י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

"המכונים 'נושרים' הם נשמות גבוהות"

נוער 'נושר'. אינטרנט. הנסיעות לקברי צדיקים • הגה"צ רבי יצחק מאיר מורגנשטרן, מגדולי המקובלים והמשפיעים בדורנו, בשיחת-קודש ראשונה ונדירה ל'קהילות' • מיוחד

צילום: עזרא לנדא
צילום: עזרא לנדא




בתחושה של חרדת-קודש ויראת-הרוממות התקבלנו במעונו של אחד המיוחדים, הגה"צ רבי יצחק מאיר מורגנשטרן, מגדולי המקובלים והמשפיעים בדורנו, אשר ניאות לייחד מזמנו המדוד ולהשמיע את משנתו הסדורה לכבודם של רבני קהילות אירופה.

הגרי"מ נודע כגאון עצום בנגלה ובנסתר, בקיא שמעטים כמותו בכל חלקי התורה ועובד ה' נשגב המרכז סביבו חבורה הולכת וגדלה של חסידים ומקושרים שאינם זזים צעד בלעדיו. מספר מעגלים מקיפים את הגרי"מ - מעגל התלמידים הקרובים השומעים מפיו שיעורים עמוקים בקבלה - שיעורים שרובם פתוח לציבור הרחב ונאמרים מדי יום ביומו בישיבתו "תורת חכם"; מעגל שומעי לקחו בארץ ובחו"ל; ומעגל של יהודים בעלי חסד, מגדולי מחזיקי התורה בדורנו, המעריצים אותו ומייחלים למוצא פיו.

סדר יומו של הגרי"מ מהווה רצף של לימוד, שיעורים בנגלה ובנסתר, כתיבת חידושי תורה, קבלת קהל ועבודת ה' מופלאה במושגים של דורות קודמים. כאמור, זכינו בזכות ראשונים להתקבל לשיחה במעונו ולשמוע מפיו דברי הדרכה, התעוררות וחיזוק. בין היתר נוגע הגרי"מ בדברים שלדעתו טעונים תיקון בדורנו.

• האם הרב יכול להצביע על הנקודה הטעונה ביותר תיקון בדורנו?

דורנו פרוץ במיוחד בענייני קדושה ובפרט בשמירת עיניים, והדרך לכל תיקון ובפרט בנושא זה עוברת בשני מישורים - 'סור מרע ועשה טוב'. שני דרכים אלו מרומזים ב'אוב'- (אב) ו'נוב' - (בן) - שני החטאים בהם נכשל שאול המלך ע"ה. אוב היא קליפה רוחנית, ונוב עיר הכהנים - כהונה - מרמזת על חכמה וקדושה.

הדרך לסור מרע עוברת ראשית כל בשמירת עיניים. וכוונתי במיוחד לכלי המשחית הנקרא אינטרנט. זהו כלי נורא ואיום שהרס וכילה כל חלקה טובה. אין לתאר ואין לשער כמה חללים הוא הפיל. אני שומע על כך הרבה סיפורים ועדויות מחרידות מכל קצווי תבל. הבעיה הגדולה ביותר עמו היא שישנם כאלו הטוענים שאינם יכולים להוציאו לגמרי משום שהם זקוקים לו לצורך עסקים. חובה גמורה ודחופה על העסקנים למצוא דרכים לחסום ולמנוע את הנגע הרע הזה. להפעיל את כל האמצעים הטכנולוגים כדי שהאינטרנט ישמש אכן לצרכי עבודה בלבד. ובכל אופן לבל ייראה ובל יימצא בבית אלא בעבודה בלבד.

אני חוזר ואומר - האינטרנט הוא יצר הרע של דורנו ומייצג את אב הטומאה של היפך שמירת עיניים. לפני עיסוק בכל דבר, מוטלת על הרבנים המשימה להילחם בו. המצב באירופה הוא קשה במיוחד משום שאפילו סלולארי כשר עדיין אין שם. חובה גמורה על הרבנים להתריע בפני עדתם על המכשולות הנוראים שבאינטרנט וגרורותיו.

לאחר מכן עלינו לפנות לכיוון של 'עשה טוב' - כלומר, ליצור לנו עיניים טובות ורוחניות שיידחו ממילא את העיניים שאינם טובות.

תקופתנו היא עת מסוגלת. אנו עומדים סמוך לגאולה השלימה ואנו רואים במוחש כיצד כולם - אפילו הרחוקים ביותר מחפשים רוחניות, צמאים לאלוקות. אבל לדאבוננו הצימאון הזה מופנה לעתים לכיוונים לא נכונים.

המחפשים תועים בדרכם ונופלים לרוחניות מזויפת - כמו ה'אוב' - רוחניות שהיא קליפה. ישנה רוחניות השייכת לס"א [=לסטרא אחרא] כמו 'שיעורים בקבלה' הנמסרים על ידי דוקטורים למיניהם ושאר מרעין בישין. רוחניות כזו יוצרת רק דעות כוזבות, רח"ל.

הדרך לתיקון העולם - תיקון של עיניים טובות ורוחניות - היא להקים בכל מקום שיעורים ללימוד חסידות ופנימיות התורה. כשלומדים חסידות בדרך הבעש"ט והקבלה האמיתית מפי אנשים נאמנים, נוצר אצל האדם מבט רוחני מאיר שמקרין על כל חייו וסדר יומו. או אז יימחק מאליו היצה"ר מליבו.

• תופעת הנסיעות לקברי צדיקים הולכת וצוברת תאוצה, מה עלינו לכוון בהיותנו על ציון הצדיק, מה התכלית בזה?

מי שעדיין לא זכה להתקשר לצדיקים חיים, מוטב שייסע לקברי צדיקים ויתפלל שם שיזכה בזכותם להתקשר לצדיקים שעודם בחיים! בכל דור ישנם צדיקים וקדושים, כפי שאומר המדרש - "אין לך דור שאין בו כאברהם יצחק ויעקב", ומי שעדיין לא מצא אותם עליו להתפלל בציונים הקדושים שיעזור לו השי"ת למצוא את אותם צדיקים.

אולם כמובן שגם המקושר לצדיקים חיים יש לו עניין בנסיעה לקברים - הרי גם הצדיקים החיים זוכים לשפע בזכות הצדיקים שבעולם העליון. השכינה שורה בקברי הצדיקים והמקום מסוגל לקבלת התפילות. על האדם להתפלל על כך שיזכה ללכת בדרכיו של הצדיק הטמון שם, ולבקש בזכות הצדיק שיזכה לכל מילי דמיטב ברוחניות וגשמיות.

• לצערנו מתרחבת בדורנו תופעת הנוער הנושר, ממה היא נובעת? וכיצד ניתן למנוע זאת?

אלו המכונים 'נושרים' הם בעיקרם נשמות גבוהות הכמהות לרוחניות, הם חיפשו טעם פנימי ועמוק בחיים ולא מצאו ועל כן הם נפלו לקליפות. לכך בדרך כלל מצטרפים העוונות בענייני קדושה והשילוב הזה הרחיק אותם מהקדושה. לכן, הדרך היחידה לטפל בהם ולהחזירם למוטב היא להעניק להם טעם וסיפוק בלימוד התורה ועבודת ה'. זאת יתכן רק על ידי פנימיות - ללמוד עמם ספרי חסידות ולהסביר להם מה זו תורה ומה זו תפילה, להראות להם את העומק והטעם האינסופיים שקיימים בכל פרט בתורה ומצוות.

הבעיה היא שדורשים מהם רק ללמוד גפ"ת. כמובן שזהו הדבר החשוב והעיקרי ביותר. אך אם הם יסתכלו על זה במבט חיצוני הם שוב לא יחושו כל חיבור לגמרא ולקב"ה נותן התורה. בימינו כשיצר הרע כל כך גדול - עוד לא היה דור שסבל מכל כך הרבה מחלות רוחניות, יש להצטייד כנגדו בנשק עוצמתי יותר - פנימיות ושוב פנימיות - להעניק להם תוכן עמוק בעבודת ה' וקשר ישיר עם הקב"ה. וזאת רק על ידי לימוד חסידות וספרי עבודה פנימיים המבארים היטב את עומקו וסיבתו של כל פרט במצוות ועבודת ה'. לאחר מכן הם מעצמם יימשכו ללימוד גפ"ת.


עוד בראיון המלא:
מי יכול להיקרא מקובל וצדיק אמיתי?
מה דעת הרב על התופעה של מתחזים ל"מקובלים"?

הראיון המלא מתפרסם בגיליון אייר-סיון של מגזין 'קהילות' היוצא-לאור על-ידי 'מרכז רבני אירופה'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}