כ' חשון התשפ"ה
21.11.2024

סכנה בשוליים: גידול של 23% בפגיעות בצידי הדרכים

אור ירוק: "עליה של 23% בשנת 2011 לעומת שנת 2010, במספר בני האדם שנפגעו בערים מפגיעת כלי רכב בצידי הדרכים" • ומה העיר המסוכנת ביותר?

שולי הכביש. צילום: יעקב נחומי
שולי הכביש. צילום: יעקב נחומי



מעל 100 בני אדם נפגעים בממוצע בכל שנה בתאונות דרכים בצידי הדרכים בתחום העירוני.

בשנת 2011 נרשמה עליה מדאיגה של 23% במספר בני האדם שנפגעו בצידי הדרכים (בשוליים או במדרכה) בתחום העירוני, ביחס לשנת 2010. כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

בשנת 2011 נפגעו 110 בני אדם בצידי הדרך, אל מול שנת 2010, שבה נפגעו 89 בני אדם.
מהנתונים עולה עוד, כי בכל שנה נפגעים בממוצע, 107 בני אדם בתאונות דרכים בצידי הדרך, בתחום העירוני.



בין השנים 2008-2011 התרחשו 16 תאונות קטלניות (תאונות עם הרוג אחד לפחות) בשוליים של כבישים בינעירוניים. בתשובה לשיאלתה, שכתב השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ לחבר הכנסת נחמן שי בנושא, טוען השר כי: "מניתוח התאונות לאורך השנים עולה כי הסיבות העיקריות לתאונות דרכים בשול, הן: מהירות מופרזת, סטייה מנתיב ושכרות".

בחודשים האחרונים קיפחו את חייהם, מספר בני אדם ששהו בשולי הכביש:
ב-13 באוקטובר 2012, נהרג סעיד חטיב מוחמד, בן 60 מכפר קנא בכביש 6. מוחמד, נסע עם בני משפחתו לאירוע בצפון וירד לשול הכביש, בסמוך למחלף ניצני עוז, כדי להמתין לבני משפחתו. בשלב מסוים הוא יצא מהרכב וכלי רכב שעבר, פגע בו והרגו.

ב-21 באפריל 2012 נהרג גבר בן 47 כשישב במכוניתו בשול של כביש 4. הגבר נפגע מכלי רכב שסטה מהדרך.

יום לאחר מכן, ב-22 באפריל 2012, נהרג אדם כאשר עצר את מכוניתו בשול של כביש 6. האיש יצא ממכוניתו ונפגע על ידי כלי רכב שחלף במקום.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "במספר רב של כבישים אין שוליים בכלל או ששולי הכביש צרים מדי. על המדינה להרחיב את שולי הכביש, כדי להבטיח את שלומם של הנהגים שנאלצו לעצור בעת חירום. המדינה חייבת להשקיע משאבים ביצירת פינות עצירה, כדי לאפשר חלפה בטוחה לעצירה בשוליים".

ירושלים מובילה במספר הנפגעים בשול/מדרכה

בירושלים נפגעו 52 בני אדם בצידי הדרך (שוליים/מדרכה), בין השנים 2003-2011.
בחיפה נפגעו 44 בני אדם בצידי הדרך (שוליים/מדרכה), בין השנים 2003-2011.
בתל אביב נפגעו 36 בני אדם בצידי הדרך (שוליים/מדרכה), בין השנים 2003-2011.
בחדרה נפגעו 32 בני אדם בצידי הדרך (שוליים/מדרכה), בין השנים 2003-2011.
בנצרת עילית נפגעו 29 בני אדם בצידי הדרך (שוליים/מדרכה), בין השנים 2003-2011.
בכרמיאל נפגעו 26 בני אדם בצידי הדרך (שוליים/מדרכה), בין השנים 2003-2011.

שולי הכביש הפכו בשנים האחרונות למקום שוקק חיים. ניתן לראות אנשים עושים ספורט, או רוכבי אופניים שמשתמשים בשולים כדי לרכב. חייבים להבין כי שולי הכביש הם מקום מסוכן, שנועד לעצירה בעת חירום בלבד. בכבישים רבים שולי הכביש צרים מדי, ולכן הימצאות בהם מסכנת את הולכי הרגל או את נוסעי כלי הרכב שעצר.

אם אין ברירה וחייבים לעצור במקרה חירום או תקלה טכנית ברכב, יש ללבוש אפוד זוהר אשר הוכח כאביזר אשר מגדיל את הנראות, יש לשים משולש אזהרה לפני כלי הרכב ולהתרחק מהכביש כמה שניתן.

רוכבי האופניים שרוכבים בשוליים, חייבים להתרחק מהכביש, ללבוש בגדים זוהרים ולרכב אחד אחרי השני ולא במקביל.

במקביל יש להגביר את ההסברה, כי שולי הכביש הם מקום מסוכן ואין ללכת בהם, לרכב או לעצור.
שוליים כביש סכנה תאונות ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}