י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

המונולוגים של ביבי

מה מבשלים לנו ברק אובמה ורם עמנואל, מדוע העיר פרוש את מזכיר הממשלה בחצות לילה, ולמה יהדות התורה מסרבת בתוקף להיקלע לעימות מול ביבי על הבנייה ביו"ש • טורו של יוסי אליטוב

המונולוגים של ביבי




ביבי זועם על האמריקנים, מאשים אותם שהם מעוניינים בעימות גלוי מול ישראל כדי לרכוש את אהדת מדינות ערב, קובע כי החל באופן מעשי בהקפאה מוחלטת של הבנייה ביש"ע, כולל בניית מרפסות כפי שפורסם לראשונה ב"משפחה" בגיליון של ערב חג השבועות, אך נמנע מלאשר רשמית את ההקפאה, לא מול הישראלים ולא מול האמריקנים.

בשיחות מודיע נתניהו כי יפנה את כל המאחזים, יסיר מסדר היום העתידי בנייה בהתנחלויות מבודדות, אך בשום אופן לא יתחייב לאמריקנים להימנע בעתיד מבנייה בגושי ההתיישבות הגדולים ולא יסכים לחתום על הצהרה של שתי מדינות לשני עמים, למה? משום שעל פי השקפת עולמו, אובמה אינו מעוניין בפשרה כי אם בעימות, וברגע שיצהיר באופן פומבי על כך, הבית הלבן ימצא חזית חדשה להתעמת עם ישראל.

כל השרים וחברי הכנסת החרדים שעלו לשיחות עם נתניהו ונתקלו בארשת פנים מתוחה, הבינו כי ביבי במצוקה, מפנים את האמת הפשוטה כי כל תקוותיו להרשים את אובמה ולהפעיל עליו את קסמו - התבדו. להיפך, מאז חזרתו של ראש הממשלה מוושינגטון, היחסים עם האמריקנים רק הולכים ומתדרדרים, וקשה לראות נקודת עצירה במשבר הנוכחי.

מה עושה ביבי? שומר על דממה תקשורתית מוחלטת, מסרב להיענות לדרישות האמריקנים להשמיע את עמדתו בנושאים המדיניים מול הפלשתינים אך מתנה את דאגתו בפני שרים ושותפים קואליציוניים ומשתף אותם בלבטיו מתוך הערכה, שעם יריב כמו אובמה הוא יזדקק לתמיכה של אחרון השרים וחברי הכנסת. לפחות בשיחה אחת, הפליג נתניהו לתחום של הקונספירציות השונות, עמן הוא מבקש להסביר לעצמו ולאחרים את התפנית החדה של האמריקנים, איך ייתכן שדווקא בימיו, הממשל האמריקני מרע את מדיניותו כלפי הישראלים.

אז מה תעשה בבנייה בערים החרדיות ביש"ע, נשאל נתניהו על ידי בני שיחו החרדים שהופתעו לשמוע את התשובה הבאה: "במציאות בשטח, הורדתי כבר את ההנחיה למטה שאין לבנות בשטחי יהודה בשומרון, בדיוק כפי שהאמריקנים דורשים, לא בנייה חדשה ולא תוספות בנייה, כולל הוצאות מרפסת. אך באופן רשמי, בשום אופן לא אצהיר זאת בגלוי, לא מול האמריקנים ולא מול הישראלים. אתווכח עם האמריקנים, אנסה לשנות את רוע הגזירה, אך לא אפעל בניגוד לרצונם".

"לא מצליח לפצח"


גם התקווה האחרונה שתלה, מסעו של שר הביטחון אהוד ברק לוושינגטון, הסתיימה בכישלון מבחינתו. העסקה שהציע בשם ביבי, הסרת מאחזים והפסקת הבנייה בהתנחלויות מבודדות, תמורת בנייה בגושי ההתיישבות, נדחתה בתקיפות על ידי האמריקנים. האם אובמה מעוניין בנפילתו של נתניהו ובהקמת ממשלה חילופית בראשות לבני, או שבסך הכל מבקש הנשיא האמריקני לשדר עימות מול ישראל כדי לגבש סביבו את גוש מדינות ערב המתונות.

"מי שהשתנה אלו הם האמריקנים ולא אנחנו", הסביר נתניהו לבני שיחו. "אנחנו מבקשים בסך הכל להמשיך במדיניות של בנייה בגושים, כפי שהתירו כל נשיאי ארצות הברית בשנים האחרונות, ומוכנים להסיר את כל המאחזים הלא חוקיים מה שאפילו ראשי ממשלות מקדימה ומהעבודה לא עשו, אבל מה לעשות שכל זה לא מספק אותם".

