפני הצהריים, חתם הגאון רבי יעקב דוד שמאהל, דיין ומו"ץ קהילת 'שומרי הדת' באנטורפען, שבשפה ברורה העמיד את כל יסודות וגדרי זכויות יוצרים, בתוכנות מחשב, קלטות שמע סי. די. ודומיהם. הגרי"ד שמאהל חידש בדבריו, שאף אם אדם מצלם לשימושו האישי מספר השייך לו, נכנס הוא במחלוקת גדולה אי גזלן הוא, ולדעת השואל ומשיב הפקיע בזה ממון בעלים.

את שיעורי אחר הצהריים, פתח הגאון רבי יצחק זעקל פאללאק, דומ"ץ קהילת מחזיקי הדת אנטווערפען, שאחר מילות הספד על מרת חיה סאשא פריווער ע"ה, ביאר בטוב טעם ודעת, כיצד ניתן לערוך צוואה כהלכתה, שתהיה תקיפה משפטית, וללא 'חורים' הלכתיים, שבהם יכולים אי אילו יורשים להיתלות לאחמ"כ בדין תורה. וכיצד ניתן לחלק בצורה הלכתית את הירושה אף לאשתו ולבנותיו.

אחריו נמסר שיעורו של הרה"ג רבי יואל שטורך, מטובי הרמי"ם בעיר, שבמתק שפתיים נשא ונתן בסוגיית העוסק במצוה פטור מן המצוה, והעלה בדבריו, חילוק יסודי בין עוסק במצוה שבין אדם למקום, שאז יתכן שהוא עדיין מתחייב במצוות בין אדם לחברו, כיון שמצוות אלו כוללים בתוכם את שני המינים.

השיעור השלישי בשיעורי אחה"צ נשמע בקשב רב מפיו של הגאון רבי חיים אריה שפיטץ ראש ישיבת 'עץ חיים' בווילרייק-אנטווערפען, ששעה ארוכה דן בשיטות הראשונים והאחרונים בזמני עלות השחר, ופלג המנחה, והנפק"מ ההלכתיות הרבות הנוגעות לתושבי אנטווערפען, אך מקבלים את השבת מוקדם בימי הקיץ הארוכים.

כבכל שנה, אל השיעור האחרון והמרכזי מוזמן אורח דגול, ובשנה זו היה זה הגאון הגדול רבי אשר יעקב וועסטהיים ראב"ד מאנשסטער, אשר תחתיו עומדת אחת ממערכות הכשרות הגדולות בעולם, שסקר במשך שעה ארוכה את שלל מרכיבי האבקות והתמציות למיניהם, את בעיות הכשרות שבהם, והעצות להתמודדות עמם.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}