י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

ירושלים בוערת: עצורים, פצועים ושריפות

אלפי אנשים הפגינו בכיכר השבת על פתיחת חניון ספרא בשבתות. תוצאות ההפגנה: 8 עצורים, מפגינים ושוטרים פצועים, שריפות פחים. העדה: זו רק ההתחלה. המשטרה: בשבת הבאה יהיו עצורים רבים

עצור בהפגנת השבת. צילום: פיני רוזן
עצור בהפגנת השבת. צילום: פיני רוזן

'העדה החרדית' רושמת וי קטן במאזן האימה שנפתח השבת מול ראש העיר ירושלים, ניר ברקת. לפחות שישה שוטרים נפצעו בשכונת מאה שערים, במהלך פיזור ההפגנה שבוצע באמצעים ברוטאליים וחסרי-תקדים, באמצעות פרשי משטרה, רכב להשפרצת מים וכוחות גדולים של שוטרים ואנשי מג"ב.
.

עוד כתבות בנושא:
זעקת ירושלים • גלרית ענק מההפגנות
"אנחנו נלחמים נגד הנציגים החרדים" • ראיון מיוחד

השוטרים, שנערכו ברחוב שבטי ישראל עם זרנוקי מים, החליטו לפזר את ההפגנה בכל דרך, ונקטו באמצעים אלימים שלא זכורים למפגיני השבת. עם צאת השבת, כתגובה על האלימות הקשה של המשטרה, החלו המפגינים להעלות באש פחי אשפה. יצוין, כי בערב שבת הוציאה עיריית ירושלים עשרות פחים משכונת מאה שערים, מה שגרם לסבל רב לתושבי השכונה במהלך השבת.

כמה מפגינים השתתפו? קיימת מחלוקת: ב'עדה החרדית' אומרים כי בהפגנה השתתפו כ-15,000 אנשים ומבטיחים שזו רק ההתחלה. אך עדי ראיה מספרים על 5000 מפגינים בלבד. ואילו המשטרה מעריכה את מספר המפגינים ב-1000.

במהלך ההפגנה הסוערת עצרה המשטרה שמונה חרדים, בהם נער בן 16. העצור השמיני נעצר לאחר שקבוצת נערים ניסו לדרדר פח בוער מרחוב שבטי ישראל לרחוב הנביאים. כוחות משטרה עצרו אחד מחברי הקבוצה.

במהלך ההפגנה נפגע קצין משטרה בגבו, והוא פונה לבית החולים הדסה הר הצופים. עד כה נפצעו 4, מתוכם 3 שוטרים וצלם עיתונות. יותר מאוחר שוחרר הקצין שנפגע בגבו מבית החולים.

ההפגנה יצאה מכיכר השבת בשעה 17:00, בשירה אדירה של המפגינים: 'ישמחו במלכותך שומרי שבת וקוראי עונג' לכיוון כיכר ספרא.

בהפגנה השתתפו חברי בד"ץ 'העדה החרדית', בראשות הגאב"ד הגרי"ט וויס, שיצא מביתו כשהוא מלווה ב-200 מפגינים, האדמו"ר מתולדות אהרן, ממשכנות הרועים, והאדמו"ר מדושינסקא.

המפגינים הגיעו לרחבת העירייה, והמשטרה הדפה אותם באמצעות פרשים, חזרה לשכונת מאה שערים. לאחר הצלחת המשטרה בהדיפת המפגינים, נמשכו המהומות בתוך השכונה.

כתבות קודמות בנושא:


אדוני ראש העיר: "אנחנו נילחם!"< a/>
גרסת הראיס • מסמך בלעדי
חניון 'קרתא' לא יפתח בשלב זה בשבתות
חניונים בשבת, בהכשר הבד"ץ • חשיפה


המשטרה נערכה מבעוד מועד להפגנה. כוחות גדולים של שוטרים ומג"ב נערכו למנוע הפרות סדר. רחוב שבטי ישראל, הסמוך לחניון, נסגר לתנועה.

קומץ אנשי 'התעוררות' הפגין מול מפגיני השבת עם שלטים שבהם נכתב: "כאן זה לא טהרן", "אין לחרדים בושה", וגם: "מרכז העיר שייך לחילונים". אחד החרדים צעק להם: "לכו לגרמניה. מה יש לכם מארץ הקודש".

מפקד מרחב ציון, תת-ניצב ברונו שטיין, אמר בתדרוך כתבים: "חרדים הגישו בקשה לקיים את ההפגנה, אישרנו אותה. ידענו שיהיו אלפי חרדים ולכן סגרנו את רחוב שבטי ישראל. ההתחייבות היתה שהם יפגינו בקריאת פרקי תורה, אך למרות זאת הכנו כוחות למקרה שזה יתפתח אחרת. כשהמפגינים הגיעו, הבנו שלא מדובר בהפגנה שקטה. הם הפגינו אלימות לא פשוטה כלפי השוטרים, ירקו לעברם וזרקו חפצים לעברם. התחלנו בפיזור של המפגינים. השוטרים לא הפעילו אלימות קשה".

תת-ניצב שטיין ציין כי בשלב הראשון, נמנעה המשטרה ממעצרים. "מדובר בשבת ואנחנו מבינים את הרגישות של הציבור. אך אם ההפגנות ימשכו, יערכו מעצרים רבים".

באתר YNET דווח על מסיבת עיתונאים של מפקד מחוז ירושלים שקרא: "לפתוח את החניון בממילא בשבת". לפי הדיווח, למרות העימות הקשה, הצהיר ניצב אהרון פרנקו: "יש לפתוח חניונים בירושלים בשביל ההמונים שמגיעים בשבתות".

פרנקו הודה, בניגוד להודעות קודמות של המשטרה, כי "ההמלצה שלנו היתה לפתוח את חניון קרתא (במתחם ממילא), ואני מקווה שעם הידברות נוכל לאפשר זאת".

פרנקו סיכם את היום הקשה, ואמר כי מה שהתרחש הוא אירוע חריג: "משטרת מחוז ירושלים התמודדה עם התפרעות אלימה של חרדים. לא הערכנו - וזאת על פי סיכומים מוקדמים - שתהיה אלימה, אך מהרגע הראשון זו היתה הפגנה ברוטלית ואלימה, תוך כדי שהמפגינים מנסים לפרוץ בכוח לעירייה. השוטרים בלמו את הכניסה לבניין העירייה, והדפנו את המפגינים לתוך השכונה תוך שהם מיידים אבנים ובקבוקים לעבר השוטרים. אני מקווה שהאירועים מסתיימים כאן.

"כמעט שנתיים יש שקט תוך הידברות יום-יומית עם הקהילה ומה שקרה כאן זה אירוע חריג, שאני מקווה מאוד שלא יהיו עוד כמותו. אנחנו נשב בימים הקרובים עם הנציגים כדי להרגיע את הרוחות".

קישורים:
מקורות: כתבי בחדרי חרדים ו-YNET
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}