י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

חניונים בשבת, בהכשר הבד"ץ • חשיפה

200 ימים לכהונתו של ניר ברקת בראשות עיריית ירושלים, ומתברר שהחרדים 'שיחקו אותה' בגדול • פרשיית החניונים: ייפתחו 2 חניונים בשבת, בתיאום מלא עם החרדים • כל הפרטים בפרסום ראשון

חניון קרתא. נשאר סגור
חניון קרתא. נשאר סגור

אם לשפוט את מצב הציבור החרדי בירושלים על-פי נימת קולו של חבר העירייה שלמה רוזנשטיין, הרי שניר ברקת הוא המושיע הלאומי. הוא ולא מלאך, הוא ולא שליח.

והוא לא היחיד.

הנציגות החרדית בעיריית ירושלים מרוצה 'עד הגג' מהפעילות של ניר ברקת ב-200 ימים הראשונים לכהונתו בעירייה.

שלא לציטוט ושלא לייחוס הם אומרים שהוא טוב בהרבה מראש עיר חרדי. הוא עושה דברים שבזמן כהונה של ראש עיר חרדי לא היו עולים על הדעת. הם מציינים את פרשיית העירוב כפרשה שמסמלת את יחסו לציבור התושבים החרדי. הרצון העז שלו לעזור, ההתערבות בפרטים הקטנים - הם תופעות שלא הכרנו, הם אומרים. ישנם עוד דברים רבים בפעילותו למען הציבור החרדי, אך הנציגים מבקשים שלא לחשוף אותם. המצב רגיש מדי. חשיפת מהלכים מסוימים עלולים להביא להכשלתם.

לפני מספר חודשים חשפנו באתר 'בחדרי חרדים' את פרשיית החניונים. תקציר הפרקים הקודמים: העירייה הורתה לפתוח את חניון קרתא בשבתות. הנציגים החרדים התקוממו, ובמשא ומתן מהיר, הוחלט שלא לפתוח לעת עתה את החניונים בשבתות.

לפני כחודשיים שלחה משטרת ירושלים מכתב לעירייה. במכתב נאמר, כי המצב שבו אין חניונים פתוחים בשבתות, גובל בסכנת נפשות של ממש. אלפי צעירים שגודשים את רחובות העיר בלילות שבת, מחנים את רכביהם בחניות כפולות - וחוסמים עורקים ראשיים בבירה. זאת מלבד הסכנה שיש בעומס הבלתי נתפס בכבישים.

קברניטי העירייה קיבלו את המכתב - וחתמו על כל מילה. גם העירייה רוצה להכשיר חניונים. המצב שבו אין מקום להחנות את הרכב, גורם לבריחה ממרכז העיר, והעירייה שמה לעצמה מטרה להחיות את מרכז העיר, בכל מחיר.

אך מה יעשו עם החרדים?

ברקת החליט לזמן אליו את הנציגים החרדיים, על מנת לשאול כיצד לנהוג בפרשה. הוא הבהיר בצורה חד-משמעית: חניונים חייבים להיפתח. זוהי דרישה משטרתית. בואו נעשה זאת ביחד ונצמצם את חילולי השבת.

אל חדרו זומן חבר העירייה שלמה רוזנשטין. ראש העיר הניח על כתפו יד חברית, ואמר: שלמה, תראה מה אפשר לעשות בעניין.

רוזנשטיין נכנס לפעולה. הוא כינס ישיבה דחופה של חברי מועצה חרדים, וגיבש נייר עמדה. נקודת המוצא הייתה: בסופו של יום החניונים יהיו פתוחים בשבת. השאלה איך ניתן לצמצם את החילול שבת. איך ניתן לאכול את העוגה מחד, ולהשאיר אותה שלימה מאידך.

עוד בתחילת הדרך, הבהירו החרדים כי את חניון קרתא - הם לא יאפשרו לפתוח, מכמה סיבות. הסיבה העיקרית היא דווקא זאת הרגשית. הקרבה לחומות הרובע היהודי, צבטה בלבבות הנציגים, ואלו אמרו: אנא אל תנעצו טלפיים בחומות העיר. כך הוסר חניון קרתא מסדר היום.

לאחר מכן יצאו הנציגים לבדיקה בבתי המלון המהדרין ובבתי החולים. הם הלכו ללמוד כיצד נוהגים במקומות בהם נדרשת החניה גם בשבת, וזאת תחת כשרות למהדרין. לאחר שלמדו את צורת תפעול החניונים, חזרו עם תשובות.

במסגרת מסמך מפורט שהוגש לראש העיר, וישומו החל כבר בשבת האחרונה, סוכם כדלהלן:

העיריה תפעיל 2 חניונים בשבת: חניון ממילא וחניון העצמאות.

החניונים יפעלו תחת ארבע מגבלות שימנעו חילול שבת:

1. החניה לא תהיה כרוכה בתשלום.
2. לא יהיו מעליות מהחניון לרחוב.
3. השומרים והמאבטחים בחניון יהיו דרוזים.
4. הגדרות החשמליות לא יפעלו, ובמקומם יונחו גדירות פלסטיק שיתופעלו על ידי השומרים הדרוזים.

יצוין, כי ברקת ירד לרוזלוציות נמוכות מאוד בהסכם המדובר. הוא ירד לחניונים וראה בדיוק היכן יעמדו השומרים הדרוזים, והיכן ימוקמו גדרות הפלסטיק. בכיר בעירייה אומר: "אסור לנו לשכוח שברקת עלה לשלטון בלעדינו. אנחנו היינו נגדו. הצבנו מועמד אחר. ואם הוא מתנהג כך, הרי הוא ראוי לכל שבח"

ארבעת התנאים הללו נועדו בכדי לצמצם את חילול השבת למינימום.

כשאנחנו שואלים את הנציגים האם ההסכם עבר את אישור הרבנים, אנחנו מקבלים תשובות מגומגמות. "לא אישור. אבל זה מתואם". הם אומרים.

לשאלתי האם מחר יכול לצאת אחד היומונים בחשיפה על חילולי השבת בחסות העירייה - עונה אחד הנציגים: "יתד והמודיע לא יצאו עם כזה סיפור. אולי המבשר".

מהתשובות המתחמקות ניתן להבין כי הגרי"ש אלישיב והאדמו"ר מגור הביעו יודעים מההסכם שגובש. מובן שאי-אפשר לתת ביטוי פומבי להכשרת חניונים בשבת, אבל ב'שו-שו' הדבר מקובל או אולי יש לדייק ידוע גם לרבנים.

ההסדר המדובר פעל, כאמור, כבר בשבת האחרונה, והמשטרה הביעה סיפוק מהפיתרון שניתן.

האם ימים יפים הגיעו לציבור החרדי דווקא תחת ראש עירייה חילוני? ההתרשמות הראשונית בחלוף 200 ימים אומרת שכן, ובגדול.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}