ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024

מעוניין לרוץ לכנסת? קופה של שרצים מחכה לך

משה אוסדיטשר עלה על תופעה מוזרה: איש ציבור המכריז על רצונו להצטרף לפוליטיקה, צפוי לספוג מיד האשמות שונות ותיקים ישנים שיצופו מתהום הנשיה

מעוניין לרוץ לכנסת? קופה של שרצים מחכה לך

בימים אלה מתגבשות הרשימות לכנסת, תוך שכל רשימה מנסה לצרף ל'כוחותיה' אנשים בעלי שם, אשר יוסיפו מימד של רצינות לרשימה כזו או אחרת.

לאחר שמסע החיזורים מוכתר בהצלחה, מוזמנים העיתונאים למסיבה חגיגית ודרמטית, בה מוצג "שחקן החיזוק", לרוב מדובר באנשי תקשורת, צבא, כלכלה וכל כיוצא בזה.

האבסורד המסקרן הוא, שכשמגיע מתמודד רציני, אשר יכול באמת להועיל ולתרום להנהגה, לאור ניסיונו העשיר. לפתע, משום מקום, מוגשות נגדו תלונות כאלה ואחרות, מה שגורם בפועל שדוקא האנשים הראויים ביותר, נמנעים מלהציג מועמדות, מחשש שייפגע שמם.

מצב מוזר זה, בו במשך שנים לא מתגלה כל רבב כנגד מועמד זה או אחר, ולא מוגשת כנגדו כל תלונה, ורק כאשר הוא מתכוון להתמודד לכנסת צצות לפתע תלונות, גורם לאי נוחות - בלשון המעטה.

לא יעלה על הדעת שאיש ציבור כזה או אחר צריך להתמודד עם מציאות כזו, בה בדיוק באותו הזמן שהוא מכריז על מועמדות, נזכרים כל מיני גורמים שונים ומשונים למצוא בו פגמים אישיים, ותלונות מהעבר מתעוררות באחת, תלונות אשר ברובן מתייחסות לשנים עברו, ולעתים אף בהיסטוריה הרחוקה של אותו אדם.

כך לדוגמא, כאשר האלוף יואב גלנט התמודד למשרת הרמטכ"ל, 'נזכרו' פתאום כמה עיתונאים שביתו בנוי ללא היתר, כאילו באותו היום נודע הדבר.

דוגמא נוספת? בבקשה, אורי שגיא, במשך שנים היה האיש בשירות המדינה במשרות ביטחוניות כאלה ואחרות, ולא נמצא כל רבב במעשיו. וראה זה פלא, אך ביקש שגיא להתמודד במפלגת העבודה, לפתע נזכר מאן דהוא כי התנהלותו בעבר הייתה בעייתית. וכי רק עכשיו התגלה הדבר? התשובה ברורה!

יתכן שבמצב דברים שכזה, טוב יהיה אם המחוקק ייתן דעתו על הצעת חוק, בה יוחלט כי בתקופת בחירות - לא יישמעו תלונות בסגנון זה עד לסיום תפקידו של אותו איש ציבור, וגם לא יורשה לתת להן במה.

רעיון זה איננו רעיון חדשני, בעולם הרחב נהוג הדבר זה מכבר ביחס לאישי ציבור, ויתכן בהחלט שיש לאמץ נושא זה גם במחוזותינו.

ראוי להדגיש, אינני נכנס לעובי הקורה באם בתלונות יש ממש או שמא המדובר בעלילה מרושעת, דבר אחד ברור, הטענות עולות בעיתוי מחשיד ובלתי מתקבל על הדעת, כאשר אף הזמן הקצר איננו מועיל לאפשר לאותו מועמד לנקות את שמו.

נקודה למחשבה.
רשימות בחירות אורי שגיא העבודה איש ציבור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד