י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

בחסות חיזבאללה: בית הכנסת בבירות ישופץ

בית הכנסת 'מגן אברהם', בעבר המרכז של חיי הקהילה היהודית בביירות, נהרס במלחמת האזרחים. כעת, לאחר שגם נסראללה אישר - ישופץ המבנה במימון בני הקהילה ומשפחת חרירי

בית הכנסת מגן אברהם ב-1975
בית הכנסת מגן אברהם ב-1975


בית הכנסת 'מגן אברהם', השוכן במרכז ביירות, שנפגע במהלך מלחמת האזרחים בלבנון, צפוי לעבור שיפוצים נרחבים בשבועות הקרובים. העבודות יתבצעו בהסכמת אנשי הדת מכל הדתות בלבנון, באישור ממשלת לבנון, מוסדות התכנון - ובהסכמת חיזבאללה. את המימון לעבודות יספקו כמה עשרות מבני הקהילה היהודית שעדיין מתגוררים במדינה ויהודים מהתפוצות שמוצאם מלבנון. כך מדווח עיתון 'הארץ'.

במסגרת השיפוץ יתוקן החור הגדול בגג המבנה ויותקנו בו העתקים של הנברשות המקוריות שעיטרו אותו. כמו כן מתוכננת הכנסת ארון קודש למקום והצבת ספסלי תפילה, בדומה למצב שהיה קיים במקום לפני שנהרס.

מאז שנבנה בית הכנסת בשנות ה-20 של המאה הקודמת, בסגנון מרוקאי, היווה בית הכנסת את המרכז לבני הקהילה היהודית בלבנון. כאן התחתנו הצעירים וכאן נערכו חוגים חברתיים במשך שנים ארוכות. בית הכנסת נפגע קשות במהלך חילופי אש בין כוחות נוצרים למוסלמים במלחמת האזרחים בלבנון (1975-1990). לאחר שנפגע, נבזז המבנה בידי גנבים, שהוציאו ממנו את כל מה שהיה אפשר, כולל ארון הקודש, הספסלים וכל מערכת החשמל.

גורמים המעורבים בשיפוץ אמרו בשיחה עם עיתון 'הארץ' כי כל הסכום הדרוש למימון העבודות הושג על ידי בני הקהילה, והשיפוצים צפויים להתחיל "תוך שבועות". מדובר בסכום של כ-200 אלף דולר שנאסף על ידי תורמים פרטיים, ועוד כ-150 אלף דולר אשר הוקצבו לפרוייקט על ידי חברת 'סולידר', אשר אחראית לשיקום מרכז ביירות ונמצאת בבעלות משפחת חרירי.

שיפוץ בית הכנסת התאפשר לאחר שכל הגורמים הפוליטיים והדתיים בלבנון הסכימו שמדובר במאמץ ראוי. אנשי הדת השונים רואים בשיפוץ המקום עדות לכך שלבנון היא ארץ פתוחה לכל הדתות ובעלת גיוון עדתי. הגורמים הפוליטיים בלבנון רואים בכך הוכחה לכך שאינם מתנגדים ליהדות, כולל ארגון חיזבאללה, אשר שולל את קיומה של מדינת ישראל, אבל טוען כי אינו עוין את היהדות.

בלבנון מתגוררים עדיין כמה עשרות יהודים, אשר לא מקיימים חיי קהילה פרט לארגון מניין לתפילה בחגים. רוב היהודים מבוגרים ואמידים, ובניהם מתגוררים מחוץ ללבנון - בעיקר באירופה.

יצחק לבנון, תושב הרצליה המעורה בחיי הקהילה היהודית בלבנון, אמר ל'הארץ' ששיפוץ בית הכנסת יהיה בבחינת "השבת עטרה ליושנה", למרות שחיי הקהילה היהודית לא ישובו להיות כשהיו. "סיפור היהודים בלבנון היה ונגמר. אי אפשר להחזיר אותו", אמר.

לבנון סיפר כי באזור היו עוד כשמונה בתי כנסת, ו'מגן אברהם' היה המרכזי שבהם. עם זאת, במרוצת השנים קטנה מאוד הקהילה, ורבים היגרו למדינות שונות, בהן ישראל. בקהילה היהודית בביירות מקווים אם כן כי במסגרת השיפוץ יושב המבנה למצבו המקורי.

קישורים:
מקור: הארץ
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}