י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

הוועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' מתכנסת במינכן

לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: 9 אברכים תלמידי 'בית המדרש לרבנים' ד'ברלין הוסמכו לרבנות במינכן. שניים מהרבנים שהוסמכו, אחד מהם הכיר את יהדותו רק בגיל 9, יכהנו בהמבורג ובלייפציג

הועידה בברלין. תמונת ארכיון
הועידה בברלין. תמונת ארכיון

"אני נרעש ונרגש ובעיקר נפעם מגודל המעמד. 60 שנה לאחר החורבן אנו מסמיכים כאן על אדמת גרמניה תשעה אברכים צעירים שגדלו והתחנכו במוסדות התורה בגרמניה. לרבנים שיכהנו פאר בקהילות הקודש בגרמניה המערבית והמזרחית ובמדינות חבר העמים" – כך פתח רבי חנוך הכהן ארנטרוי, גאב"ד ד'אירופה של 'ועידת רבני אירופה' ונשיא 'בית המדרש לרבנים' את טקס הסמכת תשעת האברכים תלמידי 'בית המדרש לרבנים' ד'ברלין לרבנות שנערך היום (ג') במינכן.

הגר"ח ארנטרוי, שסבו שימש בעבר כאב"ד מינכן, אמר עוד: "אנו רבני אירופה שטבלנו בתופת ואיבדנו את כל משפחותינו בידיהם של המרצחים חוזרים לכאן לגרמניה ונושאים בגאון ובעוז בראש חוצות מינכן את נשמתה של אומתנו; התורה ואת תלמידי החכמים, הרבנים והיושבים על מדין, נושאי דגלה, שינחילוה הלאה לדור דור".

בטקס שנערך על ידי 'הוועד המרכזי של קהילות גרמניה' בבית הקהילה היהודית במינכן, השתתפו נשיא 'ועידת רבני אירופה', הגאון רבי יוסף חיים שתרוק, רבני מדינות אירופה, אבות בתי הדין ודיינים, חברי הוועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה', ראש הישיבה, הרב יואל סמית, שר הפנים הגרמני, וולפנג שויבלה, נשיא ומייסד 'קרן לאודר' ומפטרוניו של בית המדרש, מר רון לאודר, נשיאת הוועד המרכזי של קהילות גרמניה, שרלוט קנובליך, נציגי עיריית מינכן וחברי הקהילה היהודית. הטקס המרגש שודר בשידור חי בערוצי הרדיו והטלוויזיה של רשות השידור הגרמני הממלכתי והוא זכה לתהודה רבה ברחבי גרמניה.

"סיפור חייהם של תשעת האברכים הצעירים שהוסמכו לרבנות הם למעשה סיפורה של יהדות גרמניה מאז מלחמת העולם השנייה" – אומר סגן נשיא 'קרן לאודר' במזרח אירופה, הרב יהושע ספינר, מייסד מפעל 'ישורון' שתחת חסותו נמצא גם בית המדרש לרבנים. "שישה מהם נולדו במדינות חבר העמים והגרו עם משפחתם בהיותם ילדים לגרמניה. אחד יליד גרמניה. הוא יכהן עכשיו כסגן הרה"ר לקלן בגרמניה. אחד יליד ארה"ב ואחד יליד הונגריה. האחרון, אגב, גילה את יהדותו רק בגיל 9. הוא גדל כילד במוסדות לא יהודיים. כששוטט ברחובות בודפשט צדה את עינו מודעה תמימה על שיעור תנ"ך בכנסייה המקומית. הילד המסוקרן ביקש מאימו להצטרף. האם, גילתה לו שהוא יהודי. ומצאה לו שיעור באמצעות בן דודה, בבית הכנסת בבודפשט. עד מהרה מצא הילד את מקומו בבית הספר היהודי שגם הוא נתמך ע"י 'קרן לאודר'. הילד הזה" – מציין הרב ספינר – "יכהן כרב בלייפציג, כאן בגרמניה, וינהל את תנועת הנוער שלנו, 'עם אחד'.

"מה שחשוב זה השדר שיצא מכאן במינכן ליהדות גרמניה. אם עד היום היו מבין 100 אלף המהגרים ממדינות חבר העמים וכן רשויות השלטון בגרמניה שסברו כי הרפורמים או זרמים כאלה ואחרים יכולים לייצג את היהדות, הרי שהיום הם נוכחים לראות כי רבנים יכולים להיות רק רבנים אורתודוכסיים וכי הם המייצגים האותנטיים המסורתיים של היהדות שנחרבה. אני יכול לבשר כי אנחנו נמצאים כיום במו"מ מתקדם להכרה תקציבית ומנהלתית של בית המדרש לרבנים כפי שמשרד הפנים הגרמני מכיר ב'מכון הרבנים הליברלי' של האוניברסיטה".

'בית המדרש לרבנים' הוא אחד מתוך שמונה מוסדות ומפעלים תורניים הנמצאים תחת ארגון הגג 'ישורון' אותו יסד הרב ספינר בגרמניה. לארגון שאחד מפטרוניו המרכזיים הוא מר רון לאודר, מדרשה לבנות. מרכזי קירוב בהמבורג במערב גרמניה ובלייפציג במזרחה. תנועת נוער לקירוב 'עם אחד' הפעילה בכל רחבי גרמניה. גן ילדים ובית ספר בברלין. מפעלי הקירוב – חוויה יהודית. ישיבה גבוהה וכולל אברכים 'בית ציון' השוכן בבית הכנסת העתיק 'בית ציון' ששרד את ליל הבדולח ו'בית המדרש לרבנים', בברלין.

ובתוך כך, היום (ג') ייפתח כינוס הוועדה המתמדת של "ועידת רבני אירופה". הרבנים המתכנסים במסגרת הוועדה המתמדת מידיי כחצי שנה באחת ממדינות אירופה בחרו להתכנס במינכן כדי להביע את הערכתם לקהילה היהודית למוסדותיה המפוארים ולעומדים בראשם. הרבנים יעסקו במגוון נושאים העומדים על סדר יומה של יהדות אירופה וייצאו לסיורים ולמפגשי חיזוק של הקהילה היהודית ומוסדותיה. הדיון הראשון שייערך הערב ייפתח בשיעור מיוחד שיוקדש לע"נ הרב אברהם משה הלוי רוז זצ"ל ששימש כמנכ"ל הועידה במשך 42 שנים. השיעור יימסר במלואת השלושים לפטירתו ע"י הגר"ח ארנטרוי.

מנכ"ל הועידה, הרב אבא דונר אמר כי בין הנושאים שיידונו בכינוס; נושא השחיטה באירופה. פעילות בית הדין המיוחד ד'אירופה בנשיאות, הגאב"ד, הגר"ח הכהן ארנטרוי שהוקם בכינוס הוועדה המתמדת בג'יברלטר. פעילות ועד הלכה המיוחד הנותן מענה הלכתי לכל רבני אירופה בנושאים הלכתיים בחיי היומיום ובנושאים עקרוניים בהתייעצות עם גדולי ופוסקי הדור. היחסים עם הרבנות הראשית לישראל, היחסים עם הדתות, ובמיוחד היחסים עם הוותיקן. מצבם הכלכלי של מוסדות התורה והקהילות באירופה. ארגון הכשרות של 'ועידת רבני אירופה' ה – ECK ונושאים נוספים. הרבנים יקבלו סקירה מקפת על פעילות הועידה מפי הממונה על קשרי החוץ של הועידה, הר"ר פיליפ כרמל ובהם פרויקט התיעוד והצלת בתי העלמין באירופה – 'לא תשכח'. הקמת המקוואות באודסה שבאוקראינה. בטולא שברוסיה. בטיביליסי שבגרוזיה. בבקו שבאוזבקיסטאן ובדורטמונד שבגרמניה.

הרבנים יקבלו גם סקירה מפי יו"ר הוועדה המתמדת, הרב פנחס גולדשמידט, על התפתחות הקהילות היהודיות במדינות הבלקן, ויתקיים דיון על פעילות הועידה בהגנה והצלת בתי העלמין במלטה, ברומא ובסלוניקי. הרבנים מתארחים במלון "הילטון סיטי", והדיונים נערכים בבית הקהילה 'אהל יעקב' שנחנך לא מכבר בעיר.

במהלך הכינוס יוועדו הרבנים עם אישי השלטון במינכן וישתתפו בדינר מיוחד שתערוך הערב הקהילה היהודית למשתתפי הועדה המתמדת בהשתתפות ראשי הקהילה והמוסדות, שגרירים ממדינות שונות, ראשי העיריה, מושל המחוז ואישי שלטון. יצוין כי השלטונות המקומיים מתייחסים לוועידה ברצינות רבה והמתחם כולו מאובטח על ידי שירותי הביטחון המקומיים והשירותים החשאיים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}