י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

"אנחנו נלחמים נגד הנציגים החרדים" • ראיון

משי זהב חוזר לימיו הגדולים. בראיון ל'בחדרי חרדים' הוא אומר: "החרדים יושבים בקואליציה מאינטרסים אישיים" • "נראה למשטרה שיש פיקוח נפש בפתיחת החניונים" • "אני אומר לילדי: אין מה לפחד מפרשים"

יהודה משי זהב. ''יש כאן הפרת איזון חמורה''
יהודה משי זהב. ''יש כאן הפרת איזון חמורה''

עוד כתבות בנושא:
חשיפה: המשטרה הבעירה אש
ברוך הבא לירושלים, ניר ברקת
זעקת ירושלים • גלרית ענק מההפגנות
ירושלים בוערת: עצורים, פצועים ושריפות
אדוני ראש העיר: "אנחנו נילחם!"< a/>
גרסת הראיס • מסמך בלעדי
חניון 'קרתא' לא יפתח בשלב זה בשבתות
חניונים בשבת, בהכשר הבד"ץ • חשיפה



ההפגנה הסוערת בירושלים, מראות הפחים הנשרפים, פרשי המשטרה ברחוב מאה שערים, ילדים נגררים למעצר החזירו אותנו לימי מלחמות השבת הגדולות. מי שניהל אז את המאבקים וזכה לכינוי המכובד קמב"ץ 'העדה החרדית' היה יהודה משי זהב. התקשרנו לברר אם גם לאחר שעבר את הכביש לכיוון הר הרצל, הוא משתתף בהפגנות השבת שנערכות על יד העדה החרדית.

• היית היום בהפגנה?

"בהחלט. אני וילדי".

• למה?

"הרגשתי שאני חייב להצטרף להפגנה. יש כאן הפרת איזון של היחסים העדינים בין החרדים לעירייה. יש כאן רצון להפר את הסטאטוס קוו, ועל זה חייבים להילחם. אין מקום לפשרות. צריך להוכיח לכולם שהשבת חשובה לנו. אי אפשר לתת לסיפור החמור לעבור לסדר היום".

• ההפגנה בשבת הייתה של 'העדה החרדית', אתה הרי חצית קווים בשנים האחרונות. מה גרם לך בכל אופן להצטרף?

"אני אמון על חינוך של 'העדה החרדית'. אמנם בשנים האחרונות גיליתי שיש אפשרות לקרב ציבור חילוני גדול בשיטות שונות מאלו הנהוגות ב'עדה'. אבל בהשקפתי אני איש העדה החרדית. לא השתניתי. את ארגון זק"א פתחנו בעקבות המאבקים נגד ניתוחי מתים. אני לא חושב שמותר לנו להתפשר על קוצו של יוד. וכתושב ירושלים – כל פעם שמשהו ייגע בציפור נפשי, אני אקום למחות. לא נוותר. והמשטרה צריכה לדעת את זה".

• נגד מי אתם מפגינים, הרי הייתה דרישה משטרתית לפתוח את החניונים, אתם רוצים שהעירייה תלך נגד המשטרה, טוענים שאי פתיחת החניונים תגבול בפיקוח נפש?

"המשטרה היא לא גורם מחליט, היא גורם מבצע. ממתי המשטרה מחליטה על דברים עקרוניים. התירוץ הזה הוא עלוב. חוץ מזה אנחנו נראה למשטרה, שאם יפתחו את החניונים יהיה יותר פיקוח נפש בהפגנות. הם יבינו שהפיקוח נפש של החניונים הוא משחק ילדים".

• אז אתם מפגינים נגד העירייה?

"לא. אנחנו מפגינים גם נגד הנציגים החרדי. כשהגענו לכיכר ספרא עמדו שם קבוצת מפגינים חילונים בראשות נציג מרצ פפה אללו. אמרתי לאלו שעמדו סביבי אנחנו לא נלחמים דווקא נגדו. אנחנו נלחמים גם בנציגים החרדים בעירייה. הם הטעו את ברקת, וניהלו מו"מ על שבת קודש. זה מעשה שלא ייעשה, עכשיו הם מבינים שעשו טעות, ומנסים לחזור בהם. הם אמרו שיש להם אישור מהרבנים – כנראה הם לא אמרו אמת.

"המאבק שלנו הוא גם נגד הנציגים החרדי, חד משמעית. הם צריכים להבין הישיבה שלהם בקואליציה לא תורמת כלום. אולי תורמת להם עצמם. את כל ההישגים בירושלים, השגנו בזמן קולק, שלא היינו בקואליציה. נלחמנו, נאבקנו – והצלחנו. גם כאן צריך להילחם, לא לשבת על הכיסאות, ולחשוב שעושים משהו.

"ברקת מדבר הרבה, אבל לא עושה הרבה. מאז שעלה לשלטון מצב הציבור החרדי בירושלים התדרדר – חד משמעית. לכל דבר יש תירוץ והסבר, אבל בשורה התחתונה – אנחנו הפסדנו. צריך להבין, ברקת מחוייב לבוחרים החילונים שלו, הוא צריך לרצות אותם, וזה מה שהוא עושה. אם נלחמים בנו, אנחנו יודעים להשיב".

• תצטרף להפגנות גם בשבתות הבאות?

"וודאי. אני חלק מהמאבק. יתירה מזאת, לקחתי את הילדים שלי, לחנך אותם. להראות להם על מה צריך להיאבק. על מה אסור להתפשר בשום אופן. גם אם חוטפים קצת מים או איזה בעיטה מפרש – אין מה להתרגש מזה. על קדושת השבת – לא מתפשרים. הלכתי גם לעצורים ואמרתי להם: כל הכבוד! אני נעצרתי 34 פעמים, ולא קרה לי כלום. על דברים כאלה חשוב להיעצר. כך שמלבד המאבק האידיאולוגי, יש לי כאן עניין חינוכי. לגדל את ילדי, כפי שאני גדלתי".

• התייעצו איתך לפני היציאה למאבקים?

"אני הייתי מעורב. עוד לפני שברקת הגיע לגאב"ד העדה, היו נסיונות למנוע את פתיחת החניון, ודיבר איתי כיצד לפעול. אני מקווה שראש העיר יגיע למסקנה שפתיחת החניון מסוכנת ליציבות העיר, ויסגור את החניונים בשבת".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}