י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

חוק טל: גידול דרמטי או אבולציה איטית?

בג"ץ דן היום בחמש עתירות שהוגשו נגד 'חוק טל'. המדינה טענה: חל גידול דרמטי במספר החרדים הפונים לשירות לאומי. השופטת פרוקצ'ה: "מתן תקציבים לישיבות ללא לימוד הליב"ה הם סתירה מוחלטת לחוק טל"

בית המשפט העליון
בית המשפט העליון

בג"ץ, בהרכב מורחב של תשעה שופטים, דן היום (א') בחמש עתירות שהוגשו נגד החלטת הכנסת לפני כשנה להאריך בחמש שנים נוספות את תוקפו של חוק טל, המאפשר את דחיית השירות הצבאי לתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם.

במהלך הדיון הקשו השופטות: הנשיאה דורית בייניש ואילה פרוקצ'יה על נציג הפרקליטות, עו"ד אבי ליכט, בשאלות בכל הנוגע בטענתו לפיה חוק טל מיושם כמתוכנן ובהצלחה על ידי כך שהצעירים החרדים פונים בהדרגה למסלול של "שירות אזרחי", במקום לשירות צבאי, והדבר מבטא את הלחצים הפנימיים בחברה החרדית להשתלב בשוק האזרחי.

לדברי עו"ד ליכט, כיום פונים כ-700 אברכים בשנה למסלול האזרחי בהשוואה ל-70 בלבד שפנו לפני שנה. הנשיאה בייניש העירה כי לא ייתכן לבחון את יישום החוק בהתבסס על לחצים בחברה החרדית.

עו"ד ליכט השיב כי לשינוי החשיבה בחברה החרדית יש רלבנטיות לנושא, משום שאם התהליך של יציאה לשירות האזרחי מתבצע באופן פנימי, מתוך החברה החרדית, אז סיכויי ההצלחה של חוק טל גדלים.

השופטת פרוקצ'יה הביע תמיהה כיצד עו"ד ליכט מדבר על הצלחת השירות האזרחי והשינוי החברתי בחברה החרדית, כאשר "חוק הליבה" פטר ישיבות חרדיות מהתנאי לפיו הן יקבלו תקצוב מהמדינה רק אם ילמדו "לימודי ליבה". חוק זה, לדעת פרוקצ'יה, דווקא מקשה על השתלבות החרדים בחברה האזרחית.

"מכח מה אתם צופים הצלחה של חוק טל ושל תהליך שינוי בחברה החרדית, כאשר אנו רואים שבחינוך החרדי לא עומד להתרחש תהליך כזה", שאלה השופטת. "דברים כאלה הרי לא קורים יש מאין".

השופטים דנו בטענות העותרים, לפיהם החוק פוגע באופן בלתי מידתי בזכות לשוויון, כאשר הוא מאפשר לציבור גדל והולך של אברכים, שמספרם מגיע השנה לכ-55 אלף איש, להתחמק מחובת שירות צבאי.

בעקבות העתירות הוציא אז בג"ץ צו על תנאי, שחייב את ממשלת ישראל אשר יזמה את החוק, לנמק מדוע לא תבוטל ההחלטה להאריך את תוקפו.

בתשובה שהוגשה, ביקשו הממשלה ושר הביטחון, באמצעות עורך הדין אבי ליכט מפרקליטות המדינה, לדחות את העתירות בנימוק שהשנה חל "שינוי דרמטי" במספר תלמידי הישיבות המשרתים ב"שירות האזרחי", שהוא מנגנון שנוצר בעקבות חוק טל המאפשר לצעירים חרדים שירות למען החברה כתחליף לשירות צבאי.

קישורים:
מקור:nrg
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}