אחד השרים שישב עם ביבי, אומר ל"משפחה" כי נתניהו עצמו מעריך שאובמה מעוניין בעימות עם ישראל, אך הוא אינו יודע האם הוא חותר לעימות לשם עימות או לעימות שבסופו פשרה. "אני לא מצליח לפצח אותם", מצוטט נתניהו על ידי אחד מבני שיחו החרדים, "אינני יודע לאן הוא מוביל בעימות הזה, דבר אחד ברור לי: העימות איתנו משרת אותו אצל הערבים והוא מודע לזה".

בתחילה נטה ביבי יותר לאסכולה השנייה, כעת הוא יותר ויותר מאמין שהנשיא האמריקני מבקש לרכוש על ראשו את כרטיס הכניסה לסעודיה ולמצרים. זו הסיבה מדוע הוא טורח לשדר בכלי התקשורת ריחוק דרמטי מישראל, ריחוק שיקל עליו להתמודד גם מהפינוי מעיראק, מההתמודדות מול איראן ומטיפול נכון בגרעין הפקיסטאני. "צריך להודות שאנו עומדים בפני עידן חדש שלא הכרנו עד כה", אמר נתניהו בשיחות סגורות. "אלו שיושבים על אוזנו של אובמה, מובילים אותו ביודעין לעימות מולנו".

בכיר בלשכת ראש הממשלה, התבטא השבוע בשיחה עם עיתונאי ואמר את המשפט החמור הבא: "אובמה משליך אותנו מתחת לגלגלי האוטובוס הדוהר, לטובת הערבים". מישהו אחר בסביבתו של ראש הממשלה, שניסה לתלות את התפנית האמריקנית ביחסיה עם ישראל בשמו השני של אובמה ("אתם מבינים, מדובר בברק חוסין אובמה") ובמוצאו החצי מוסלמי - ננזף קשות. רק זה עוד חסר לנו נאמר לו, שתפתח אינתיפאדה מוסלמית שחורה אמריקנית. ההנחיות של נתניהו למקורביו הן ברורות: להוריד פרופיל, להימנע מהתבטאויות בנושא, לא להחריף את המשבר עם אמריקה, אך להמשיך בתהלוכת המתונים-מדינית שסביבו לארצות הברית כשבפיהם דברי פיוס והרגעה.

הראשון שבהם היה שמעון פרס. הוא ניסה לחשוף פנים נוספות באישיותו של ראש הממשלה, אך הנשיא האמריקני חייך לו כאומר, אל תספר לי סיפורים. אחריו נסעו דן מרידור, עוזי ארד, עורך הדין יצחק מולכו וכעת גם שר הביטחון אהוד ברק - כולם שבו כפי שנסעו. מזוודת הטריקים של נתניהו נותרה ריקה: אחרי ששיגר אנשי שמאל מתונים, הבטיח בחשאי כי הוא יפעל לכונן שתי מדינות לשני עמים, אך אין ביכולתו להצהיר זאת משום שהוא חרד לשלמות ממשלתו, שיגר פלוגות של יס"מניקים להוריד מאחזים של שני דודים וחצי מחסן, כדי להראות לאמריקנים שהוא רציני, ואחרי כל זה, אובמה מפנה לו עורף, מה הוא עוד יכול לעשות כדי לפייס את הנשיא האמריקאי ולשרוד.

מילה אחת טובה על ברק. בכל השיחות נתניהו מחמיא בחום לברק שמצהיר בתוקף לאמריקנים כי לדעתו חייבים לבנות בגושי ההתיישבות ואי אפשר לגזור הרס על משפחות ברוכות ילדים. "יש לי איתו ויכוח אחד ויחיד", אומר נתניהו. "ברק טוען שיש לומר בגלוי כי ישראל תומכת ברעיון של שתי מדינות לשני עמים ואני חושב שאין טעם לזה. מעבר לזה, אנו חולקים מדיניות אחת וזה חשוב מאוד מול האמריקנים, משום שמול הדמוקרטיה המאוחדת של ארצות הברית, עלינו לגבש איחוד כוחות מקסימאלי במערכת הפוליטית שלנו".

בזכות בן ציון


שניים מבני שיחו החרדים, ניסו לשאול את נתניהו מדוע הוא כה דבק בעמדה שאין להצהיר 'שתי מדינות לשני עמים' כפי שהאמריקנים דורשים. הרי ש"ס וישראל ביתנו ישבו בממשלה שהצהרה זו הייתה הקו הרשמי של ישראל. למה לך להיגרר לסמנטיקה? תצהיר את שתצהיר ותפעל כפי הבנתך. ביבי דחה את הדברים בתוקף.

