י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

הדס מלכות מציגה: סקירה כלכלית לחודש מאי

מה קרה בשווקים של ארצות-הברית, אירופה ואסיה, וכיצד הבורסה של ישראל מושפעת מהמצב בעולם? שי שמש מבית 'הדס-ארזים'-קרנות נאמנות, עם כל התשובות לכל השאלות

הדס מלכות מציגה: סקירה כלכלית לחודש מאי



השווקים סיכמו חודש שלישי רצוף של עליות שערים. דווקא כשנראה היה כי המומנטום החיובי בשווקים מיצה את עצמו התחדשו העליות בחסות מדד אמון הצרכנים האמריקאי.

המדד, שבימים כתיקונם לא מגיע לכותרות, הצליח לספק למשקיעים מנת אופטימיות שחיזק את ההערכה כי חלפנו כבר את שיאו של המשבר. אפילו המתיחות הפוליטית בקוריאה לא הצליחה לקלקל את החגיגה. בינתיים. כפי שכולם יודעים, את החשבון מגישים בסוף הארוחה ומערכה צבאית בקנה-מידה בינלאומי הרי היא כקינוח מקולקל שעלול לגרום קלקול-קיבה כלכלי.





ברקע לעליות, התפרסמו נתוני הצמיחה העגומים של הרבעון הראשון. 30 המדינות החברות ב-OECD רשמו צמיחה שלילית מצרפית של 4.2% ברבעון הראשון של השנה בהשוואה לרבעון המקביל ב-2008 – הנסיגה השנתית החדה ב-49 שנות קיומו של הארגון. כל זאת בצל העובדה כי היקף הסחר העולמי הצטמק במהלך הרבעון בלא פחות מ-15% ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה. מבין מדינות ה-G7 רק צרפת וארה"ב הצליחו לרשום האטה מסוימת בקצב המיתון. למרות זאת, הארגון העריך כי קיימים סימנים להפוגה בהאטה הכלכלית אצל חלק ניכר מן המדינות החברות.



ארה"ב

למרות העליה במצב הרוח הכלכלי, המשיכה הכלכלה האמריקאית לאבד משרות ומחירי הבתים המשיכו להתכווץ וכל עוד לא תיבלם הנפילה במחירם צפוי הממשל להמשיך ולהדפיס שטרות.
החשש כי דירוג האשראי המושלם של החוב האמריקאי יעמוד לבחינה עלתה לדיון במהלך החודש לאחר שביל גרוס, מנהל ההשקעות הראשי של Pimco, העלה השערה לפיה הורדת דירוג כזאת אפשרית מתישהוא ב-4 השנים הקרובות. למרות הגרעון המתעצם של ממשלת ארה"ב, נראה שאין בנמצא סוכנות דירוג אמיצה דיה לבחון את דירוג האג"ח ולא נראה שאומץ כזה יפקוד את המדרגים בעתיד הקרוב. דובר הבית הלבן מצידו הגיב בקצרה כי ארה"ב לא מאמינה כי הורדת דירוג תתרחש.

• האבטלה המשיכה להתרחב בקצב מהיר גם בחודש אפריל. שיעור הבלתי-מועסקים עלה ל-8.9% לעומת 8.5% בחודש הקודם. 539 אלף משרות נוספות נגוזו בחסות המיתון והגדילו את סך המשרות האבודות ל-5.7 מיליון(!!!) מאז תחילת המיתון בינואר 2008. אילו היה מדובר בסיפור ילדים אפשר היה לשאול האם קיימת ארץ רחוקה-רחוקה אשר אליה מתקבצות המשרות האבודות מכל רחבי העולם ושם הן זוכות לעדנה מחודשת... התשובה היא כמובן שארץ כזאת לא קיימת, אם כי בעבר הלא-רחוק דווקא היה מקום כזה, מדינה בשם סין.

• במגזר הנדל"ן אין בשורות חדשות. מדד ה-Composite 20 העוקב אחר מחירי הבתים ב-20 המטרופולינים הגדולים בארה"ב יורד בקצב מואץ מאז תחילת השנה. בחודש מרץ איבד 2.17% והשלים ירידת מחירים רבעונית של 6.2% וירידה של 18.7% ב-12 החודשים האחרונים.

