י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

מי ישמור על השומרים?

המאבק בין ארגוני ההצלה החרדים למד"א עולה שלב: לקראת הכנס המתוכנן נגד מד"א, מחריף הארגון את המלחמה: ביפרים מוחרמים, איסור על מתנדבים להשתתף בכינוס, ונסיונות שכנוע נגד ה'איחוד'

מתנדב איחוד הצלה. תמונת אילוסטרציה
מתנדב איחוד הצלה. תמונת אילוסטרציה

ביום חמישי הקרוב ישתתפו חברי ארגוני ההצלה החרדים - 'איחוד הצלה' ו'הצלה גוש דן' - בכנס רב משתתפים, תחת הכותרת: נלחמים במד"א.

כפי שפירסמנו, הארגונים החרדיים, שמתפעלים אלפי מתנדבים ברחבי הארץ, הפכו לצנינים בעיני ארגון מגן דוד אדום. זאת כיוון שהפעילות החרדית גוזלת קרדיטים, וכתוצאה מכך נתח גדול מעוגת התרומות עובר לארגוני ההצלה החרדיים.

במד"א הכריזו מלחמה. בחודשים האחרונים החל הארגון לחלק מכשירי מירס למתנדבים, תוך התנייה כי אין להשתמש במכשיר של ארגון 'איחוד הצלה', ומי שאינו לוקח ציוד ממד"א, לא יוכל להתנדב וגם לא יקבל קריאות ליציאה לפעולות הצלת חיים.

מתנדבים חרדיים המתגוררים באיזור הצפון דיווחו, כי קיבלו הודעה ממד"א, לפיה מתנדבים החברים ב'איחוד הצלה' מתבקשים להחזיר את הביפרים בתוך 24 שעות. הזמן המוקצב עדיין לא הגיע, אך נראה כי המאבק עבר לשלבים מעשיים.

סיפור נוסף שהתפרסם בעיתון 'הארץ' הממחיש את התנהלות מד"א מספר כי לאחרונה החליט אורי שם-טוב להרחיב את פעילות העמותה אותה הוא מנהל באיזור הדרום. הוא רכש אמבולנס ב-400 אלף שקלים, לפי התקנים של משרד הבריאות, וביקש את עזרתם של נהגי האמבולנס בנתיבות ובאופקים שהסכימו להתנדב למען החלשים והנזקקים.

לפני חודש וחצי הוזמנו חלק ממתנדבי מד"א, המשמשים נהגי אמבולנס בתחנת נתיבות, לישיבה מיוחדת. לפי הדיווח, אחד ממנהלי התחנה הודיע לנהגים כי אסור להם להתנדב בעמותת "קו לרחל", שכל מטרתה, כאמור, להעניק שירותי אמבולנס למעוטי יכולת. הבכיר בתחנת מד"א המקומית אמר לנהגים: "או שאתם במד"א ולא מתנדבים בארגון אחר, או שאתם לא פה".

מדובר באבסורד. מד"א גובה על פינוי חולה ל'סורוקה', סכום עתק של 700 שקל. עמותת 'קו לרחל' גובה סכום של 200 שקל בלבד. לפיכך, הלחץ של מד"א מארגוני חסד מתחרים, הפוגעים בהכנסותיו הכלכליות, מובנות, אך בלתי-ראויות לחלוטין.

אורי שם-טוב אמר ל'הארץ', כי אחרי שהנהגים אמרו לו שהם עוזבים, פנה למנהלי מד"א באזור הדרום ושאלת לפשר הדבר. "'זה ניגוד אינטרסים', אמרו לי. זאת פשוט בושה. יש עשרות אנשים שאין להם כסף לאמבולנס".

אחד המתנדבים סיפר, כי הוא היה בהלם. "איך מנהל מד"א אומר לנו שאסור להתנדב במקום אחר?", שאל. אולם המתנדבים לא רצו לאבד את מקום עבודתם במד"א, ובעקבות האזהרה הודיעו הנהגים שעבדו בהתנדבות, למנכ"ל העמותה אורי שם-טוב, כי מחוסר ברירה הם נאלצים להפסיק את העבודה בעמותה.

יצוין, כי לפני פסח פירסמו רבני 'איחוד הצלה' ו'הצלה גוש דן' מכתב שיועד לכל המתנדבים, האוסר לקחת ציוד של מד"א או לפעול במסגרתו, ללא חברות בארגון הצלה חרדי, זאת בשל בעיות בשמירת שבת וצניעות, הכרוכים בפעילות המתבצעת בחסות מד"א.

במד"א לחוצים מהכנס המתוכנן נגד הארגון.

מנהלי האיזורים במד"א התבקשו לעשות כל מאמץ, על מנת להכשיל את הכנס. מעדות שהגיעה לאתר 'בחדרי חרדים' עולה, כי מנהל איזורי במד"א התקשר למנהל איזורי ב'איחוד הצלה' ושאל האם הוא מתכנן להשתתף בכנס נגד מד"א. נציג 'איחוד הצלה' הגיב: "ודאי שאני הולך, אתם עושים לי את המוות. יש לי 20 מתנדבים חדשים שאתם לא מחברים לביפרים. אתם גורמים לי לנזק מתמשך". נציג מד"א התקשר מיד למנכ"ל ארגונו, אלי בין, וקיבל את אישורו לחבר את המתנדבים החדשים, וזאת במטרה להניא את המתנדבים מלהגיע אל הכנס.

לאתר 'בחדרי חרדים' נודע, כי במסגרת הפעילות המונעת של מד"א נגד הכנס, ניסה אלי בין להתקבל לשיחה אצל האדמו"ר מגור, אך הפגישה לא יצאה אל הפועל.

כמו כן, בארגוני ההצלה החליטו לשלב ידיים לקראת המאבק, והערב (ג') תתקיים פגישה בין הארגונים 'איחוד הצלה' והצלה ישראל יחד עם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. כמו כן ב'איחוד הצלה' שכרו את שירותי אייל ארד על מנת שזה ייתן שירותי יחסי ציבור למאבק במד"א.

במד"א אומרים בתגובה, כי מדובר במידע שאינו נכון. "הנהלת מד"א אינה מונעת ממתנדביה לפעול בארגונים ועמותות אחרות. במד"א מתנדבים אלפים שפועלים בארגונים חברתיים ומד"א מוקיר את פעילותם. עם זאת, הארגון דורש ממתנדביו מקצועיות והכשרה של מד"א ומחייבם לשאת ציוד מקצועי של הארגון, שניתן לבקר את תקינתו".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}