י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

אשדוד: תקונע'ס גם בבר מצווה

חסידי גור באשדוד החליטו לומר די להוצאות בשמחות הבר מצווה. במסגרת יוזמה עצמאית, קיבלו על עצמם 'שטיבל' גוראי לקצץ את ההוצאות באופן דרסטי - ולבטל את האירועים באולמות

ילדים מאשדוד. תמונת אילוסטרציה
ילדים מאשדוד. תמונת אילוסטרציה


הכאוס הכלכלי העולמי מכה ללא רחם בציבור החרדי. הציבור החרדי, שמעצם התנהלותו נחשב לדל באמצעים, סובל בכפל כפליים מהספינה הכלכלית המתנדנדת במים העכורים והסוערים של המשבר הכלכלי הגדול.

המשפחה החרדית הממוצעת מרובת ילדים. הריבוי הטבעי, שנחשב לנכס גדול במאבק הדמוגרפי על עתיד המדינה, לא נראה בכיסי החרדים שעוזרים למדינה במלחמה הקשה מול הציבור הערבי. הקצבאות - קוצצו. המלגות - ירדו, ואברכים הנאבקים על פת לחמם, נאלצים להתמודד עם גזירה קשה לא פחות - חיתון הילדים.

אמנם, בשנים האחרונות נעשו מספר יוזמות בכדי להקל על ההורים במלאכת החיתון, אך עדיין הקומץ רחוק מאוד מכדי להשביע את הארי המורעב. לאחרונה התבשרנו על מספר פרויקטים שיוזילו את מחירי הדירות, לצד התארגנויות נוספות שמטרתן להקל על ההורים להתמודד עם הוצאות השמחה עצמה.

כאמור, השינוי החיובי חל דווקא בהוצאות החיתון. אך הורים העומדים ערב 'בירמוצ' ילדיהם, נמצאים בפני שוקת שבורה. המוסכמה החברתית, לפיה יש לעשות בר-מצווה באולם, ועוד קידוש בשבת בבית הכנסת, מכה ללא רחם בכיסים המדולדלים ממילא. ואין מושיע.

בחסידות גור, הידועה בתקנות הקפדניות בכל הנוגע בחתונה, החליטו להקל על ההורים גם בשמחות הבר-מצווה. בעיתון 'המודיע' פורסם היום, יום חמישי, (לראשונה נכתב בעיתון על תקנות של חסידי גור, מה שמהווה חידוש גדול בעיתון השמרני), כי באשדוד החליטו מתפללי מספר 'שטיבלעך' של חסידי גור לשמש כנחשונים ולקבל על עצמם תקנות שיובילו לצימצום משמעותי של ההוצאות, תוך שהם יוצאים מנקודת הנחה ששמחה אינה נמדדת ברמתה, אלא באיכותה.

היוזמה יצאה לדרך לאחר שהגרש"ד הכהן גרוס, כינס בביתו מספר עסקנים, וביקש מהם לפעול לצמצום הוצאות השמחות. בעקבות זאת נערכו מספר ישיבות, בהן נוסחו טיוטות עם הצעות לצמצום בהוצאות השמחות. בהמשך הוגשו הטיוטות למתפללי בתי הכנסת, על מנת שיחוו את דעתם בנושא.

אולם בבית הכנסת 'תולדות יוסף צבי' הוחלט שלא להמתין וללכת צעד קדימה, כאשר המתפללים קיבלו על עצמם מיידית לצמצם בהוצאות. המתפללים הצעירים, שעומדים בימים אלו בפני שמחות הבר-מצוה לילדיהם, החליטו שלא לקיים את הבר-מצוות באולמות - דבר המהווה פתח להוצאות נוספות.

במסגרת התקנות הפנימיות של בית הכנסת, הוחלט לקיים את הבר מצוות בבתים, כאשר לשמחה יוזמנו אך ורק הסבים, האחים והגיסים של ההורים, ללא ילדיהם. התפריט שיוגש למוזמנים יהיה צנוע, בדומה ל'סעודת חומש' הנערכות כיום בבתים.

והעיקר – תם עידן קבלת האורחים: אין קבלת אורחים, לא לגברים ולא לנשים.

כמו כן, אברכים שלא יכלו לקיים את השמחה בבתיהם מאחר והם מתגוררים בדירות קטנות, יוכלו לקיים את השמחות בבית הכנסת, תוך הקפדה על מספר המשתתפים כנ"ל, והאוכל יוכן בידי האברכים. טיוטת התקנות פורסמה בין בתי הכנסת בעיר והפכה לשיחת היום, כאשר באשדוד מקווים כי התקנות יאומצו בידי קהלים נוספים - ומאשדוד תצא הבשורה על צמצום ההוצאות, דבר שהציבור צריך לו ומייחל לשינוי בו.

"אין שום סיבה ששמחת בר מצווה תהיה כרוכה בהוצאות של אלפי שקלים", אומרים האברכים שמאחורי היוזמה. "בעוד שבחתונה ההחלטה צריכה להיות מקובלת על שני הצדדים כאשר גם לחתן ולכלה יש דעה בעניין, כאן יכולים ההורים לקבל החלטה בעוד שבחור הבר מצוה אף יעדיף לקיים שמחה בה יושם דגש על השמחה הפנימית. ואם לא נתרגל לשינוי כבר עכשיו, כיצד ניתן יהיה הגיע לשינוי המיוחל בחתונות?"

ואכן, בעיר נערכו כבר שמחות בר מצוה בבתים, ולפי התגובות אפשר להתרשם שהשינוי כבר כאן. "היתה שמחה אמיתית, האורחים שמחו עם חתן הבר מצווה ולא היו שקועים בשיחות טלפון, בעוד בעל השמחה היה טרוד עם המלצרים. היתה שמחה יהודית פנימית המתאימה ליום הגדול של קבלת עול מצוות".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}