ראשית כל, אובמה אימץ לו שיח חדש. הוא דורש כי יחסי ארצות הברית עם ישראל יהיו מעתה כנים. מהי המשמעות של הדברים? כי עד עתה הצדדים שיקרו אחד את השני, רימו והונו, ומעתה על הצדדים להיות כנים. המשמעות המעשית היא אחת: בפעם הראשונה שישראל תשקר את האמריקנים, ביבי עוד יתגעגע למשבר הנוכחי. על דבר אחד הוא להתווכח עמם, לסרב לתביעותיהם ולשלם בסירוב למתן נשק מסוים, או בהפחתת התמיכה האמריקנית בישראל בעצרות האו"ם. דבר שני הוא, לבוא ולשקר בגלוי, אזי היועצים היהודים של אובמה יוביל אותו למסע עונשים שעלול לפגוע קשות באינטרסים הכלכליים והביטחוניים של ישראל.

שנית, נתניהו חושש להכעיס את אביו פרופ' בן ציון, את המורדים הפוטנציאליים בליכוד ואת שותפיו מימין, מבלי שקול ברור בוושינגטון אומר לו או לאחד מקבוצת השליחים שנעה על קו תל אביב-ארה"ב, כי בתמורה להצהרה ברוח זו, יקבל ראש הממשלה אור ירוק לבנייה בגושי ההתיישבות או כל חבילה אטרקטיבית אחרת. במקום זה, הם שומעים רק מה ישראל תחטוף אם היא לא תסכים להתיישר לפי המדיניות החדשה של אובמה במזרח התיכון. "אם אלו רוח הדברים", מצוטט נתניהו, "עדיפה השתיקה וההתכנסות תחת הכותרת, אנחנו מגבשים כעת את מדיניותנו במזרח התיכון, מאשר רוחות מלחמה סוערות מול האמריקנים".

ביבי בבעיה אמיתית, מסביר אחד השרים החרדים. "מצד אחד הוא מתקומם מול האמריקנים ומתקשה להסכים עם המדיניות שלהם. מצד שני, קשה לו לקבל את הפרשנות ההולכת ורווחת, כי דווקא הוא ודווקא בימיו ישראל חוטפת כל כך מהאמריקנים. לכן, אנשים סביבו טורחים להפיץ כל מיני סיפורים על מערכת יחסים קרובה בינו לבין הנשיא האמריקני וכביכול כל המשבר שפרץ הוא רק כלפי חוץ, אבל בשעות הקטנות של הלילה, השניים מחליפים מתכונים לחמין בשבת. צריך להגיד את האמת: יש משבר ענק בינינו לבין האמריקנים, משבר שאיש אינו יודע להעריך איך נחלצים ממנו".

ומה האמריקנים מתכוונים לעשות? אובמה מתכוון להקציב לראש הממשלה 4-6 שבועות כדי לספק עמדה מעודכנת בנוגע לבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית ועיקרון שתי מדינות לשני עמים. לדברי מקור מדיני, אובמה מעוניין לסיים לנסח תוכנית ראשונית להתקדמות בתהליך השלום במזרח התיכון לחצי השנה הקרובה ולהציג אותה בתחילת חודש יולי.

השליח האמריקני המיוחד למזרח התיכון, ג'ורג' מיטשל, יבוא בשבוע הבא לביקור בן יומיים בישראל וברמללה. מיטשל, שיגיע ביום שני בערב לישראל, ייפגש למחרת עם ראש הממשלה נתניהו, ויבקש לשמוע ממנו תשובות והבהרות בנושא הדרישה האמריקנית להפסקת הבנייה בהתנחלויות ובנושא ההכרה בעקרון "שתי מדינות לשני עמים". תשובה ברורה, הוא לא יקבל.

פרוש על הקו


בינתיים נראה שגם ש"ס וגם יהדות התורה מקבלות את הדין באהבה ואינן מתכוונות להתעמת עם נתניהו. ראשית, הם מבינים שהחלופה של ציפי לבני אינה מלבבת. שנית, הם מתקשים לחוות עמדה בשיחות עם ראש הממשלה. עימות מול האמריקנים? לא בטוח שזו הדרך הנכונה, מבחינתם. מאבק קולני לבנייה בערים החרדיות? ממש לא. המאבק עלול לדעתם להפוך את האזורים הללו לפרנציפ מיוחד של אובמה, דווקא שם לא לבנות. זו הסיבה מדוע דחו בישיבת סיעת יהדות התורה, את ההצעה של אחד מחברי הכנסת לצאת למסע ציבורי נרחב נגד איסור הבנייה.

סגן שר הבריאות ר' יעקב ליצמן מצד אחד, וסגן שר החינוך ר' מאיר פרוש מצד שני, כשבטווח קולו הלא מתלהם של ח"כ ר' אורי מקלב שהופך בהדרגה לדומיננטי - כולם שידרו פה אחד כי אין זה הזמן לעימותים מול ביבי. צריך לעקוב בזהירות ולראות איך העניינים מתנהלים, לפני שנוציא את ההמונים לרחובות כדי להפגין בעד הבנייה בביתר עלית ובמודיעין עלית.

