כ-30 אלף כלי רכב ישנים נוסעים בכבישי ישראל ומסכנים את כולנו
הגיל הממוצע של כלי הרכב בישראל בשנת 2011 הוא 6.5. מנכ"ל אור ירוק: "כלי רכב ישנים מסכנים את הנהג ואת שאר משתמשי הדרך. על המדינה לעודד הורדה מהכביש של כלי רכב ישנים ופחות בטיחותיים"
- אור ירוק
- כ"ו חשון התשע"ג
דוב האזרחי
כ-62 אלף כלי רכב, בני יותר מעשר שנים, נעים בכבישי ישראל, ומתוכם כ-30 אלף בני 20 שנים. כך עולה מנתוני אור ירוק, המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הגיל הממוצע של כלי הרכב בישראל בשנת 2011 הוא 6.5. מדובר בירידה קלה מאוד ביחס לנתוני שנת 2010, כאשר גיל הרכב עמד על 6.6. בשנת 2011 נעו על כבישי מדינת ישראל 1,657,094 כלי רכב פרטיים. מדובר בעליה ביחס למספר כלי הרכב שנעו בכבישים בשנת 2010 ושעמד על 1,594,501 כלי רכב.
בשנת 2011 נוספו 167,725 כלי רכב פרטיים חדשים לכבישי ישראל, כאשר בשנת 2010 נוספו 179,634 כלי רכב פרטיים.
שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "כלי רכב ישנים מסכנים את הנהג ואת שאר משתמשי הדרך. על המדינה לעודד הורדה מהכביש של כלי רכב ישנים ופחות בטיחותיים."
בשנת 2011 היו בקלנסווה 3,907 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 11.6 שנים. בשנת 2011 היו באום אל פאחם 9,465 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.8 שנים. בשנת 2011 היו ברהט 5,140 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.5 שנים. בשנת 2011 היו בטמרה 6,786 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.5 שנים. בשנת 2011 היו בבית"ר עילית 1,665 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.4 שנים. בשנת 2011 היו בטייבה 8,886 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.4 שנים. במקרה של תאונת דרכים, סיכויי הנוסעים בכלי רכב ישן להיפגע, גדולים יותר. מקובל להתייחס למאפייני הרכב כגורם משני ושולי בהיווצרות וגרימת תאונות דרכים, אך התמונה שונה. מסתבר שככל שחקירת התאונות יורדת לעומק רב יותר, הקשר בין כשל טכני לתאונה מתחזק.
ככל שהרכב ישן יותר, כך הוא פחות בטיחותי. במהלך השנים האחרונות אנו עדים להתפתחויות מרחיקות לכת בתחום בטיחות הרכבים. מערכות חכמות ומצילות חיים נכנסו כסטנדרט אל כלל כלי הרכב, ביניהן ניתן למנות את מערכת הבלימה ABS, 6 כריות אוויר, מערכת למניעת החלקה ומערכות בטיחותיות נוספות. מעבר לכך, שילדת הרכב חזקה ועמידה יותר בפני תאונות דרכים, בכלי רכב חדש.
עמותת אור ירוק: "יש לשאוף להצעיר את גיל כלי הרכב בישראל, שכן כלי הרכב החדישים מיוצרים על פי תקני בטיחות גבוהים יותר ומאובזרים באמצעי בטיחות טובים ויעילים יותר. הורדתם מהכביש של כלי רכב ישנים, עשויה לצמצם את מספר הנפגעים מתאונות דרכים ולשפר את איכות האוויר שאנחנו נושמים. עלותו של הנזק הכלכלי, הישיר והעקיף למדינה, מתאונות דרכים, מסתכם בכ-7.75 מיליארד שקל בשנה."
אחת הדרכים האפקטיביות להצערת גיל הרכב הינה תכנית הגריטה של משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה. התכנית מאפשרת לבעלי כלי רכב ישנים, בני 20 שנה ומעלה, למסור את רכבם למגרשי הגריטה, תמורת 3000 שקלים. בחודש ספטמבר 2012, הודיעה ועדת הכספים כי מקציבה 10 מיליון שקלים לחידוש הפרויקט, שהוקפא מספר פעמים בשל חוסר תקציב. גריטת כלי הרכב מצמצת את הנזק מתאונות הדרכים, מפחיתה את זיהום האוויר ומגדילה את חומרי הגלם של הרכב.
בשנת 2011 נוספו 167,725 כלי רכב פרטיים חדשים לכבישי ישראל, כאשר בשנת 2010 נוספו 179,634 כלי רכב פרטיים.
שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "כלי רכב ישנים מסכנים את הנהג ואת שאר משתמשי הדרך. על המדינה לעודד הורדה מהכביש של כלי רכב ישנים ופחות בטיחותיים."
בשנת 2011 היו בקלנסווה 3,907 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 11.6 שנים. בשנת 2011 היו באום אל פאחם 9,465 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.8 שנים. בשנת 2011 היו ברהט 5,140 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.5 שנים. בשנת 2011 היו בטמרה 6,786 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.5 שנים. בשנת 2011 היו בבית"ר עילית 1,665 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.4 שנים. בשנת 2011 היו בטייבה 8,886 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.4 שנים. במקרה של תאונת דרכים, סיכויי הנוסעים בכלי רכב ישן להיפגע, גדולים יותר. מקובל להתייחס למאפייני הרכב כגורם משני ושולי בהיווצרות וגרימת תאונות דרכים, אך התמונה שונה. מסתבר שככל שחקירת התאונות יורדת לעומק רב יותר, הקשר בין כשל טכני לתאונה מתחזק.
ככל שהרכב ישן יותר, כך הוא פחות בטיחותי. במהלך השנים האחרונות אנו עדים להתפתחויות מרחיקות לכת בתחום בטיחות הרכבים. מערכות חכמות ומצילות חיים נכנסו כסטנדרט אל כלל כלי הרכב, ביניהן ניתן למנות את מערכת הבלימה ABS, 6 כריות אוויר, מערכת למניעת החלקה ומערכות בטיחותיות נוספות. מעבר לכך, שילדת הרכב חזקה ועמידה יותר בפני תאונות דרכים, בכלי רכב חדש.
עמותת אור ירוק: "יש לשאוף להצעיר את גיל כלי הרכב בישראל, שכן כלי הרכב החדישים מיוצרים על פי תקני בטיחות גבוהים יותר ומאובזרים באמצעי בטיחות טובים ויעילים יותר. הורדתם מהכביש של כלי רכב ישנים, עשויה לצמצם את מספר הנפגעים מתאונות דרכים ולשפר את איכות האוויר שאנחנו נושמים. עלותו של הנזק הכלכלי, הישיר והעקיף למדינה, מתאונות דרכים, מסתכם בכ-7.75 מיליארד שקל בשנה."
אחת הדרכים האפקטיביות להצערת גיל הרכב הינה תכנית הגריטה של משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה. התכנית מאפשרת לבעלי כלי רכב ישנים, בני 20 שנה ומעלה, למסור את רכבם למגרשי הגריטה, תמורת 3000 שקלים. בחודש ספטמבר 2012, הודיעה ועדת הכספים כי מקציבה 10 מיליון שקלים לחידוש הפרויקט, שהוקפא מספר פעמים בשל חוסר תקציב. גריטת כלי הרכב מצמצת את הנזק מתאונות הדרכים, מפחיתה את זיהום האוויר ומגדילה את חומרי הגלם של הרכב.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות