כ"ד חשון התשפ"ה
25.11.2024

סלקום מציגה שיא ברווח הנקי ברבעון הראשון של 2009

על אף ההאטה הכלכלית, שחיקת המחירים המתמשכת והתחרות הגוברת EBITDA עלה ב-3.0%, שיא בשיעור ה-EBITDA מסך ההכנסות של יותר מ-39%

עמוס שפירא, מנכ"ל סלקום
עמוס שפירא, מנכ"ל סלקום



סלקום מדווחת על תוצאותיה לרבעון הראשון 2009 ומציגה שיא ברווח הנקי – גידול של 27.5%
וגידול ברווח התפעולי, ב-EBITDA ובשיעור ה-EBITDA מסך ההכנסות, על אף ההאטה הכלכלית, שחיקת המחירים המתמשכת והתחרות הגוברת EBITDA עלה ב-3.0%, שיא בשיעור ה-EBITDA מסך ההכנסות של יותר מ-39%. סלקום הכריזה על דיבידנד לרבעון הראשון בסך 3.36 ש"ח למניה (ובסה"כ כ-330 מיליון ש"ח).


עיקרי התוצאות לרבעון הראשון של 2009 (בהשוואה לרבעון הראשון של 2008):

סך ההכנסות משירותים גדל ב-1.1% והסתכם ב-1,373 מיליון ש"ח
סה"כ הכנסות החברה (כולל מכר ציוד קצה) הסתכמו ב-1,561 מיליון ש"ח, ירידה של 2.1% הנובעת מירידה של 20.7% בהכנסות ממכר ציוד קצה
EBITDA גדל ב-3.0% והסתכם ב-611 מיליון ש"ח
שיעור ה-EBITDA מסך ההכנסות עלה ל-39.1%, לעומת 37.2% ברבעון ראשון 2008
הרווח התפעולי גדל ב-4.2% והסתכם ב-442 מיליון ש"ח
הרווח הנקי גדל ב-27.5% והסתכם ב-348 מיליון ש"ח
מצבת מנויי החברה גדלה בכ-21,000 ועומדת על כ- 3.208 מיליון מנויים (נכון לסוף מרץ 2009)
החברה הכריזה על חלוקת דיבידנד לרבעון הראשון של 3.36 ש"ח למניה


בהתייחסו לתוצאות החברה אמר עמוס שפירא, מנכ"ל סלקום: "אנו רואים קשר ישיר בין דוח ארגון "אמון הציבור" שפורסם לאחרונה, לבין התחזקות מעמדה של סלקום לאורך השנים האחרונות והשיפור בתוצאותיה הפיננסיות. דוח זה קבע כי איכות הטיפול בלקוח בסלקום הינה הטובה ביותר מבין חברות הסלולר וציין כי כמות תלונות הלקוחות שלנו היא הקטנה ביותר למרות שכמות המנויים שלנו היא הגדולה ביותר בשוק הסלולר הישראלי. אני מאמין שזו הדרך היחידה והכדאית ביותר לעשות עסקים.

ברבעון הזה המשיכה סלקום להציג נתוני רווחיות חזקים, כשהרווח התפעולי והנקי מטפסים לרמות חדשות. תוצאות אלו נובעות בעיקר ממיקודנו בעסקי הליבה שלנו, מתהליכי ההתייעלות ומטיוב מצבת המנויים. הישגים אלו ראויים במיוחד לציון לאור הסביבה המקרו-כלכלית הנוכחית, שהביאה לירידה בהכנסות משירותי נדידה של תיירות נכנסת ויוצאת, ועלייה בהפרשה לחובות מסופקים אשר יתכן שאף הם הושפעו מההאטה הכלכלית העולמית וזאת בנוסף לסביבה התחרותית המאתגרת ולשחיקת התעריפים המתמשכת. אני רוצה להודות לכל העובדים והמנהלים על ההישגים ברבעון זה, כמו גם על הטמעת צעדי התייעלות נרחבים בסביבה כלכלית לא יציבה בעת הזו, אשר מחזקים את מעמדנו כחברה הסלולרית המובילה בישראל."

"אנו בסלקום, חברת הסלולר המשרתת את מספר מנויי הסלולר הגבוה בישראל, ממשיכים להתמקד בליבת העסקים העיקרית שלנו, תקשורת ניידת ושירותי ערך מוסף על גבי הרשת הסלולרית המתקדמת שלנו המאופיינת על ידי מהירות וקיבולת גבוהים בטכנולוגית HSPA. פעילות זו נתמכת על ידי הרחבת תחומי הפעילות בהם זיהינו הן סינרגיה בצד ההוצאות והן תרומה ישירה לעסקים שלנו, כגון שירותי התקשורת הקווית לשוק העסקי, המסופקים על גבי רשת הסיבים האופטיים שלנו וקווי המיקרוגל. אני שמח על שאנו ממשיכים להשיג צמיחה נוספת בהכנסות משירותי תקשורת קווית. אסטרטגיית המיקוד שלנו בעסקי הליבה ובתחומים בהם אנו מוצאים סינרגיה, מאפשרת לנו לפעול נמרצות גם בהיבט שיפור האמינות ואיכות השירות ללקוחותינו ובהיבט הגברת ההתייעלות תוך שמירת היתרון היחסי שלנו."

טל רז, מנהל הכספים הראשי של החברה, אמר: "אנו מרוצים במיוחד מהצמיחה המשמעותית ברווחיות שלנו, ובייחוד מהגידול בשירותי ערך מוסף כמו שירותי תקשורת קווית וזאת על רקע המשך השחיקה בהכנסה לדקת שימוש של כ-2% ברבעון הראשון מול הרבעון המקביל אשתקד. הצמיחה ברווחיות מיוחסת בעיקר לניהול עלויות צמוד,שהוביל לרמת הוצאות שיווק, מכירה, הנהלה וכלליות זהה לרבעון המקביל אשתקד. בנוסף, תזרים המזומנים החופשי1 שלנו עלה שוב והסתכם ברבעון ב-393 מיליון ש"ח, עלייה של 454% בהשוואה לרבעון הראשון שנה קודמת, דבר המאפשר לנו חלוקת דיבידנד בסך כ- 330 מיליון ש"ח , המהווה 95% מהרווח הנקי ,לבעלי המניות שלנו".

בהתאם למדיניות החשבונאית הנוכחית של החברה, עלויות הרכשה ושימור לקוחות מהוונות כוללות רק את ההוצאות הנדחות בהקשר לעמלות מכירה המיוחסות להרכשה ושימור של לקוחות, אם העלויות יכולות להימדד באופן אמין ומיוחסות במישרין להרכשת לקוח ספציפי.

המדיניות החשבונאית הנוכחית של החברה הינה להכיר בסבסודים במכירות מכשירים כהוצאה במהלך התקופה בה התהוו. הנהלת החברה בוחנת סבסודים מסויימים, המיוחסים למכשירים שנמכרו יחד עם הסכם שירות הכולל הכנסה מינימלית עתידית מובטחת, כעלויות נוספות אשר עשויות להיות ראויות להיוון. במידה והחברה היתה דוחה ומהוונת סבסודים כאלה, ההנהלה מעריכה כי יתרת העודפים של החברה ליום 1 בינואר 2009, היתה גדלה בכ- 90-100 מיליון ש"ח, ה-EBITDA לרבעון הראשון של 2009 היה גדל בכ- 20-25 מיליון ש"ח והרווח הנקי של החברה לרבעון הראשון של 2009 היה קטן בכ- 5-10 מיליון ש"ח .

סקירה פיננסית

הכנסות סלקום ברבעון הראשון של שנת 2009 הסתכמו ב- 1,561 מיליון ש"ח (373 מיליון דולר), קיטון של 2.1% בהשוואה ל- 1,595 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון בהכנסות נבע בעיקר מירידה של 20.7% בהכנסות מציוד קצה, מ- 237 מיליון ש"ח ברבעון הראשון אשתקד ל-188 מיליון ש"ח (45 מיליון דולר) ברבעון הראשון של שנת 2009, בעיקר לאור הכמות הגבוהה יותר של מכשירים שנמכרו ברבעון הראשון אשתקד. קיטון זה קוזז חלקית על ידי גידול בהכנסות משירותים שהסתכמו ב- 1,373 מיליון ש"ח (328 מיליון דולר) עלייה מ- 1,358 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. הגידול בהכנסות משירותים נבע גם מעלייה בהכנסות משירותי תקשורת קווית במהלך הרבעון. גידולים אלה קוזזו באופן חלקי כתוצאה מירידת תעריפי הקישוריות, ממספר ימי עבודה נמוך בכ-2% ברבעון הראשון של שנת 2009 בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מהשחיקה הנמשכת בתעריפי זמן האויר, כמו גם מירידה משמעותית בהכנסות משירותי נדידה כתוצאה מירידה ניכרת בתיירות הנכנסת והיוצאת בעקבות ההאטה הכלכלית העולמית.

עלות המכירות והשירותים הסתכמה ברבעון הראשון של 2009 ב-806 מיליון ש"ח (193 מיליון דולר), קיטון של 8.3% מ-879 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. קיטון זה נבע בעיקרו מירידה בעלות המכשירים, כתוצאה מירידה בכמות המכשירים שנמכרו במהלך הרבעון הראשון של 2009, כמו גם מירידה בהוצאות פחת.

הרווח הגולמי ברבעון הראשון של 2009 עלה ב-5.4% והסתכם ב- 755 מיליון ש"ח (180 מיליון דולר), בהשוואה ל- 716 מיליון ש"ח ברבעון הראשון של 2008. שיעור הרווח הגולמי ברבעון הראשון של 2009 עלה ל- 48.4% מ- 44.9% ברבעון המקביל אשתקד, בעיקר כתוצאה מהירידה המשמעותית במכירות מכשירים במהלך הרבעון בהשוואה לרבעון הראשון אשתקד, אשר מייצרות רווחיות נמוכה יותר.

הוצאות המכירה, השיווק, ההנהלה והכלליות הסתכמו ברבעון ראשון של שנת 2009 ב– 311 מיליון ש"ח (74 מיליון דולר), בדומה לרבעון המקביל אשתקד. ההוצאות ברבעון הראשון של 2009 הושפעו בעיקר מעלייה משמעותית בהוצאות חובות אבודים ומסופקים, בעיקר כפועל יוצא של ניידות המספרים, אשר מאפשרת למנויים לעבור ממפעיל סלולרי אחד למשנהו מבלי להסדיר את חובם. יתכן והעלייה בהוצאות חובות אבודים ומסופקים הושפעה גם מההאטה הכלכלית העולמית. עלייה זו קוזזה בחלקה על ידי ירידה בהוצאות שכר ונלוות.

הרווח התפעולי לרבעון הראשון של 2009 גדל ב- 4.2% והגיע ל- 442 מיליון ש"ח (105 מיליון דולר), בהשוואה ל- 424 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי לרבעון הראשון של שנת 2008 כלל רווחים חד פעמיים בסך של כ-19 מיליון ש"ח, המיוחסים בעיקר למכירת מספר קנים תת-קרקעיים עודפים לסיבים אופטיים ולמכירת קרקע במודיעין.

ה- EBITDA ברבעון הראשון של 2009 גדל ב- 3.0% והסתכם ב- 611 מיליון ש"ח (146 מיליון דולר) בהשוואה ל- 593 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. שיעור ה- EBITDA מסך ההכנסות עמד על 39.1% ברבעון הראשון של 2009, לעומת 37.2% ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי, ה-EBITDA ושיעור ה-EBITDA מסך ההכנסות הגבוהים יותר הינם בעיקר כתוצאה מצעדי ההתייעלות המתמשכים וניהול ההוצאות השקול לאורך הרבעון.

הכנסות מימון נטו ברבעון הראשון של שנת 2009 הסתכמו ב- 28 מיליון ש"ח (7 מיליון דולר), בהשוואה להוצאות מימון נטו בסך של 45 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. שינוי זה נבע בעיקרו מדיפלציה של 0.7% ברבעון הראשון השנה, בהשוואה לאינפלציה של 0.4% ברבעון הראשון אשתקד, דבר שהביא להכנסות מהפרשי הצמדה למדד המחירים לצרכן בקשר לאגרות החוב של החברה, וזאת בהשוואה להוצאות בגין הפרשי הצמדה ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות המימון נבעו גם מרווחים בתיק ההגנות של החברה שמקורם בעיקר מפיחות של 10% של השקל מול הדולר האמריקאי ברבעון הראשון של 2009, בהשוואה לתיסוף של 8% ברבעון המקביל אשתקד, אשר הביא להפסד מעסקאות הגנה על מטבע חוץ ברבעון הראשון אשתקד. הכנסות המימון קוזזו בחלקן על ידי ירידה בהכנסות ריבית המיוחסות לפקדונות קצרי מועד של החברה וכן על ידי הוצאות ברבעון הראשון של 2009 בגין הפרשי שער חליפין המיוחסים ליתרות ספקים לעומת הכנסות מהפרשי שער ברבעון המקביל אשתקד, כתוצאה מהפיחות של השקל מול הדולר ברבעון הראשון של 2009.

הרווח הנקי לרבעון הראשון של 2009 גדל ב- 27.5% והגיע ל- 348 מיליון ש"ח (83 מיליון דולר), בהשוואה ל- 273 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד.
הרווח הבסיסי למניה לרבעון הראשון של שנת 2009 הסתכם ב- 3.54 ש"ח למניה (0.85 דולר) בהשוואה ל- 2.80 ש"ח למניה ברבעון המקביל אשתקד.

סקירה תפעולית

לקוחות חדשים – בסיס הלקוחות של החברה לסוף מרץ 2009 עמד על כ- 3.208 מיליון לקוחות. במהלך הרבעון הראשון של 2009 החברה גייסה כ- 21,000 מנויים חדשים נטו מרביתם מנויי post-paid.

נטישה – שיעור הנטישה ברבעון הראשון של שנת 2009 עמד על 5.0%, בהשוואה ל- 5.3% ברבעון המקביל אשתקד. הנטישה בשני הרבעונים כוללת בעיקר לקוחות pre-paid, בעלי ערך לקוח נמוך, ולקוחות עם בעיות גביה.

דקות שימוש – ברבעון הראשון של שנת 2009 היה מספר דקות השימוש החודשי הממוצע למנוי ("MOU") 323 דקות לעומת 327.2 דקות ברבעון הראשון של 2008, קיטון של 1.3%. הקיטון ברמות השימוש נובע בעיקר ממספר ימי עבודה נמוך יותר ברבעון הראשון של שנת 2009 בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בעקבות הדרישה הרגולטורית לשינוי של יחידת החיוב הבסיסית של זמן אויר מ-12 שניות ליחידות של שנייה אחת החל מיום 1 בינואר, 2009, ה-MOU לרבעון הראשון של שנת 2008 הותאם לאותו בסיס של יחידות בנות שנייה אחת וזאת בכדי לאפשר השוואה. ה-MOU לרבעון הראשון של 2008 על בסיס יחידות החיוב הקודמות היה 350.5 דקות.

הכנסה למנוי – ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי ("ARPU") ירדה ב-3.2% והסתכמה ברבעון הראשון של שנת 2009 ב- 139.9 ש"ח (33.4 דולר) בהשוואה ל- 144.5 ש"ח ברבעון המקביל אשתקד.

סקירת מימון והשקעות


תזרים המזומנים הפנוי של החברה (תזרים מזומנים מפעילות שוטפת בניכוי התזרים לפעילות השקעה) ברבעון הראשון של שנת 2009 הסתכם ב- 393 מיליון ש"ח (94 מיליון דולר) בהשוואה ל- 71 מיליון ש"ח ברבעון הראשון של 2008. העלייה המשמעותית בתזרים המזומנים הפנוי נבעה בעיקר מתשלומים בגין הוצאות החברה לצורך ההיערכות לניידות המספרים, אשר אפיינו את הרבעון הראשון של שנה קודמת. העלייה נבעה גם מירידה בתשלומי מיסים כתוצאה מתשלום מיסים חד פעמי בסך 70 מיליון ש"ח כהשלמה לחבות המס בגין שנת 2007, שבוצע בתחילת הרבעון הראשון של 2008.

ההון העצמי שנצבר ליום 31 במרץ 2009 הסתכם ב-439 מיליון ש"ח (105 מיליון דולר) ומורכב בעיקר מרווחים בלתי מחולקים שצברה החברה.

במהלך הרבעון הראשון של שנת 2009 השקיעה החברה 98 מיליון ש"ח (23 מיליון דולר) ברכוש קבוע ובנכסים בלתי מוחשיים (הכוללים בין היתר, עמלות שנפרסו, השקעות במערכות מידע ותוכנות) בהשוואה ל- 116 מיליון ש"ח ברבעון הראשון של שנת 2008.

דיבידנד

ב- 25 במאי 2009, הכריז דירקטוריון החברה על דיבידנד במזומן של 3.36 ש"ח למניה ובסך הכל כ- 330 מיליון ש"ח (השווה לכ-0.84 דולר למניה וכ-82 מיליון דולר בסך הכל, על בסיס השער היציג מיום 21 במאי 2009; הסכום הדולרי של הדיבידנד ישולם בפועל עבור דיבידנד שישולם בדולרים, יומר מש"ח על בסיס השער היציג שיפורסם על ידי בנק ישראל ביום 18 ביוני 2009), בכפוף לניכוי מס במקור כאמור להלן. הדיבידנד ישולם למחזיקים במניות החברה שיהיו רשומים בפנקס בעלי המניות של החברה בסוף יום המסחר בבורסת ניו-יורק בתאריך 8 ביוני 2009.