גם יקיר המתיישבים ח"כ פרוש, האיש שעשה יותר מכל למענם של המתיישבים ב-15 השנים האחרונות, טוען בשיחה ל"משפחה" כי לדעתו נתניהו לא מעוניין בהרס ההתיישבות. להיפך. "ביבי בלחץ ומתמודד עם קשיים אמיתיים", אומר פרוש ומוסיף: "יהדות התורה לא תאפשר הקפאה ממושכת לאורך זמן ולו בשל המחסור העצום שקיים בדירות לזוגות הצעירים החרדיים".

השבוע עוד נאבק פרוש למנוע את הסרתם של כמה מהמאחזים. יו"ר סיעת האיחוד הלאומי יעקב כץ הזעיק את פרוש בחצות לילה והתריע כי הכורת עומד לרדת על שניים מהמאחזים החשובים. פרוש לא התעצל, העיר את מזכיר הממשלה עו"ד צבי האוזר, וזה הרגיעו ואמר כי אין בכוונה להוריד בשלב זה את המאחזים שפרוש ציין את שמם. 'אבל היס"מניקים בהמוניהם נוהרים לשם', חזר פרוש על דברי כץ. האיש מהעבר השני של הטלפון חייך, הרי רק ביבי יודע למי נועדו המסדרים של היס"מניקים.

עוד ידיד כזה


בינתיים, יהדות ארצות הברית עוקבת אף היא בדאגה אחר התמורות כשהיא מנסה להבין כיצד עליה לנהוג במשבר הזה, כשמצד אחד העם היושב בציון ומצד שני נשיא אמריקני שנהנה משיעורי תמיכה גבוהים של למעלה משבעים אחוזים.

איל הון יהודי אמריקני שחולק כמה ידידים משותפים יחד עם האיש החזק בבית הלבן, הישראלי לשעבר רם עמנואל, טוען כי למרבה הפרדוכס, הצרה הגדולה היא שעמנואל פועל מתוך אהבה לעם ישראל, כי הוא מאמין שרק מדינה פלשתינית וברית עם המדינות המתונות יצילו את ישראל מהשמדה בעתיד, ולך תתווכח עם אדם שמוביל את ישראל להרס וחורבן ועוד זאת מאהבה. "רם עמנואל מצהיר כל העת כי יכפה מדינה פלשתינית על הישראלים ויציל את היהודים מעצמם". אכן צרה גדולה.

בינתיים נשיא ארה"ב אובמה, הגיע בסוף השבוע לביקור ראשון במזרח התיכון מאז שנכנס לתפקידו. אובמה החל את ביקורו בערב הסעודית, שם התקבל בטקס רשמי בשדה התעופה של ריאד על ידי המלך עבדללה. השניים נועדים בחוותו של המלך בסמוך לבירה, ודנים ביוזמת השלום הערבית, בתוכנית הגרעין האיראנית ובמחירי הנפט. בהמשך יגיע אובמה לקהיר ויתקבל על ידי הנשיא מובארק. הנשיא צפוי לנאום בפני העולם המוסלמי כשבפיו מסר של שלום ופיוס לעולם הערבי. עם זאת, הבהיר הבית הלבן כי הנשיא לא מתכוון להציג בנאומו תוכנית שלום מחייבת.

למרות זאת לשכת ראש הממשלה טורחת להציג כלפי חוץ כי המצב מול האמריקנים אינה כה גרוע.

חרף המתיחות ביחסים על רקע המחלוקות הקשות בנושא הבנייה בהתנחלויות, יקיימו ישראל וארה"ב בשבוע הקרוב מפגש בדרג גבוה כדי לפתוח את ההתייעצויות בנושא הגרעין האיראני והדיאלוג בין וושינגטון לטהרן. לטענתם מדובר בפגישה ראשונה של קבוצת העבודה המשותפת בנושא האיראני שעל הקמתה הוחלט במהלך ביקור רה"מ נתניהו בוושינגטון. מטרת קבוצת העבודה לתאם את המהלכים בנושא הגרעין האיראני ולעדכן את ישראל בכוונותיה של ארה"ב בדיאלוג עם איראן.

המפגש הראשון, שיתקיים בימים הקרובים, יעסוק ככל הנראה בבחירות הקרובות באיראן ובאפשרות לפתיחת הדיאלוג בין ארצות-הברית לאיראן מיד לאחר שיתברר מי ניצח. למנצח בבחירות צפויה להיות השפעה על אופי הדיאלוג עם ארה"ב. במידה שינצח מיר חוסין מוסווי, מהמחנה הרפורמיסטי המתון יותר, עשויה פתיחת הדיאלוג להיות קלה יותר, אף כי גם מוסווי תומך בתוכנית הגרעין.

טורו של יוסי אליטוב מתפרסם בשבועון 'משפחה'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}