זוהי הירידה הרבעונית החדה ביותר מאז החלו מחירי הנדל"ן לרדת לפני 34 חודשים. ב-5 ערים ירדו המחירים בשיעור דו-ספרתי ב-3 החודשים הראשונים של השנה: שיקגו (10.1%-), לאס-וגאס (10.3%-), דטרויט (11.1%-), מיניאפוליס (11.5%-) ו-פיניקס (12.4%-).



אירופה

• גרמניה –נתוני הצמיחה לרבעון הראשון אימתו את החששות המוקדמות ואת אזהרותיהם של ראשי הכלכלה הגרמנית בדבר התכווצות חדה של התוצר. התמ"ג הרבעוני ירד ב-3.8% בהשוואה לרבעון הרביעי של 2008 (QoQ) וב-6.7% ביחס לרבעון המקביל ב-2008 (YoY). הנתון הרבעוני, שהיה גרוע מן התחזית המוקדמת (3%-) הגיע בהמשך לירידת תוצר של 2.2% שנרשמה ברבעון הקודם וסיכם 4 רבעונים רצופים של צמיחה שלילית.

• בריטניה – מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל עלה בשיעור נמוך של 0.2% לעומת צפי לעליה של 0.4%. כעת עומד קצב האינפלציה השנתי בממלכה על 2.3% בלבד, הרבה מתחת לרמת השיא שנרשמה בספטמבר 2008 (5.2%).
למגינת ליבם של הבריטים לא רק האינפלציה מתכווצת. התמ"ג המקומי התכווץ ב-1.9% ברבעון הראשון של השנה בהשוואה לרבעון הקודם, שהם 4.1% בהשוואה לרבעון הראשון של 2008 - רבעון רביעי רצוף של צמיחה שלילית.

• צרפת – כאמור, כלכלת צרפת הצליחה להאט את קצב המיתון במהלך הרבעון הראשון של השנה. הירידה הרבעונית בתוצר הסתכמה ב-1.2% בהמשך לירידה של 1.5% ברבעון האחרון של 2008. הממשלה צופה כי הכלכלה תתכווץ השנה ב-3%, בעיקר לאור האבטלה שעלתה ל-8.8% בתום הרבעון. למרות מצבה הסביר של צרפת יש לזכור כי שותפת הסחר המרכזית שלה היא גרמניה והמצב שם לא מבשר עליות ביקושים בטווח הזמן הקרוב.



אסיה

• יפן - התמ"ג ברבעון הראשון הצטמק ב-4% לעומת הרבעון האחרון של 2008 (קצב שנתי של 15.2%!) ובהשוואה לרבעון הראשון של 2008 מדובר בירידה מסחררת של 9.7%. זוהי הצמיחה הרבעונית הגרועה אי-פעם ביפן וההערכה הרווחת היא כי מדובר בשיאו של המיתון במדינה ומכאן והלאה צפויה המפולת להיעצר.

• סין - מדד המחירים לצרכן (CPI) צנח לקצב שנתי שלילי של 1.5% באפריל ומדד המחירים ליצרן (PPI) ירד לקצב שנתי שלילי של 6.6%. ירידת המחיר החודשית הושפעה מאוד מירידת מחירי בשר החזיר שצנחו ב-28% בעקבות שפעת החזירים.

ה-Financial Times פרסם תחקיר אשר לפיו ממשלת סין ממשיכה לרכוש אגרות-חוב של ממשלת ארה"ב למרות (ובו בזמן, בגלל) חששותיה מפני התרסקות שער הדולר. אג"ח ממשלת ארה"ב הוא עדיין האופציה המועדפת להשקעת יתרות המט"ח הסיניות בשל היותו השוק הפיננסי היחיד שמספיק גדול ומספיק נזיל כדי לתמוך בהיקף העצום של הרכישות.