מועד תשלום הדיבידנד יהיה 22 ביוני 2009. לפי הדין הישראלי, החברה תנכה במקור 20% מסכום הדיבידנד המגיע לכל בעל מניות כאמור לעיל, בכפוף לפטורים החלים. הדיבידנד למניה שהחברה תשלם בגין הרבעון הראשון של 2009 אינו מלמד על רמת הדיבידנדים עבור רבעוניים עתידיים, העשויים להשתנות בכל עת בהתאם למדיניות הדיבידנד של החברה. הכרזת דיבידנדים אינה מובטחת וכפופה לשיקול דעתו הבלעדי של הדירקטוריון החברה, כמפורט בדוח השנתי של החברה לשנה שהסתיימה ביום 31 בדצמבר 2008 (F-20), תחת "Item 8 – Financial Information – Dividend Policy".

התפתחויות אחרות

תשקיף מדף והנפקת אגרות חוב
במרץ 2009 הגישה החברה תשקיף מדף לרשות לניירות ערך ולבורסה בתל אביב. תשקיף המדף יאפשר לחברה מעת לעת, להציע ולמכור אגרות חוב, מניות ואופציות בישראל, בהצעה אחת או יותר, בכפוף להגשת דוח הצעת מדף בה תפרט החברה את תנאי ניירות הערך המוצעים והפרטים הספציפיים של ההצעה.

באפריל 2009, לאחר תאריך המאזן, הנפיקה החברה אגרות חוב נוספות, מסדרה ד' הקיימת, בערך נקוב כולל של כ- 186 מיליון ש"ח, תמורת כ- 215 מיליון ש"ח. אגרות חוב סדרה ד' נושאות ריבית שנתית קבועה בשיעור של 5.19%, צמודה למדד המחירים לצרכן. המחיר ליחידה בת 1,000 ש"ח ע.נ. שהוצעה בהנפקה זו נקבע ל-1,161 ש"ח ומייצג תשואה אפקטיבית שנתית של 3.73%. כמו כן הנפיקה החברה סדרה ה' חדשה של אגרות חוב בערך נקוב כולל של כ- 789 מיליון ש"ח בריבית בשיעור 6.25% לשנה ללא הצמדה כל שהיא, תמורת כ-785 מיליון ש"ח. אגרות החוב (המדורגות ilAA/יציב) הונפקו בהנפקה ציבורית בישראל על בסיס תשקיף המדף ונרשמו למסחר בבורסה לניירות ערך בתל-אביב.

לפרטים נוספים על אגרות החוב של החברה ראה פירוט בדוח השנתי של החברה לשנה שהסתיימה ביום 31 בדצמבר 2008 (20-F) תחת"Item 5. Operating and Financial Review and Prospects – B. Liquidity and Capital Resources – Debt Service – Public debentures". ובדיווחים המיידים (6-K) מהתאריכים 31 במרץ 2009; 5 באפריל 2009 ו-6 באפריל 2009.

פרטי שיחת ועידה
סלקום תקיים שיחת ועידה בנוגע לתוצאותיה לרבעון הראשון של שנת 2009 ביום שלישי, ה- 26 במאי 2008, בשעה חמש אחר הצהריים לפי שעון ישראל (עשר בבוקר שעון ניו-יורק). בשיחה ההנהלה תדון בתוצאות החברה ותענה לשאלות. כל המעוניין להאזין או להשתתף בשיחת הועידה, יוכל לעשות זאת על ידי חיוג לאחד ממספרי הגישה הבאים. יש להתחיל בהצטרפות לשיחה 10 דקות טרם תחילת שיחת הועידה. במידה ואינכם מצליחים להתחבר באמצעות מספר 1-800 אנא חייגו למספר הבינלאומי:
לחיוג מישראל: 03-9180691
לחיוג מארה"ב: 1-866-527-8676 (בשעה 10:00 בבוקר EST, 7:00 בבוקר PST)
לחיוג מאנגליה: 0-800-917-4613 (בשעה 3:00 אחר הצהריים שעון לונדון)
לחיוג ממדינה אחרת: 972-3-9180691+
ב: 10:00 זמן מזרח ארה"ב; 7:00 זמן מערב ארה"ב; 15:00 זמן לונדון; 17:00 זמן ישראל
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}