י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

קרית יובל: 45 יום - שקט

ההסכם שאושר עם 'צפירת השבת' הוביל את שכונת קרית יובל לשבת שקטה. מה חיפשו שני חובשי שטרימלאך בבית הכנסת הליטאי? וגם: לאיזו עדה שייכים התומכים בבית הכנסת • כל הפרטים

שבת של שקט. קרית יובל. צילום: אתר עיריית ירושלים
שבת של שקט. קרית יובל. צילום: אתר עיריית ירושלים

מי שנכנס בליל שבת האחרון לבית הכנסת ברחוב אולסוונגר בשכונת קרית יובל בירושלים, נאלץ לשפשף את עיניו בתימהון. עשרות האברכים שרו יחדיו את שירי השבת, בשקט ובשלווה. הסימנים היחידים לדרמה שהתחוללה בשכונה עד דקות ספורות לפני כניסת השבת, היו ניידות המשטרה שחנו מחוץ לבית הכנסת.

כתבה בנושא:

"ניסינו שלום - עכשיו המלחמה"

בבית ממול, התאספו מספר חילונים. מי שהאזין לשיחה הקולנית שהתנהלה ביניהם, יכול היה לשמוע ויכוח סוער. הקבוצה התחלקה לשניים: אלו שזעקו על 'החוצפה' של החרדים ש'מעיזים' להתפלל בבית הכנסת, ואלו שמוחים בהם על הגזענות והרשעות שטמונות בטיעונים מסוג זה (אם יורשה לנו להכליל, הרי שהחלוקה בין הקבוצות הייתה עדתית. הקבוצה השניה שייכת לעדות המזרח).

אך לבד מהזוטות הללו, התפילה התנהלה ברוגע מפתיע. מי שחיפש בכל זאת סימנים בתוך בית הכנסת, יכול היה למצוא אותם בדמות שני חובשי שטירמלאך שהתפללו יחד עם ציבור המתפללים הליטאי. היו אלה חברי עיריית ירושלים: יוסי דייטש ושלמה רוזנשטיין.

השניים, שהבטיחו לתושבים שיגיעו להתפלל במחיצתם, באו למרות ההסדר שהתגבש ממש עם הצפירה המכריזה על כניסת השבת, ולמרות החום הכבד. לאחר התפילה חזרו השניים לביתם. מהנציגים הליטאים הגיע יצחק פינדרוס, שמלווה את המאבק לכל אורכו. פינדרוס התארח בשכונת בית וגן הסמוכה לאורך כל השבת.

קצת קשה להבין על מה המהומה. בית הכנסת המדובר הוא סך הכל שחזור של מכולת כושלת. המבנה ששימש בעבר כחנות מכולת קטנה, עומד בשיממונו בשנים האחרונות. האיזור הכושל אינו מצדיק אפילו חנות מכולת. התושבים החרדים, שנזקקו באופן נואש לבית כנסת, קנו את המבנה הישן בסכום מפולפל. מי שייכנס למבנה הקטן והמצ'וקמק, לא יאמין שעליו ניטשת מהומה. אך המציאות חזקה מכל דמיון.

התושבים שציפו לשבת סוערת, קיבלו בכניסת השבת את הבשורה: יש הסכם. אמנם ל-45 יום, אך בכל זאת יש אוויר לנשימה.

ההסכם שהתגבש בין העירייה ליועץ המשפטי קובע כי מבנה בית הכנסת ישמש את המתפללים בשבת לכל אורכה. בימי חול יפעל בית הכנסת רק בבוקר ובערב, כשלאורך כל היום - המבנה יהיה סגור.

התושבים, שנענו להסכם בלית ברירה, קיבלו הבטחה כי ב-45 יום הבאים, יעשו הנציגים בעירייה הכל בכדי לאשר את המבנה לאישור חורג, באופן קבוע. בד בבד יעבדו התושבים על הקצאה עירונית שתיתן מענה לציבור האברכים הגדול המתגורר בשכונה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}