י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

"ניסינו שלום - עכשיו המלחמה"

התושבים החרדים בקרית יובל, המתמודדים מול קבוצה שולית העושה הכל בכדי להצר את צעדיהם, החליטו: יוצאים למלחמה חזיתית. הנציגים החרדים: "אנחנו מוכנים להיעצר" • כל הפרטים

ניסו להגיע לפשרה. ניר ברקת עם יצחק פינדרוס ויוסי דייטש
ניסו להגיע לפשרה. ניר ברקת עם יצחק פינדרוס ויוסי דייטש

תושביה החרדיים של שכונת קרית יובל, לא מבינים מאיפה זה נפל עליהם. החרדים החלו להגיע לשכונה לפני כחמש שנים. הקירבה לבית וגן, המחירים הזולים, והשטחים הירוקים הביאו את האברכים הצעירים להתגורר בשכונה.

ההתחלה נראתה מבטיחה. יחסי השכנות עם הציבור החילוני בשכונה היו לשם דבר. בשכונה שררו יחסי שכנות שהפתיעו את כל הנוגעים בדבר. דו-קיום של אנשים שרוצים לחיות בשקט ובשלווה. אלא שאז החלה קבוצה שולית של תושבים חילונים להתעורר. במקומונים הירושלמים החלה זעקה על 'התחרדות' השכונה - וניצני המאבק נזרעו.

מאז עברו הרבה מים בצינורות הביוב של השכונה הירושלמית, וזוגות צעירים רבים הגיעו לשכונה. הגיעו על מנת להישאר. אך לא על מנת להשתלט. ככל שגדלה הקהילה החרדית, נוצר צורך בשירותים אלמנטאריים, כגון: גני ילדים, בתי כנסת, ובתי מדרש. התושבים טיכסו עצה, ופתחו ועד מסודר, האחראי למצוא פתרונות למצוקות שליוו את הקהילה החדשה והמתפתחת.

בשלב ראשון נפתח בית כנסת. בית הכנסת, ששכן בווילה פרטית, הביא פיתרון זמני למצוקה ההולכת וגוברת של התושבים. אלא שאז החל מאבק על העירוב. המאבק שהחל שלא ביוזמת תושבי השכונה גרר כותרות תקשורתיות, והחילונים יצאו והחלו "לחפש" את החרדים. מיקומו של בית הכנסת נשמר בסוד. אף אחד לא רצה לעורר מהומות. אלא שאז גילו מספר תושבים את מיקומו והגישו ערעור לעירייה על שימוש חורג בבית. הסוגיה, שהגיעה לבית המשפט, הסתיימה כצפוי בהפסד של התושבים החרדים.

לאחר סגירת בית הכנסת, ערכו החרדים מחאה מינימאלית. באחד מקומות הקרקע של בניין מגורים ברחוב זנגויל בשכונה, התאספו השכנים כשאליהם נלווים קבוצת תושבים משכונת בית וגן, וערכו מפגן מחאה על סגירת בית הכנסת. מאז ועד היום מיטלטלים האברכים בין דירות מזדמנות של אברכים המנדבים את דירתם לצורך קיום תפילה. לשמוע ולא להאמין.

בחלק התחתון של קרית יובל, החליטו אברכים, לפני זמן לא רב, לרכוש חנות מכולת שאינה פעילה בשנים האחרונות, לצורך הקמת בית כנסת. בעל המכולת דרש סכום עתק עבור המקום הנטוש. דרש – וקיבל. כל אברך חתם על הוראת קבע גדולה, ויחד הקימו את בית הכנסת. לפני כשבועיים הכניסו לבית הכנסת ספר-תורה, והאברכים הרגישו שהגיעו אל המנוחה והנחלה.

בין האברכים לעיריית ירושלים היה הסכם שבשתיקה, שעד שיוסדר השימוש החורג במבנה, לא תעורר העירייה בעיות. תוך כדי עשו ועד השכונה מאמצים בכדי לאשרר את המבנה לצורך קיום בית כנסת.