אמריקה הלטינית

• קובה - הממשלה עדכנה את תחזית הצמיחה לשנה הנוכחית מרמה של 6% ל-2% בעקבות השפעות המשבר העולמי על המדינה. כלכלנים מקומיים טוענים כי הצמיחה תהיה נמוכה יותר ואולי אף שלילית בשל מחסור מתגבר ביתרות מט"ח שפוגע קשות בכלכלה. הציבור נקרא לחסוך באנרגיה ובעיתון הרשמי של המפלגה הקומוניסטית דווח כי החל מתחילת חודש יוני צפויות הפסקות חשמל יזומות למטרות חסכון. התיירות, מקור מט"ח מרכזי באי הקומוניסטי, נפגעה מאוד בשל המיתון העולמי וכך גם הביקוש למוצרי היצוא הקובנים: סוכר, ניקל, סיגרים ופירות-ים.



ישראל

מדד אפריל - גבוה כרגיל. מדד חודש אפריל עלה ב-1% בהתאם לציפיות המוקדמות. בסיכום השליש הראשון של השנה רשם המדד עליה של 0.9% וקצב האינפלציה השנתי עומד כעת 3.1%, על סף הקצה העליון של יעד האינפלציה.

מדד אפריל (המכונה גם "מדד פסח") הינו מדד עונתי גבוה באופן מסורתי ועל-פיו קשה יהיה לקבוע האם אנו בפתחה של מגמת התייקרויות מחודשת. ההתאוששות במחירי הסחורות העולמיים צפויה לתרום למדדים הקרובים, גזירות האוצר ובכללן העלאת שיעור המע"מ והיטל הדלק החדש, צפויות להוסיף לחץ חד-פעמי נוסף על המדד. בינתיים הותיר בנק ישראל את הריבית במשק בשיעור נמוך של 0.5%, כל עוד האבטלה מתפשטת והצמיחה שלילית מעדיף הנגיד פישר לדחות את מרוץ החימוש ריבית-אינפלציה לפחות עד שתישמע הירייה הראשונה.





האבטלה זינקה ב-17% ברבעון ה-1

כפי שצפינו בסקירת חודש אפריל בעזרת נתוני משרד התמ"ת, נרשמה עליה חדה של 1.1% בשיעור האבטלה ברבעון הראשון של 2009. עפ"י נתוני הלמ"ס עלה שיעור האבטלה בישראל ל-7.6% ברבעון הראשון לעומת 6.5% ברבעון הרביעי של השנה הקודמת – עליה חדה של כ-17% בשיעור הבלתי-מועסקים מתוך כח העבודה.
מספר המובטלים עלה ב-20.6%, מ-189 אלף בתום שנת 2008 ל-228 אלף ברבעון הראשון של השנה. עיקר העליה באבטלה נבע מן הגידול בכח העבודה האזרחי שחצה לראשונה את סף ה-3 מיליון. השחיקה המתמשכת ברשת הביטחון הסוציאלי בשילוב הירידה בהכנסה הפרטית גורמת לאנשים נוספים להצטרף לשוק העבודה דווקא בתקופה שבה היצע המשרות מצטמצם.

צמיחה שלילית ברבעון הראשון

התמ"ג ירד ברבעון הראשון של השנה בקצב שנתי של 3.6%. זהו הרבעון השני של צמיחה שלילית לאחר שברבעון הרביעי של 2008 ירד התמ"ג בקצב שנתי של 0.5%. למרות הנתון החלש, מצבנו טוב בהשוואה לרוב המדינות המפותחות, שרובן רשמו ירידת תוצר רבעונית חריפה הרבה יותר.



מוגש כשירות על-ידי הדס מלכות

"הדס מלכות" הינה חברת בת של בית ההשקעות "הדס ארזים" שבשליטת MIDDLEGATE SECURITIES שהוקמה במיוחד לצרכי המשקיע החרדי וצרכיו הפיננסיים, תוך היצמדות לכל כללי ההלכה. בית ההשקעות "הדס מלכות" מציע מגוון רחב של שירותים פיננסיים, הכוללים: שירות ניהול תיקים, קרנות נאמנות, מבחר מסלולי השקעה בקופות גמל, קרנות השתלמות ופנסיה, ועוד. כמנכ"ל בית ההשקעות מכהן הבנקאי הוותיק שלום סעדון, בית ההשקעות מתנהל תחת פיתוח "הועד ההלכתי להשקעות ופיננסים" שע"י בד"צ העדה החרדית ירושלים.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}