י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

ברוך הבא לירושלים, ניר ברקת

"לא היה ולא יהיה ראש עירייה שיצליח לנהל את ירושלים בלי הפגנות חרדים. אפילו ראש העיר החרדי אורי לופוליאנסקי ספג את הרפרטואר המוכר של הקנאים" • אבישי בן חיים מסביר למה מפגינים

פחי אשפה עולים באיש במהלך ההפגנה נגד פתיחת חניונים. צילום: יוסי שחר
פחי אשפה עולים באיש במהלך ההפגנה נגד פתיחת חניונים. צילום: יוסי שחר



עוד כתבות בנושא:
חשיפה: המשטרה הבעירה אש
זעקת ירושלים • גלרית ענק מההפגנות
ירושלים בוערת: עצורים, פצועים ושריפות
"אנחנו נלחמים נגד הנציגים החרדים" • ראיון מיוחד
אדוני ראש העיר: "אנחנו נילחם!"< a/>
גרסת הראיס • מסמך בלעדי
חניון 'קרתא' לא יפתח בשלב זה בשבתות
חניונים בשבת, בהכשר הבד"ץ • חשיפה


ברוך הבא לירושלים, ניר ברקת.

ששה חודשים מאז כניסתו לתפקיד ראש העירייה בנובמבר אשתקד, חזרה אמש ירושלים לבעור על רקע מאבקי חרדים-חילוניים. האם ברקת עשה משהו לא נכון ויכול היה למנוע את ההתפוצצות? מקסימום לדחות אותה.

ברקת דווקא עשה מאמצים למזער את חילולי השבת בפתיחת חניון העירייה לראשונה השבת לטובת מטיילים שממילא מגיעים עם רכביהם לעיר מידי שבת. בכדי להימנע מחילולי שבת מיותרים, נפתח החניון ללא גביית תשלום, המעליות - אפילו אלה שבקומה החמישית מתחת לקרקע - הושבתו, והמחסום החשמלי הושאר פתוח מיום שישי. אפילו על השומר חשבו ודאגו שלא יהיה יהודי.

אישים בולטים בזרם המרכזי בציבור החרדי הסבירו כי הם אינם יכולים להסכים לכך, כמובן, אך לא מדובר ב"קזוס בלי" - סיבה ליציאה למלחמה נגד העירייה החדשה. מנהיג הציבור הליטאי, הרב אלישיב, לא חתם על הקריאה לצאת להפגנה, ובכל זאת אלפים הפגינו בהנהגת הפלג הקיצוני של "העדה החרדית‭."‬

צריך להפנים: לא היה ולא יהיה ראש עירייה שיצליח לנהל את ירושלים בלי הפגנות חרדים.

להזכירכם, אפילו ראש העירייה הקודם והחרדי אורי לופוליאנסקי ספג התקפות קשות, פשקווילים, נאצות, הפגנות ושאר אמצעים מהרפרטואר המוכר של הקנאים החרדים. ולמה בעצם שלא יהיו הפגנות? לא רק כי באמת מדובר בעיר מורכבת במיוחד, אלא גם בגלל שההפגנות הללו יותר משנועדו להעביר מסר מאיים לציבור החילוני, נועדו להעביר מסר לציבור החרדי. מדובר במגדיר הזהות המרכזי של הקנאים אל מול החרדים האחרים, וגם לצורך תרומות לא יזיקו קצת תמונות של הפגנות.

גם בזרם המרכזי זקוקים להפגנות מעת לעת, אך בדרך כלל מעדיפים לסגור עניינים בשקט. בפועל, השילוב של שתי הגישות עובד מצויין: הקנאים עושים את הבלגאן, והח"כים גפני, ליצמן ופרוש סוגרים עניינים עם הממסד המבוהל.

ההתנהלות המושלמת, על גבול הגאוניות, באה לידי ביטוי בחוק טל. הקנאים הפגינו נגדו, משל היה מדובר בגזירת שמד, הנציגים החרדים שיחקו אותה מתפשרים, החילונים היו בטוחים שהנה הוצאנו את החרדים מהישיבות. בפועל, משמעות חוק טל היא שבחורי הישיבות קיבלו פטור משירות צבאי.

ומה יועיל הדיון החוזר בבג"ץ בנושא? יועיל לחרדים. להתגייס מרצון הם הרי לא יתגייסו, ואם מישהו ינסה לעשות את זה בכוח - החברה החרדית תקבל את המתנה הכי גדולה שאפשר לתת לה, ותתאחד למלחמת קודש ולהפגנות שיחזקו את הזהות החרדית הקולקטיבית. הדיונים בנושא, בדומה לפרסומים האולטרא-מוגזמים על הצלחת הנח"ל החרדי, יוצרים מיצג שווא שנמשך שנים, על פיו כביכול הנושא אוטוטו נפתר והחרדים בדרך לצבא. הם לא.

מאמרו של אבישי בן חיים התפרסם ב'מעריב'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}