אלא שבשבוע האחרון החליטו התושבים החילונים להצית שוב את האש.

בתחילת השבוע הוזמנו אמצעי התקשורת על מנת לתעד את המבנים הבלתי חוקיים, לשמוע שוב את הטענות השחוקות והאנטישמיות של מספר תושבים על הפחד מ'התחרדות' השכונה.

לאחר המסע התקשורתי חזרו החילונים לעירייה והגישו תלונה על שימוש חורג. בד בבד הוגשה לבית המשפט תביעה נגד העירייה על שהיא מאפשרת את השימוש החורג בבית הכנסת. העיריה לא השיבה לבית המשפט, ועו"ד חביליו, היועץ המשפטי של העירייה, מי שאמור להגן על העירייה בבית המשפט, הצטרף לעמדת התביעה לפיה אין לאפשר שימוש למטרת בית הכנסת במקום.

בפגישה שנערכה אתמול (ה') במשרדי העירייה, ביקש ראש העיר, ניר ברקת, לאפשר לאברכים לתפעל את בית הכנסת במקום ל-45 יום. בזמן הזה, הבטיח ראש העיר, יעשו הצדדים כל מאמץ להגיע לפתרון מוסכם. אך שוב היה זה עו"ד חביליו שהכשיל את ניסיון הפיוס, והודיע שאין לאישור תוקף משפטי, וכי האיסור להתפלל במבנה בעינו עומד. חביליו נטה להסכים לאשר את התפילות במבנה אך ורק בשבתות, בתנאי שבימי חול בית הכנסת יסגר, אך ההסדר הזה נתקל בהתנגדות חריפה של הגורמים החרדים.

הנציגים החרדים, ובראשם יוסי דייטש ויצחק פינדרוס, החליטו לומר: עד כאן!

הם הודיעו לראש העיר כי בית הכנסת בקרית יובל הינו 'קו פרשת המים' מבחינת הציבור החרדי. עליו יקום וייפול דבר. אם לא יאשרו את השימוש בבית הכנסת - העיר תבער. פשרות – ניסינו. הידברות – ערכנו. אך אם כלום לא הולך נפתח במלחמה חזיתית, אמרו.

השבת הקרובה הינה נקודת מפתח. נציגי המפלגות החרדיות בעירייה יגיעו לשכונה. הם יבואו להתפלל בבית הכנסת 'האסור' ושמישהו ינסה לעצור אותם. ואם ינסו - הם ייעצרו בשמחה. "צריכים להבין שבנושא הזה אנחנו הולכים עד הסוף", אומר לנו אחד מנציגי העיר, בשיחה אקראית במהלך הקניות לשבת.

התושבים, שניסו להידבר עם התושבים החילונים ואף השתתפו בפורום משותף שהקים ראש העיר, הבינו עכשיו שהפעילות לא נובעת מחמת שהם עוברים על החוק. האינטרס של הקבוצה החילונית היא לסלק את הציבור החרדי מהשכונה.

ואת זה הם לא יתנו. הם לא יכולים לתת. ובלית ברירה ובהרבה כאב, הם יוצאים למאבק.

גורמים בשכונה אומרים, כי השימוש שעושים אנשי הקבוצה החילונית בחוק הינו מקומם. בשכונה ישנם עשרות מוסדות חילונים שמתנהלים במבנים בהם נעשה שימוש חורג - ואין פוצה פה ומצפצף. השוט החוקי אותו מניפים החילונים על התושבים החרדים, על מנת לשרת את דעותיהם הרדיקליות נגד החרדים – מעוררים חלחלה, הם אומרים. בשכונה הבינו שנגד ציבור כזה השיטה היחידה היא - מלחמה.

והפעם, מבטיחים האברכים, המלחמה תיעשה כמו שצריך.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}