כ"א תשרי התשפ"ה
23.10.2024

הגראי"ל שטיינמן: "הסופה - לשבור הרגשת אני ואפסי עוד"

מאז פקדה הסופה סנדי את ארה"ב, כואב הגראי"ל שטיינמן כל העת את כאבם של יהודי ארה"ב • בשל אלו סיבות נגרמה הסופה? על מי יש 'תביעה'? ומה היה צריך לנהוג?

סנדי
סנדי

מעט יותר משבוע עבר מאז פקדה הסופה 'סנדי' את חופיה המזרחיים של ארה"ב, ותלמידיו של הגראי"ל שטיינמן מעידים: "הגראי"ל מצטער כל העת בצערם של אחינו בית ישראל בארצות הברית, שסובלים מאד אחרי הסופות והסערות שהם ספגו. וכמעט כל מי שנכנס אצל רבינו בתקופה הזו מתושבי ארה"ב, שואל אותו הגראי"ל אם היה בסערה וכו'".

בשיעוריו הזכיר רה"י את מה שאמרו חז"ל, ש"כשחרב בית המקדש רצו שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין, נטפל להן רבי יהושע אמר להן בני מפני מה אי אתם אוכלין בשר ואין אתם שותין יין, אמרו לו נאכל בשר שממנו מקריבין על גבי מזבח ועכשיו בטל, נשתה יין שמנסכין על גבי המזבח ועכשיו בטל וכו'. אמר להן בני בואו ואומר לכם שלא להתאבל כל עיקר אי אפשר שכבר נגזרה גזרה, ולהתאבל יותר מדאי אי אפשר שאין גוזרין גזירה על הצבור אלא אם כן רוב צבור יכולין לעמוד בה וכו', אלא כך אמרו חכמים סד אדם את ביתו בסיד ומשייר בו דבר מועט וכו', וכל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה. וכך גם על הצרות הנוראות שפגעו בכלל ישראל היה לנו שלא לאכול בשר ולא לשתות יין רק שאי אפשר לעמוד בזה".

עם זאת, כאשר נשאל הגראי"ל לסיבת הסופה, הסביר שארה"ב ידועה בהרגשת 'אני ואפסי עוד', וזה בא הקב"ה 'לשבור' להם וללמדם. וכשנשאל וכי הרגשה זו היא 'תביעה' בשמים גם על יחידים, ענה: "כל אמריקאי חושב שיש לו את כל היכולות... והקב"ה מלמד אותם שהדולר לא שוה כלום!"

"ובכלל", הוסיף ואמר, "התביעה על היהודים הרבה יותר מהגויים, שהם כבהמות נדמו. והתביעה היא הן בלימוד התורה, הן במעשה המצוות, הן בצניעות, כמו שכתוב ולא יראה בך ערות דבר ושב מאחריך".

ראש הישיבה הוסיף והזכיר את הירושלמי בסוף ברכות, "על מה זוועות באין, חד אמר מפני המחלוקת וחד אמר מפני עניינים חמורים בזימה, מה שידוע לאחרונה שנחקקו שם חוקים נוראים בזה, 'אגעוואלדיגע חוצפה', וכן משום שיש הרבה התבוללות רח"ל בארצות הברית".

הגראי"ל התייחס לסופה והגדיר אותה "מעין מבול", ואף ציין שכתוב ש"הקב"ה נשבע שלא יביא מבול על 'כל' העולם, אבל על מקום אחד כן, וכאן זה מבול!"
הגראיל סופה ארהב מבול זוועות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}